סבו של איתן בירן: "הבטחתי לאיתן שהוא יגור איתנו, בית המשפט קבע אחרת"

בן השש ששרד את אסון הרכבל אמור לשוב לדודתו באיטליה • סבו, שמואל פלג, מערער - ואומר בראיון ל"שישבת": מקווה שביהמ"ש ישאיר אותו בארץ

שמואל פלג לצד תמונת בני משפחתו שנהרגו, צילום: אפרת אשל

לאחר שבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קבע כי חטף מאיטליה את נכדו, איתן בירן (6), השריד היחיד מאסון הרכבל באיטליה, הותר לשמואל פלג להתראות עם הנכד רק בחסות מרכז קשר של משרד הרווחה.

הסיטואציה אינה קלה לפלג, סא"ל (מיל'), שאיבד לפני חצי שנה באסון את בתו טל, נכדו טומי וחתנו עמית. "לפגוש את איתן, כשלידי נמצאת כל הזמן עובדת סוציאלית, נותן הרגשה שמתייחסים אליך בחשדנות", הוא אומר עם הגשת הערעור לבית המשפט העליון, "מאז שאיתן נלקח ממני בהוראת בית המשפט, הרגשתי שהוא מאוכזב ממני. הוא הפסיק לחבק אותי ולקפוץ עליי. אני רואה איך הילד הפתוח והפטפטן, שלא הפסיק לדבר על כמה הוא שמח לגור בישראל, נסגר בעצמו. הלב נקרע. הבטחתי לאיתן שהוא יגור איתנו, אבל בית המשפט קבע אחרת".

איתן בירן, צילום: באדיבות המשפחה

השבוע שוחח שמואל לראשונה עם איתן על החזרה הצפויה שלו לאיטליה: "שאלתי בעדינות מה הוא מרגיש, אבל איתן נאטם ואמר שהוא לא רוצה לדבר על זה. נראה לי שהוא מכין את עצמו לניתוק מאיתנו. זה מנגנון הגנה שלו. ככה הוא מגיב גם כשמנסים לדבר איתו על ההורים שלו. אמרתי לו שאבוא לבקר באיטליה".

לא בטוח שאת ההבטחה הזו יוכל שמואל לקיים, בוודאי לא בתקופה הקרובה. לפני כשבוע דווח באיטליה כי התובע בעיר פאביה, שבה התגורר איתן עם הוריו, הוציא נגדו צו מעצר בינלאומי. ברגע שכף רגלו של שמואל תדרוך בארץ המגף, הוא ייעצר לחקירה פלילית בחשד לחטיפה.

בני משפחתו של איתן בירן בדיון בעניינו // צילום ארכיון: משה בן שמחון

הצו והחקירה בישראל בחשד לחטיפה שווים את ההסתכנות?

"אם משמעות החירות של איתן היא חוסר החירות שלי, אז כן. טובתו קודמת לכל. קרה לנו נס ואלוהים הצליח להציל אותו פעם אחת. ניסיתי בפעם השנייה ובינתיים כשלתי. אני מקווה שבית המשפט העליון יורה להשאיר את איתן בישראל".

מערכות המשפט באיטליה ובישראל לא קיבלו את התעקשותך כי מקום מגוריו של איתן אמור להיות בארץ. למה אתה חושב שזה ישתנה בעליון?

"אני מקווה שהעליון ישים את טובתו במרכז. יום אחד, לא מאוד רחוק, איתן יקרא בגוגל על המאבק סביבו. הוא יראה שם שנלחמתי בשבילו עד הסוף, ושבשום שלב לא ויתרתי עליו".

הראיון המלא - מחר ב"שישבת"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר