מטיילים בטורקיה? כך לא תסתבכו עם החוק המקומי

נטלי ומורדי אוקנין נעצרו בגלל צילום מעונו של הנשיא ארדואן, אולם יש עוד סעיפי חוק רבים שבגינם תיירים זרים עלולים להסתבך בטורקיה • עו"ד בטסי פנסו: "מעבר לצילומי מתקנים אסורים, אני ממליצה להימנע גם מכל צילום שעלול להתפרש כפוגעני כלפי הנשיא" • המדריך המלא

נטלי ומורדי אוקנין // צילום: באדיבות המשפחה

מעצרם של נטלי ומורדי אוקנין, אם פוליטי ואם לאו, העלה לכותרות את הפערים החוקיים והתפיסתיים בין טורקיה לבין ישראל. בזמן שבטורקיה המעצר כמעט שלא מסוקר, בעיקר משום שלתפיסתם "צולם מתקן אסור ועל כן השניים נעצרו" - בישראל מתקשים להבין את פשר מעצר.

על כן, בשיתוף פעולה בין "ישראל היום" לבין עורכת הדין הטורקייה שהיא גם אזרחית ישראלית, בטסי פנסו, אנחנו מגישים לכם ולכן את כללי עשה, ובעיקר אל תעשה - בטורקיה. "מעבר לצילום מתקנים אסורים, שכעת מבינים בישראל את החשיבות שמייחסים בטורקיה לסוגיה - אני ממליצה בחום להימנע מצילומים שעלולים להתפרש כלא מכבדים את הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן", מסבירה עו"ד פנסו.

נטלי ומורדי אוקנין מובלים מבית המשפט באיסטנבול / צילום: Takvim

לדבריה, "ברמה הרחבה יותר, לפי החוקה הטורקית, אסור לפגוע בשמם הטוב של סמלי האומה - קרי הנשיא, אבי האומה אטאטורק ודמויות בכירות נוספות כמו נשיא בית המשפט העליון. אז אמנם ביקורת זה דבר שמותר בטורקיה מעצם היותה מדינה דמוקרטית - אך פגיעה בשמם הטוב הוא דבר אסור".

ברמה התיירותית, עו"ד פנסו מוסיפה כי חשוב לדעת שאסור להסתובב עם בקבוקי אלכוהול ברחוב מכל סוג, וכן אסור לרכוש משקאות אלכוהוליים בטורקיה לאחר השעה 22:00. "אין מדובר באיסור לרכוש אלכוהול בברים או בבתי קפה בכל שעות היממה", מבהירה עו"ד פנסו. "עם זאת, מותר לשתות את המשקאות - יין, בירה וכדו' - אך ורק בתוך בתי העסק".

נטלי ומורדי אוקנין, צילום: באדיבות המשפחה

בנוגע לחוקי המלבוש בטורקיה, עו"ד הטורקייה-ישראלית מסבירה כי אין חוק שקובע מה האופן שבו נשים יתלבשו ברחוב, אולם, לדבריה, "חשוב מאוד להיכנס לאתרים דתיים באופן שמכבד את המקום. גם אם תיירת נכנסת למסגד היא חייבת לעטות כיסוי ראש. וכמובן, כל מי שנכנס למסגדים - ללא יוצא מן הכלל - חייב לחלוץ את נעליו עוד בטרם כניסתו".

בה בעת, סוגיה שפחות מוכרת לישראלים היא חשיבות הדגל בתרבות הטורקית. "אם תייר רואה דגל טורקיה, המלצתי היא שאפילו לא ייגע בו", אומרת עו"ד פנסו. "בעבר, זמרת טורקייה מפורסמת הסתבכה בהליך פלילי בגלל בלון שהיה עליו דגל טורקיה. אירועים מסוג זה עלולים להתפרש בתור פגיעה באומה הטורקית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר