גל של פריצות פקד בשבוע שעבר את המרינות במישור החוף, מהרצליה בצפון ועד אשדוד בדרום, כשהיעד היה האבוקות שנמצאות בכלי השייט כאביזר חובה שבלעדיו אסור לצאת להפלגה. מי שתהה לאן הן נעלמו קיבל תשובה שלשום בערב, כשצפה במופע הפירוטכני שעיכב את פתיחת הדרבי בבלומפילד.
התופעה הזו לא חדשה. רק לפני שנתיים בלומפילד בער כולו בעוד דרבי, שסיכן אוהדים רבים מאחר שהכיסאות באצטדיון המחודש עלו באש. באותו משחק הודלקו 21 אבוקות, והפעם המספר היה אפילו גבוה יותר. לפי ההערכות, ביציע אוהדי הפועל הודלקו 30 ובזה של מכבי עוד חמש. אוהד אחד של הפועל נפצע קל כתוצאה מפגיעת אבוקה בראשו. לפני 18 שנה אירוע דומה באצטדיון רמת־גן הסתיים הרבה יותר גרוע, עם פציעה קשה של האוהד אדהם שביטה.
5 צפייה בגלריה
אבוקות שהושלכו בדרבי
אבוקות שהושלכו בדרבי
לא תופעה חדשה בכדורגל הישראלי. האבוקות שהושלכו בדרבי
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
אבוקות בדרבי התל-אביבי
אבוקות בדרבי התל-אביבי
(צילום: עוז מועלם)
גם לפני שנתיים התריעו הגורמים השונים כי מדובר בתופעה פסולה שיש לטפל בה. יו"ר המינהלת ארז כלפון אמר שמבחינתו מדובר בפיגוע לכל דבר, והצהיר על הכוונה להטיל קנסות מינהליים, להקים מסד נתונים שיסייע באיתור מתפרעים ולהכשיר שופטים לענייני ספורט. מיותר לציין ששום דבר מזה לא יצא עדיין לפועל.
מי שראו שלשום מקרוב את מופע האימים בבלומפילד היו שלושה משרי הממשלה, שאמונים על ההוצאה לפועל של תוכנית למיגור האלימות, שאותן אבוקות הן חלק ממנה: שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר המשפטים גדעון סער והשר לביטחון הפנים עמר בר־לב. השלושה, שראו מקרוב כיצד מעטפת האבטחה כשלה שוב בנוגע לאבוקות, הגיעו בהפסקה לחפ"ק המשטרה. "האלימות בספורט היא רעה חולה ומחייבת טיפול של כלל הגורמים", אמר טרופר, שרוצה לקדם בין היתר את נושא הקנסות המינהליים בסך 5,000 שקל גם במקרה של הדלקת האבוקות. "שמח שהשרים שותפים מלאים לבניית התוכנית נגד האלימות".
באופ"א הוקמה לאחרונה ועדה מיוחדת, שניסתה לבחון האם ניתן בכל זאת לאשר הדלקת אבוקות באצטדיוני כדורגל, אבל המסקנה הייתה ברורה ונחרצת: "מדובר בכלי נשק מסוכן ביותר שעלול לפגוע באוהדים אחרים". גם בישראל ניסו במשטרה לקיים פיילוט באצטדיון בנתניה כדי לבחון את אפשרות הדלקת האבוקות, בשיתוף פעולה עם חבלנים, אבל אחרי מספר ישיבות הוחלט לרדת מהעניין, וגם במשטרה הבינו כי מדובר באירוע מסכן חיים.
5 צפייה בגלריה
טיפול באוהד שנפצע מאבוקה בדרבי
טיפול באוהד שנפצע מאבוקה בדרבי
הטיפול באוהד שנפצע מאבוקה
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
השר חילי טרופר בבלומפילד בדרבי
השר חילי טרופר בבלומפילד בדרבי
עד למתרחש. השר חילי טרופר בבלומפילד בדרבי
(צילום: עוז מועלם)
משה עגייב, קצין אבטחה בכיר באופ"א שמנהל את מערך האבטחה, הלוגיסטיקה והאירועים בהתאחדות, אמר אתמול: "יש שלושה דברים שיש כלפיהם אפס סובלנות באופ"א: אלימות, גזענות ואבוקות. זה דבר שאסור בשום מקום ובשום תנאי. יש הרבה פצועים באירופה מהאבוקות, וזה אחד הדברים שיותר קשה להתמודד איתם. באחת הפגישות שקיימנו בארץ עם נציגי הקבוצות הבאנו אנשי שב"כ, שהסבירו כמה הברחת אבוקה קלה ושאפשר להחדיר באותה צורה גם אמל"ח לביצוע פעולות טרור. האוהדים האנגלים, למשל, לא מדליקים אבוקות במגרשים שלהם, כי הם יודעים שמי שייתפס כבר לא יראה כדורגל באנגליה, רק במשחקי חוץ".

