סרטים ליגה: דרמות הספורט הטובות ביותר בכל הזמנים

חזרתו של וויל סמית' אל מחוזות הדרמה ב"משפחה מנצחת" היא הזדמנות מצוינת לחזור אל ביוגרפיות הספורט החשובות והמשפיעות ביותר בעולם הקולנוע

וויל סמית' בסרט "עלי", צילום: Gettyimages

לא פחות מ-6 שנים חלפו מאז סרט הדרמה האחרון שבו כיכב וויל סמית'. אז היה זה "בלתי הפיך" שקיבל ביקורות מעורבות – אך לפחות העניק לשחקן המוכשר מועמדות לגלובוס הזהב. והנה, עכשיו הוא חוזר בדרמת הספורט הביוגרפית "משפחה מנצחת", שבה הוא מגלם את ריצ'רד וויליאמס, אביהן של ונוס וסרינה, מהטניסאיות הטובות בהיסטוריה.

הטריילר הרשמי ל"משפחה מנצחת". יח"צ

באופן מפתיע, הסרט לא עוקב אחר שתי הנשים שהפכו לספורטאיות יוצאות דופן ופורצות דרך, אלא על הדרך שבה אביהן גידל ואימן אותן מילדות בדרכן להפוך לאלופות. לרגל צאת הסרט, בחרנו להמליץ לכם על כמה דרמות ספורט ביוגרפיות שיכניסו אתכם לרוח הנכונה.

"השור הזועם" (1980)

אי אפשר שלא לפתוח המלצה כזו עם הקלאסיקה של מרטין סקורסזה, שההגדרה "יצירת מופת" כאילו הומצאה במיוחד בשבילה. רוברט דה נירו מגלם את אלוף העולם באגרוף במשקל בינוני לשעבר ג'ייק למוטה, בהופעה שזיכתה אותו באחד מהאוסקרים המוצדקים בהיסטוריה.

"השור הזועם" מתאר כיצד הגיע למוטה לפסגות הגדולות יותר בתחומו, ואיך המזג החם והפרנויה שלו דרדרו אותו לתהום. הסרט התפרסם גם, בין היתר, בכך שהציל את סקורסזה מאבדון אישי ומקצועי (לאחר שנכנס לדיכאון והתמכר לקוקאין בעקבות כישלון סרטו הקודם), וגם בשל העלייה הקיצונית במשקל של דה נירו לצורך התפקיד.

בין היתר, הסרט מעביר ביקורת על גבריות רעילה ועל קנאה, וכל הגורמים בו מתחברים לכדי יצירה של פעם בחיים.

"מרכבות האש" (1981)

למרות שזכה בארבעה פרסי אוסקר, בהם פרס הסרט הטוב ביותר, רבים זוכרים את "מרכבות האש" דווקא בזכות מוזיקת הנושא שלו (שגם עליה זכה הסרט באוסקר), שהפכה מאז לנעימה שכולם זוכרים.

הסרט עוקב אחר הרולד אברהמס היהודי ואריק לידל הנוצרי, אצנים שפעלו באולימפיאדת פריז 1924 ופעלו, כל אחד בדרכו, על פי צו מצפונם בדרך למדליה. זהו אחד מהסרטים הכי מעוררי השראה שנוצרו, וגם כיום, 40 שנה לאחר שיצא לאקרנים, נחשב לסרט מצוין שלא נס לחו.

"עלי" (2001)

והנה אנחנו חוזרים לוויל סמית', שמגלם פה את המתאגרף האגדי מוחמד עלי, בסרט שהעניק לו את מועמדותו הראשונה לאוסקר. זהו סרט קלאסי בז'אנר "עלייתו ונפילתו ועלייתו מחדש", והאמת היא שהוא עושה את העבודה בצורה לא רעה, גם אם לא מושלמת.

סמית' מציג פה הופעה משובחת באמת (וכך גם ג'ון ווייט שמופיע לצדו), כשהוא נכנס לדמותו של עלי בכל הכוח – תרתי משמע. איך אומרים? הופעה עוצמתית.

Rush" (2013)"

בזמן אמת, סרטו של רון הווארד על היריבות בין נהגי מרוצי הפורמולה 1 ג'יימס האנט וניקי לאודה זכה לביקורות אוהדות ולהצלחה קופתית נאה, אך בזה היה נראה שתם הדיבור סביבו. בשנים הלא רבות שחלפו מאז עלה למסכים, נוצר סביבו דיבור חיובי מחודש, כזה שהביא סינפילים רבים להעניק לו מעין תחייה מחודשת.

והאמת? זה קורה בצדק. סצנות המרוץ סוחפות ומלהיבות, אבל הלב של הסרט הוא הדרמה שבין האנט ללאודה, וזו רוויית מתחים שמבוצעים היטב. בואו בשביל המרוצים, הישארו בשביל כל השאר.

"פורד נגר פרארי" (2019)

גם סרט המרוצים הזה מציג יריבות מותחת, אך במקרה הזה לא מדובר בכזו שבין אנשים פרטיים, אלא בין שתי חברות הרכבים שעל שמן נקרא הסרט. קבוצת המרוצים של פרארי הייתה מאז ומעולם מהטובות ביותר, ופורד רצתה לשנות את המצב הזה – והשקיעה הון כדי לגרום לכך.

ג'יימס מנגולד ביים דרמה שכוללת בתוכה לא רק תחרותיות בין שתי חברות רכב ענקיות, אלא כזו שעוסקת גם בהבדלי מעמדות, חברות ומשפחה. כריסטיאן בייל ומאט דיימון מובילים את סיפורם האמיתי של נהג המרוצים הבריטי קן מיילס ומעצב הרכבים קרול שלבי, שהפכו לחברים בדרכם לניצחון.

זהו סרט נהדר, סוחף ואפילו מרגש שלא סתם היה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר באוסקר של אותה השנה (הוא זכה גם בשני פרסים מוצדקים, על עריכה ועל עריכת קול), שכן הוא אחד מסרטי הספורט הטובים ביותר של העשור האחרון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר