ח"כ יעקב אשר ויו"ר ועדת הכספים ח"ג אלכס קושניר בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אלכס גמבורג, סטס קופולו)
הדיון הסוער בוועדת הכספים היום (ב') בנושא מיסוי הכלים החד פעמיים לא הביא בסופו להצבעה, וניסיונות פשרה להכנסת החוק לתוקף בהדרגה נכשלו בינתיים. לפיכך, יימשך הדיון בישיבה נוספת. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין כי מתוך רצון לשמוע את כלל הדוברים והצורך להביא למיטוב התקנות, לא צפויה היום הצבעה על הצו.
הדיון היה סוער ובמהלכו טענו בעיקר חברי הכנסת מסיעות החרדיות והערביות שמדובר בחוק המטיל מס כבד כמעט רק על השכבות החלשות ומשפחות מרובות ילדים. חלק מחברי הכנסת הביאו לדיון מוצרים חד פעמיים ובמהלך הדיון הסוער הוצא ממנו ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, לשעבר יו"ר ועדת החוקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, שיזם את הדיון, אמר לאולפן ynet בכניסה לוועדה כי "יש פה ניסיון למחטף שיכניס הרבה כסף לקופת המדינה, כשמהצד השני עוטפים את כל העניין הזה באריזה יפה של שמירת כדור הארץ ודאגה לבריאות הציבור. ואיך אני יודע שגם האוצר יודע שזה לא יעזור לכדור הארץ? כי הם תקצבו את ההכנסות, והצפי מההכנסות רק מהמס על החד פעמי מוערך בכ-800 מיליון שקל".
4 צפייה בגלריה
חד פעמי
חד פעמי
חד פעמי
(צילום: shutterstock)
בתגובה לשאלה האם יכול להיות שכל המהלך נועד כדי להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות להיכנס לקואליציה, אמר ח"כ אשר כי "זו שיטה שנהוגה בכל מיני ארצות ליברליות, להרעיב אוכלוסייה כדי שנציגי הציבור של אותה אוכלוסייה ייכנסו לקואליציה. הממשלה הזאת רעה, ובסף משחקים פה על מיסוי. הכל קשור לכסף והכנסות לקופת המדינה, שזה ערך חשוב אבל לא על חשבון האנשים המסכנים, המשפחות מרובות הילדים, וזה עוד בתקופה שהבטיחו שלא יהיה בה מיסוי".
4 צפייה בגלריה
הדיון על מיסוי חד פעמי בוועדת הכספים
הדיון על מיסוי חד פעמי בוועדת הכספים
ח"כ יעקב אשר בדיון על מיסוי חד פעמי בוועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, אמר לאולפן ynet בפתח הדיון כי "אף אחד לא מצפה שהצריכה של כלים חד פעמיים תרד לאפס, לצערנו הרב כמובן. צריך להבין שגם המס הזה וגם המס על המשקאות המתוקים הם תוצאה של עבודת מטה גם במשרד לאיכות הסביבה וגם במשרד הבריאות, והוא מס חברתי, בריאותי וסביבתי, וככה צריך להתייחס לזה. היום נקיים רק את דיוני הפתיחה, כדי לשמוע את הממשלה וגם ארגונים אזרחיים שיביעו את דעותיהם על המס הזה, ובסופו של דבר נקבל החלטות".
גורם בכיר באוצר מסר ל-ynet: "היועצת המשפטית עלולה לגרום בהוראתה לחוקים המיטיבים עם הבריאות ואיכות הסביבה להידחות. אנחנו מקווים שחברי הכנסת יתמכו בחוקים החשובים האלה במיוחד על רקע הדיונים בעולם בענייני האקלים ובריאות התושבים".
חברי הכנסת מהסיעות החרדיות ניסו לשכנע את חברי הקואליציה לדחות (ולא לבטל) את כניסת המס על הכלים החד פעמיים לתוקף, על אף שהצו מופעל כבר מ-1 בנובמבר. מגעים התקיימו בין יו"ר ועדת הכספים לחברי הכנסת החרדים, בנוגע להפעלת חוק הכלים החד פעמיים בהדרגה, בשיעורי מס מופחתים. "צריך להרגיל את הציבור למס החדש", הסבירו חברי הכנסת מיהדות התורה וש"ס.