"הרגשתי פיצוץ על הראש שלי"

גם במשטרה מודעים לקושי בהתמודדות עם האבוקות, בעיקר כשאין הרתעה בדמות קנסות או מאסרים. אחד ממנהלי האצטדיונים סיפר: "יש איסור להדלקת אבוקות בכל אירופה, ומי שנתפס סופג קנסות מטורפים. אין אף אצטדיון בישראל שניתן למנוע את הכנסת האבוקות אליו, וזה נובע בין היתר מהענישה המקלה. הרי אם מישהו יזרוק אבוקה בקניון זה ייגמר במאסר, לעומת הרחקה אם זה יקרה במגרש כדורגל. רק ענישה מרתיעה תפתור את הבעיה. כדי למנוע לגמרי הכנסת אבוקות יש צורך בבידוק כמו לקראת טיסות, וזה מחייב שיגיעו אוהדים יומיים לפני המשחק".
אז איך מגיעות האבוקות ליציעים? מדובר במקרים רבים בקטינים או קטינות שמנוצלים על ידי ראשי ארגוני האולטראס להחבאתן במקומות מוצנעים בגוף. במקרה של עשרות אבוקות, כמו שלשום בבלומפילד, ההערכה היא כי הן הוכמנו מבעוד מועד ביציעים באמצעות בעלי תפקידים. אחד מבעלי חברות האבטחה הסביר: "נכון שאנחנו אחראים לכאורה על נושא האבוקות, אבל מעבר לירידה באיכות המאבטחים, שמקבלים 220 שקל בלבד למשמרת, אין לנו כלים לעצור את הסיפור הזה. יש הרבה שיתופי פעולה עם בעלי תפקידים באצטדיונים, ואפילו עם חלק מהמאבטחים, כדי להכניס את האבוקות. מה שלא נעשה, שום דבר לא יעצור את זה".
5 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה באצטדיון בלומפילד
אוהדי מכבי חיפה באצטדיון בלומפילד
בדרך כלל הקהל של קבוצות החוץ משליכות אבוקות. אוהדי מכבי חיפה בבלומפילד
(צילום: עוז מועלם)
את האבוקות מדליקים בדרך כלל אוהדי קבוצת החוץ, מכיוון שלקהל הביתי ברור כי אם יעשו זאת המועדון וחברת האבטחה לא יאפשרו להם להכניס בעתיד אביזרי עידוד. על פי גורמי מודיעין במשטרה, אוהדים של מכבי ת"א עודכנו לפני הדרבי כי מקביליהם בהפועל מתכננים מופע פירוטכני עם שריקת הפתיחה, ולכן הם הקדימו והדליקו מספר אבוקות ביציעים שלהם, מה שיוביל עתה לסנקציה של המשטרה כלפי כניסת אביזרי עידוד של מכבי. אגב, גם אוהדי הפועל חיפה הדליקו אבוקות ביום שבת בדוחא.
בדרבי נפצע אוהד הפועל, צ'ינו חאג'־יחיא (33) מטייבה, שסיפר: "עמדתי בשורה הראשונה של שער 5 ואז הרגשתי פיצוץ על הראש שלי. עשו לי MRI בראש, היה לי זעזוע מוח ותפרו לי את החתך. זה לא שנשרפתי, אבל הפיצוץ עשה לי חור בראש. אני עדיין לא מרגיש טוב וחוזר לבית החולים. אני נגד אלימות מכל סוג שהוא, כולנו ראינו מה שקרה עם אדהם שביטה, פחדתי שזה מה שקורה איתי. אבוקה זה דבר מאוד מסוכן, צריך להפסיק עם זה".

המינהלת: "נקודת מפנה"

ממינהלת הליגה נמסר בתגובה: "אירועי הדרבי האחרון, לצד הדיונים אודות החקיקה אותה בכוונתנו להעביר ולצד נוכחות השרים באצטדיון, מהווים נקודת מפנה משמעותית לפעילות של משטרת ישראל ושל בתי המשפט בהתמודדות מול הפורעים. אנו בעיצומם של דיונים מקצועיים שמתקיימים בשבועות אלו מול משרד המשפטים, משרד הספורט, המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל. אנו מצפים כבר שנים שתועבר החקיקה לפיה יינתנו קנסות מינהליים באצטדיונים לצד מתן סמכות לקצין משטרה להרחיק אוהד לשנה מהמגרשים לפני משפט. כך נוכל להוציא את העבריינים ממגרשי הכדורגל ולהגדיל את נוכחות המשפחות והילדים שיוכלו לצפות במשחקים".