ארמאני מילאנו הגיעה בשבוע שעבר לאיסטנבול בציפייה למשחק קשוח מול פנרבחצ'ה. במציאות, זה היה קל יותר מכפי שמישהו היה יכול לצפות. בסיום הרבע הראשון לוח התוצאות הראה 3:22 מהדהד לזכות האורחת.
זה נגמר בניצחון 43:68 מוחץ. לואיג'י דאטומה וניקולו מלי חגגו מול הקבוצה שבה כיכבו בעבר, וסגנית אלופת איטליה עלתה למאזן 1:8 מרשים בפסגת היורוליג, בשבוע שאחרי הניצחון על ברצלונה בקרב ראש בראש על המקום הראשון.
6 צפייה בגלריה
קייל היינס וניקולו מלי שומרים על יאן וסלי
קייל היינס וניקולו מלי שומרים על יאן וסלי
קייל היינס וניקולו מלי שומרים על יאן וסלי. הופעה הגנתית אדירה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
אטורה מסינה מול פנרבחצ'ה
אטורה מסינה מול פנרבחצ'ה
אטורה מסינה. מצא נוסחה מנצחת?
(צילום: EPA)
"הופענו היטב למשחק שהיה צפוי להיות קשה. לנצח כאן בצורה כזו זה לא אמיתי", אמר מלי בסיום, "עבורנו זו תוצאה יקרת ערך, כי מצפים לנו שני משחקים ברוסיה, מול קאזאן וזניט, והיה חשוב להתחיל ברצף משחקי החוץ הזה בהצלחה". הגבוה האיטלקי חזר למילאנו אחרי שש שנים מחוץ לאיטליה, מתוכן שתי עונות ב-NBA (בעיקר בניו אורלינס ותקופה קצרה בדאלאס). הוא התמנה בקיץ לקפטן הקבוצה במשותף עם סרחיו רודריגס.
אחרי הניצחון הנוח על פנרבחצ'ה אטורה מסינה היה מרוצה במיוחד מההגנה, שעצרה את היריבה על שפל חסר תקדים בתולדותיה במפעל האירופי הבכיר מבחינת צבירת נקודות. "כל הכבוד לשחקנים שלי, הם הצליחו לשמור באותה אינטנסיביות ויעילות במשך כל 40 הדקות", אמר המאמן המעוטר.
אמנם שישה מהמשחקים של מילאנו העונה ביורוליג עד כה היו בבית, אבל בין השאר היא התמודדה בהם מול צסק"א מוסקבה, מכבי תל אביב, אנאדולו אפס וברצלונה – וניצחה בכולם. ההפסד היחיד שלה עד עכשיו נרשם דווקא מול באיירן מינכן בגרמניה.
6 צפייה בגלריה
שאבון שילדס מול פנרבחצ'ה
שאבון שילדס מול פנרבחצ'ה
שאבון שילדס בפעולה. הכוכב הדני-אמריקאי מצוין העונה
(צילום: EPA)

השיעור שמסינה למד מפופ

אז איך היא עושה את זה? ההגנה החזקה היא המפתח הראשון להצלחה של מילאנו העונה. הקבוצה של מסינה עצרה את יריבותיה על 67.9 נקודות בממוצע (רק הכוכב האדום בלגרד סופגת פחות). במרכז ההגנה כמובן קייל היינס, שגם בגיל 35 הוא עדיין אחד משחקני ההגנה הטובים באירופה.
בהתקפה, מילאנו מתבססת על זריקות מחוץ לקשת יותר מכל קבוצה אחרת ביורוליג העונה. בתשעת המחזורים הראשונים היא זרקה יותר מכולן (243 זריקות) וקלעה יותר מכולן (89 שלשות) – כמעט עשר שלשות מדויקות למשחק. היא מדייקת ב-36.6 אחוזים (חמישית במפעל). בהפסד היחיד שלה העונה, מול באיירן, מילאנו נקלעה לערב קליעה נורא עם 3 מ-19 מחוץ לקשת – 15.8 אחוז.
מסינה, שעבד כעוזרו של גרג פופוביץ' בסן אנטוניו ספרס לפני שהחליט לחזור לאיטליה, הסביר לאחרונה: "כדי להצליח ביורוליג צריך לזרוק הרבה שלשות מהפינות, ובצורה טובה. זה משהו שאנחנו מנסים לעשות, אבל זה תלוי בהנעת הכדור, אז אנחנו רוצים לייצר לעצמנו הזדמנויות טובות. כמו שהבוס שלי בסן אנטוניו, גרג פופוביץ', נהג לומר, פעמים רבות התוצאה תלויה בשאלה כמה טוב אתה זורק לשלוש נקודות. זה פשוט מאוד".
6 צפייה בגלריה
גרג פופוביץ' מול סקרמנטו
גרג פופוביץ' מול סקרמנטו
גרג פופוביץ'. הדגיש את חשיבות הקליעה מחוץ לקשת
(צילום: AP)
הנעת הכדור החכמה היא מפתח נוסף להצלחה, ומילאנו נהנית מיחס האסיסטים/איבודים הטוב ביותר ביורוליג בפער ניכר: 161 אסיסטים לעומת 100 איבודים עד עכשיו.
בעונה שעברה מילאנו חזרה לפיינל פור בפעם הראשונה מאז 1992. זה קרה אחרי עונה מאכזבת, שנקטעה בגלל התפרצות הקורונה כשהקבוצה הייתה מדורגת במקום ה-12. היא הפסידה לברצלונה במשחק צמוד בחצי הגמר וסיימה במקום השלישי לאחר ניצחון על צסק"א מוסקבה. השנה הקבוצה האיטלקית רוצה להתקדם עוד שלב ולנסות לזכות בתואר האירופי.
קווין פאנטר וזאק לידיי עזבו בקיץ את בירת האופנה העולמית לטובת פרטיזן בלגרד המסקרנת. גם ולדימיר מיצוב (בודוצ'נוסט) ומייקל רול (קרשיאקה) הוותיקים עזבו. מלבד מלי, החיזוק של מילאנו בקיץ התמקד בעיבוי הקו האחורי. היא החתימה את הגארדים האמריקאים דבון הול, ג'ריאן גרנט וטרוי דניאלס. לפחות הראשון מביניהם מספק עד עכשיו יכולת קליעה יציבה יחסית. הפורוורד/סנטר דינוס מיטוגלו, שעל פי דיווחים היה על הכוונת של מכבי תל אביב, הצטרף מפנאתינייקוס.
6 צפייה בגלריה
מיטוגלו מטביע
מיטוגלו מטביע
מיטוגלו מטביע. הצטרף מפנאתינייקוס
(צילום: EPA)
מילת המפתח בהתקפה היא איזון. לקלע המוביל של מילאנו העונה ביורוליג, שאבון שילדס, יש 12.6 נקודות בממוצע למשחק. אף שחקן לא משחק יותר מ-30 דקות בממוצע לערב (שילדס הוא היחיד שמגיע למספר הזה). גם עם הפציעה של מלקולם דילייני בשבועות האחרונים מילאנו מסתדרת, איתות לכך שהעונה היא כנראה לא תלויה לחלוטין בשחקן כזה או אחר.

החוקים באיטליה מקשים

חוץ מהיורוליג, למילאנו יש העונה עוד מטרה חשובה: לזכות באליפות איטליה בפעם הראשונה מאז 2017/18. למעשה מסינה עוד לא השיג את התואר המקומי החשוב ביותר מאז שמונה למאמן הקבוצה העשירה. בעונה שעברה וירטוס בולוניה חגגה עם סוויפ מדהים בניצוחם של מרקו בלינלי ומילוש תאודוסיץ', וגם בסופרקאפ האיטלקי ידם של הבולונזים הייתה על העליונה.
בליגה המקומית מילאנו סובלת מהתקנות המגבילות את מספר הזרים שמותר לכל קבוצה לרשום בטופס לחמישה או שישה לכל היותר. מסינה התייחס לחוקי הליגה ב"קוריירה דלו ספורט" וטען בין השאר: "האם איטלקים טובים ישחקו באותה צורה אם יבטלו את מכסת המינימום של השחקנים המקומיים שחובה לרשום הטופס? ברור שכן".
6 צפייה בגלריה
ניקולו מלי שומר על קורי היגינס
ניקולו מלי שומר על קורי היגינס
מלי שומר על קורי היגינס. חזר לאיטליה אחרי שש שנים
(צילום: EPA)
מסינה הוסיף ואמר שהמשכורות של השחקנים המקומיים האמירו, כך שאיטלקים טובים הפכו למשאב נדיר וקשה להשגה בליגה. "המאמנים לא מסתכלים על הדרכון או על צבע העור של השחקנים, אלא רק בוחנים מי יותר טוב או פחות טוב", ציין. "כששחקן צריך להיאבק עם שחקנים חזקים על דקות, זה דוחף אותו לעשות הכל כדי לבצע קפיצת מדרגה ברמה".
נשמע לכם מוכר? כן, הטיעונים של מסינה מזכירים להפליא את הביקורת שהייתה למכבי ת"א על החוק הרוסי (שאותו מסינה חווה על בשרו בעבר ברוסיה) בזמן שהוא התקיים בישראל, וכן על חוקים מגבילים אחרים שנועדו להבטיח דקות לשחקן המקומי.
למרות ההתמרמרות של מילאנו מהחוקים המגבילים, מצבה בליגה המקומית כרגע טוב יותר משל מכבי ת"א בליגה הישראלית, ואחרי שמונה מחזורים היא עדיין מושלמת בזירה הזו. לאוהדים שלה יש סיבות לאופטימיות, בכל החזיתות.