4 צפייה בגלריה
הדיון על מיסוי חד פעמי בוועדת הכספים
הדיון על מיסוי חד פעמי בוועדת הכספים
הדיון על מיסוי חד פעמי בוועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה בוועדה כי "ישראל מכורה לפלסטיק חד פעמי, בפרט בכלי שולחן, ומזה הגיעה העת להיגמל. התועלת בכלים חד פעמיים היא קצרת טווח. במונחים כלכלים מהווה הנושא כשל שוק, ומקום מאוד נכון להתערבות ממשלתית, שהיא רכה אגב. באיחוד האירופי בחרו לאסור לחלוטין את השימוש בסוגים רבים של פלסטיק חד פעמי, רוב הסיכויים שגם מדינת ישראל תגיע לשם. בשלב הזה לא בחרנו לאסור. זה המס היחיד בעולם שנועד לא לשלם אותו, המטרה של המס הזה היא להפחית עד להפסיק את השימוש בכלים חד פעמים, כי הם מזיקים וזהמים. המטרה היא לעבור לכלים רב פעמים בצורה הדרגתית.
"אני מבינה את העיתוי, אני מתראיינת הרבה בתקשורת החרדית, המטרה היא לא להפוך את האירוע הזה לאירוע פוליטי. אני פונה אליכם עמיתיי חברי הכנסת, מדובר במהלך חיוני והכרחי לטובת הסביבה והילדים של כולנו. מדובר במהלך שהוא חלק מצעדים שונים ומהלך כולל".
ח"כ שלמה קרעי אמר כי "לא יכול להיות שמביאים שינוי כל כך דרמטי בלי שהיה דיון בוועדה. גם שאנחנו באים לתקן את העולם, זה צריך להיות עם חמלה. מי שייפגע, זו אותה אמא שתצטרך לשטוף כלים שעה וחצי בערב".
ח"כ אחמד טיבי הוסיף כי "במס שפוגע במשפחות מרובות ילדים, צריך מרווח זמן. המיסוי פוגע גם במשפחות חרדיות וגם ערביות, יש אנשים שהשיקול הוא קיום יומיומי עבורם".
ח"כ משה גפני קרא "לדון לגופו של עניין, איך מצמצמים מבלי לפגוע במשפחות החרדיות, או בסבסוד כלשהוא". לדבריו, "אי אפשר להוריד את הגליוטינה בשם איכות הסביבה. לא קיימתם דיון כמו שצריך".
ח"כ אשר אמר כי "אפשר היה להתחיל את המהלך בחינוך, אבל התחלתם בגיליוטינה, בום, בפגיעה בחלשים. לא במסעדות למשל שאתם אוהבים להזמין מהם. זו תהיה פגיעה במוסדות חינוך שאי אפשר יהיה לטפל בהיגיינה". בהמשך פנה לח"כ קושניר: "היה פה יו"ר ועדה מהקואליציה שלא נכנע לה, תהייה גבר, אל תכנע להם".
יו"ר הוועדה, השיב לח"כ אשר: "אתה לא תלמד אותי מה זו עצמאות. לקחת את הדיון וקיימת סביבו סיבוב של פייק, שכאילו הוא נגרם בגללך. פעם הבאה שתטיף לי על עצמאות, תמצא את עצמך בחוץ. בוועדה הזו לא פוגעים אישית באף אחד". ח"כ אשר: "זו בעיה. קשה לך להתמודד עם האמת". בעקבות הדברים הוציא יו"ר הוועדה את ח"כ אשר מהדיון.

"פגיעה וכרסום יכולת הפיקוח של הכנסת"

קביעת המועד לדיון באה לאחר שיו"ר הכנסת מיקי לוי פנה במכתב ליו"ר ועדת הכספים קושניר מישראל ביתנו והבהיר לו כי עליו להיענות לדרישת ח"כ יעקב אשר ולקיים את הדיון בהקדם, זאת לאור העובדה כי המיסים נכנסו לתוקף כצו ממשלתי בחתימת שר האוצר וללא דיון מקדים בכנסת, שבמקרים דומים התקיימו כמותו בוועדת הכספים בעת הטלת מיסים חדשים. לקראת הדיון הוציאה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, מכתב הנחיות מיוחד בו הבהירה את כללי הבקרה הפרלמנטרית הנדרשים מול צווים ממשלתיים שכאלה
אפק ביקרה את הדרך שבה עברו הצווים ללא דיון, וכתבה כי "אמנם הוראות החוק והפרוצדורה מאפשרות החלה מיידית וקבלת אישור מוועדת הכספים בתוך 60 ימים, ואכן חלק מהרציונל בכך הוא מניעת צבירת מלאי. עם זאת, מטרת הצווים כאמור היא להכוונת התנהגות להפחתת צריכה למטרות אקולוגיות ובריאותיות, ולכאורה לא כמקור להכנסות מהמדינה.
