אנדראה מסה, מיס יוניברס: "מודל היופי השתנה, הסטריאוטיפים לא קיימים יותר"

"מלכת יופי תביא שלום? אף אחד לא מאמין בזה, אבל הצלחתי לשנות דברים בעולם שלי" • "אצלנו במקסיקו תחרויות יופי שוות ערך לעניין שלכם בפוליטיקה" • "חששתי מהעולם הזה אבל התרכזתי במשימה: לקחתי קואצ'ר והיו לי מורים רוחניים" • אנדראה מסה, מיס יוניברס, הגיעה לכאן כדי לקדם את התחרות הבינלאומית, ובדרך ניפצה כמה דעות קדומות

"מלכת יופי מקומית זוכה ליותר תגובות מחבר פרלמנט מקומי". מסה בתל אביב, השבוע, צילום: יהושע יוסף

ספק גדול אם רבים מקוראי ומקוראות כתבה זו מודעים לכך שתחרות מלכת היופי העולמית - מיס יוניברס, אם תרצו - עדיין קיימת ב־2021. תחרות מיס תבל ריתקה עשרות מיליונים ברחבי העולם לאורך השנים, הסבה גאווה למדינות קטנות כמו ישראל שראו בניצחונות גאווה לאומית לאורך השנים (היי רינה מור ולינור אברג'יל), ופרטה על האהדה למדינה הקטנה ומוקפת האויבים.
אך בשנים האחרונות נהיה כמעט מובן מאליו לשער שעידן האינסטוש, ה־MeToo והריאליטי חיסל סופית את מה שנשאר ממודל היופי שמציעה התחרות הוותיקה.

ובכן, מתברר שזו היתה טעות, כי המוצר הזה, מיושן ואנכרוניסטי ככל שיהיה, עדיין מצליח לרתק עשרות מיליונים ברחבי העולם. בחודש הבא תארח העיר אילת את תחרות "מיס יוניברס" העולמית. התחרות, שתועבר ב־12 בדצמבר בשידור חי ביותר מ־170 מדינות ולכ־600 מיליון צופים בכל רחבי העולם, עדיין תעשה לישראל יחסי ציבור טובים בעידן הקורונה, בעיקר כי טרם הוחלט אם היא פתוחה לתיירים או לא.

בנמל אילת מצפים ללא פחות מ־5,000 איש, מתוכם 100 עיתונאים מרחבי העולם. מאז יוסדה התחרות, אי שם ב־1951, השתנה העולם פעמים רבות, אבל עדיין יש דברים שלא משתנים: הודו וונצואלה ניצבות בראש הפודיום עם מספר הזוכות, וגם בריטניה, שאירחה את רוב התחרויות הללו לאורך שנות ה־80, מחזיקה במספר רב של זוכות, ואילו האמריקנים מאחור, יחד עם מדינות מרכז אמריקה.

המוצר הזה, שבתחילת שנות ה־2000 נדמה היה שהופך ללא רלוונטי, גם לנוכח ריבוי הגרסאות לנוסחה (הידעתם שיש בישראל תחרות למלכות היופי של ניצולות שואה?) - זוכה לעדנה מחודשת, לאחר שהתאים עצמו לרוח הזמן והמקום.

לא קוראת טוקבקים

השבוע פגשתי לבילוי את המלכה הנוכחית, אנדראה מסה המקסיקנית בת ה־27, שתיפרד מהכתר ומהסרט האיקוני לטובת הזוכה הבאה. לשוטט עם מסה ברחבי תל אביב זו משימה משעשעת למדי, בטח כאשר היא שולפת לפתע מהתיק את סרט "MISS UNIVERSE" הפרטי שלה, שהופך אותה ברגע אחד לגיבורת־על שכולם רצים להתחבק איתה, מה שגורם לה לתהות אם המקסיקנים הם עם חם, או שמא אלו הישראלים, שאוחזים במותן שלה בלי בעיה, וממהרים לבקש סלפי.

ככל שהשיחה עם מסה מתארכת ניתן להבין בבירור למי התחרויות הללו עדיין מיועדות ברחבי העולם, ומדוע הן עדיין מנוע כלכלי רחב היקף. מסה, בעלת תואר בהנדסה, מגיעה מצפון מקסיקו, מהעיר צ'יוואוואה סיטי. במקסיקו ובכלל במדינות דרום אמריקה, התחרות הזאת "שוות ערך לאליפות העולם בכדורגל או לעניין שיש אצלכם סביב פוליטיקה. כולם צופים בזה וכולם רואים בתחרות הזאת נושא לגאווה לאומית.
"למעשה, התגובות מגיעות בכמויות כאלה, שלעיתים הן יותר מעניינות ממה שקורה בפוליטיקה המקומית שלנו. אין ספק שמלכת יופי מקומית זוכה ליותר תגובות מחבר פרלמנט מקומי", היא אומרת בחיוך.

מסה לא מסתירה את העובדה שלזכות בתואר מלכת היופי זה פרויקט מאורגן שמצריך הכנה מנטלית מדוקדקת. היא החלה להשתתף בתחרויות יופי עוד בצעירותה, ובקולג' שבו השלימה את התואר שלה בהנדסה היא הפסידה בפעם הראשונה: "מי שניצחה הפכה להיות רופאה, ואני בסוף הפכתי למיס יוניברס. אני לא בטוחה שהיא מצטערת על כך אבל גם אני לא, לנוכח החיים שזכיתי להם בעקבות הזכייה".

מסה המשיכה לתחרות מיס יוניברס בשנת 2017 סיימה שם כסגנית לאחר שזכתה בתואר מיס מקסיקו, והפכה לפייבוריטית גם בתחרות הבינלאומית. משפחתה שכנעה אותה שזה היה קרוב ובפעם הבאה שהיא תלך להתמודד היא תזכה - וכך היה.
"היה ברור שאני צריכה לעבור למקסיקו סיטי אם אני רוצה להפוך את הדבר הזה לקריירה", היא מרצינה לפתע כאשר אנחנו מתיישבים לנשנש סלט בבית קפה מקומי. "מדובר במרחק של 1,500 קילומטרים מהבית והייתי אישה צעירה, כמעט ילדה כשיצאתי להרפתקה הזאת. האם היו לי חששות מהסיפורים ששמעתי על העולם הזה? בוודאי. אבל בסוף התרכזתי במשימה ובמה שאני צריכה לעשות: לקחתי קואצ'ר באנגלית כדי שישפר לי אותה לרמה האקדמית הדרושה. מובן שבצוות שלי היו גם מורים רוחניים שעזרו לי להתמודד עם הלחץ הגדול שיש סביב התחרויות הללו. אתה חושב שאין רגעים שנפגעים בהם? ודאי שיש, בטח בהתמודדות מול הקהל שלי בבית".

מה לא עבר על מסה בדרכה אל התואר הנכסף: העיתונות המקומית התעקשה שהיא נשואה ולכן אסור לה להשתתף בתחרות על פי החוקים, אף שהיא טוענת בתוקף שהכל החל מכך שתמונות שלה בקטלוג המיועד למתחתנים התפרשו בצורה לא נכונה. אחר כך הגיעו הטוקבקים הרגילים על היופי שלה, הגובה שלה ואורך הציפורניים שלה. מסה נפגעה עד עמקי נשמתה: "בהתחלה עוד עשיתי את הטעות של המתחילים וקראתי את כל הטוקבקים עלי וזה היה פשוט נורא. זה פגע בי ושינה את מצב הרוח שלי, זה באמת חדר אלי. אנשים יכולים להגיד שזה לא מזיז להם, אבל לי זה הוריד את הביטחון, גם כי לא הבנתי למה אנשים כותבים ככה, וגם כי כמויות התגובות היו רבות. בשלב מסוים החלטתי שאני מפסיקה עם זה כי זה באמת לא עשה לי טוב".

יהושע יוסף,

עסק שצריך לתחזק

מסה מודעת לייצוגים התרבותיים הבלתי אפשריים שתחרויות יופי מנציחות. בעידן של תרבות ביטול, שיח וולגרי ומחפיץ - או אם תרצו: הקהל שפעם קיווה שמיס יוניברס תביא שלום - הפך לכזה שמגיב ברשתות החברתיות: "זאת זכתה? היא בכלל לא כזאת יפה, בנתניה יש פי מאה יותר יפות ממנה".
"אני חושבת שאנשים בחוץ לא מבינים שתחרות מלכות היופי השתנתה לחלוטין משנים עברו", היא אומרת כשאנחנו מתחילים לטייל באזור כיכר דיזנגוף. "פעם היה ברור אולי אילו מידות מחפשים בטקסים האלה, ואני חושבת שרק אצל האנשים מבחוץ יש עדיין את המחשבה שזה ככה. היום המושגים של גובה, משקל, פנים - הכל השתנה, והסטריאוטיפים לא קיימים יותר. זו לא תעשייה שאת מרגישה בה חוסר ביטחון, ובאמת לפני שהתחלתי את הקריירה שלי הגעתי עם המון חששות גם בגלל דברים ששמעתי. הדברים הללו השתנו ללא היכר, היום אתה לא יכול להחליט עבור מישהו אחר שזה מודל היופי הנכון ולכן מגיע לו לזכות בתחרות מלכות היופי. האופן שבו שופטים אותנו בתחרות הוא בטח לא מה שהיה בעבר".
כשאני שואל אותה אם מלכות היופי עדיין מנסות להביא שלום לעולם היא מעקמת פרצוף. "אני לא חושבת שמישהו מאמין או אי פעם האמין שמלכות יופי יכולות להביא שלום לעולם. אם נשיאים של מדינות לא מצליחים לעשות את זה לבד, אז בטח שמלכת יופי אחת לא תעשה את זה. אבל אני בהחלט יכולה להגיד שהתפקיד הזה כן משפיע על אנשים ואני כן מצליחה לשנות בעולם שלי דברים, וזה בזכות היותי מלכת יופי. אין טעם להתכחש לזה, זה משהו שרציתי, זה לא נכפה עלי".