"בנסיבות אלה, נראה כי אי קביעת מועד מאוחר יותר לצווים ומתן אפשרות לוועדת הכספים קיים דיון טרם הוחלו הוראות הצווים, יש בה משום פגיעה של ממש וכרסום ביכולת הפיקוח של הכנסת בכלל, ושל ועדת הכספים בפרט בנושא זה. מן הראוי היה לכל הפחות לאפשר לוועדה לקיים דיון ולימוד הנושא בטרם המס הוחל והוטל בפועל.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר הודיע כי ניתן לבצע את הטלת המיסים בצווים מטעמו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"זאת ועוד, מועד פרסום הצו והחלתו המיידית נעשו בתקופה עמוסה במיוחד של הכנסת וועדת הכספים בפרט, לנוכח דיוניה האינטנסיביים ביחס לתקציב ולחוקי ההסדרים. נראה שגם לנוכח כיבוד עבודתה של הכנסת ראוי היה לאפשר את קיום הדיון בכנסת בטרם החלת הצווים ולא בדיעבד. בייחוד נכונים הדברים לנוכח הפרוצדורה הייחודית החלה בעניינו של הצו אשר מקשה על הוועדה בדיעבד להציע תיקונים, בוודאי מקום בו הצו כבר נכנס לתוקף".
לפני תחילת הדיונים על חוק ההסדרים בכנסת הודיע שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי הוא מוציא את המיסים מהחוק וציין כי ניתן לבצע את הטלת המיסים בצווים מטעמו.
כאמור, אין צורך בחקיקה ראשית במקרה כזה אך על ועדת הכספים לאשר גם רטרואקטיבית מיסים שמעלים או מורידים, והדבר קרה בעבר למשל כאשר הועלה המס על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים. הוצא צו בחצות והמחירים עלו מיד בשל הטלת המס החדש כדי למנוע אגירה בין עת ההודעה למועד העלאת המס. כעבור ימים אחדים אושרו המיסים החדשים רטרואקטיבית על ידי ועדת הכספים של הכנסת כחוק.

הוועדה דנה גם במיסוי על שתייה ממותקת

בהקשר ישיר לכם, ועדת הכספים החלה היום לדון ב"גזירת" המיסוי בתקנות הנוספת - המיסוי על שתייה ממותקת - שאמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר הקרוב. בשל התארכות הדיון בעניין הכלים החד-פעמיים, הדיון על המשקאות הממותקים רק החל בסקירה של נציגי משרד הבריאות והסתיים כעבור 45 דקות. דיון המשך יתקיים בימים הקרובים.
יצוין שלוביסטים של חברות המשקאות הגדולות בארץ עשו היום נפשות בקרב חברי הכנסת כדי להביא לביטול או לפחות לדחייה של הטלת המס החדש.
במקביל, נציגי משרד הבריאות הציג היום נתונים חמורים על בעיית ההשמנה והתחלואה בסוכרת בישראל, כאשר ככל שהאוכלוסייה במעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר, הנתונים קשים יותר. מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש: "ככל שנרחיק את השתייה הממותקת מילדים, נעשה דבר גדול להרבה שנים". יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "המספרים על תחלואה בסוכרת, והשמנה, צריכים לעמוד לנגד כל מי שיושב פה וכל מי שמקבל החלטות".
באופוזיציה טענו כי המניע למיסוי הינו רצון האוצר בהכנסות, וקראו לפעול קודם מול היצרנים להפחתת כמויות הסוכר במוצרים ובהסברה לציבור. כן עלתה קריאה לקבוע כי כל ההכנסה השנתית הצפויה מן המס - 380 מיליון שקל, תושקע בסיוע לחולי סכרת וסוגיות הנוגעות לצו.
פורסם לראשונה: 10:56, 15.11.21