בחודש הקרוב תנדוד מסה ברחבי ארה"ב לפני שתחזור לאילת עבור הטקס. היא מצוידת בשומר ראש בעל מבטא ניו־יורקי כבד בשם ויק, ובסוכנת הרשמית של מיס יוניברס, עוד ניו־יורקרית קשוחה בשם אסתר, שמתעדת את הלקוחה הנוכחית שלה בכל רגע נתון. כאן היא מודדת חולצה ב"רוח נשית" המיועדת לתרומה למען נשים מוכות, שם היא עולה על כדור פורח מעל תל אביב. החלפת הבגדים נעשית במהירות בוואן היוקרתי שלוקח אותה ממקום למקום, האיפור נשלף בזריזות והכל מתקתק, כי בכל זאת, עם יותר מ־2.5 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות - מדובר בעסק שצריך לתחזק, בטח ובטח כשהתואר מלכת היופי תכף נלקח ממנה.

מיתוס קרב החתולות

מעבר למסלול הגיא־פינסי המוכר של פגישה עם מלכת היופי הנוכחית של ישראל (כמה מכם באמת ידעו שמדובר בנועה כוכבא, בת 22 מבני עטרות?) ניתן להבחין בעצם בגודל של התעשייה הזאת, אפילו במדינה קטנה כמו שלנו. נכון, התחרות הזאת אף פעם לא נתפסה בישראל כפתח לחיים חדשים וזוהרים יותר, כפי שהם עשויים לקרוץ למתמודדות דרום־אמריקניות או אסיאתיות ממדינות כמו הפיליפינים, אבל כן, מדובר עדיין בחלום של נערות רבות ברחבי העולם. "תראה, ברור שכל מי שמתמודדת בתחרות הזאת באה כדי לנצח. אבל כששמעתי סיפורים על מריבות בין המתמודדות ועל רצון להכשיל אחת את השנייה, ציפיתי לגרוע מכל", היא מספרת בדרמטיות.

"כשלא זכיתי בפעם הראשונה פרגנתי בענק לזוכה. אני יכולה להעיד שהחוויה שלי מכל הדבר הזה היתה חיובית. ראיתי מתחרות ששכחו דברים והמתחרות שלהן עזרו להן והביאו להן את מה שהיה חסר, למרות שמדובר בתחרות והן יכלו להיפגע מזה. הדימוי שיש סביב הנושא לא נכון", היא מרגיעה.

מסה לאחר ההכרזה על הזכייה, 2020// צילום: GettyImages,

במהלך השהות שלה כאן הובהר סופית, לא שיש מישהו שחשב אחרת, שמדובר באחת העבודות התובעניות בשואו ביזנס. מסה, בחורה שובת לב שנכנסה לחדר של הסוכנת שלה אסתר בניו יורק, ואמרה משפט אחד: "באתי לעבוד קשה ואני מוכנה לעשות מה שצריך" - עושה רושם של מי שתדע למנף את השנים הלא ארוכות בצורת החיים הזאת, כדי לסחוט את הלימון הזה עד הסוף.
"אני אגיד לך את האמת, כשאתה שואל אותי איך זה להיות האישה הכי יפה בעולם, אני חייבת להגיד שאני לא חושבת שאני כזאת. אמנם זכיתי בתחרות 'מיס יוניברס', אבל אף פעם לא הסתכלתי על עצמי כ'אישה הכי יפה בעולם' וזו לא התפיסה שלי. אני חושבת שבסופו של דבר מדובר בהרבה נחישות ועבודה קשה, ובאמת להבין שזה משהו שאת באמת רוצה. אחרת לא משנה כמה יפה את, יהיה לך קשה מאוד לזכות בתואר הזה".
ועם הטיפ החשוב הזה, חזרתי הביתה כדי להירדם על הספה מול "הזמר במסכה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר