החלוץ דודו ביטון עבר לא מעט תחנות בקריירה, שיחק במועדונים באירופה, והרזומה שלו לא רע בכלל, אבל שום דבר מזה לא בא לו בקלות.
הילד הנתנייתי שנמכר מטובורק למכבי חיפה ולאחר מכן למכבי תל אביב, סומן כבר בגיל צעיר כפוטנציאל אדיר ומכונת שערים, אך לא באמת השתלב אצל הגדולות, והפריצה הגיעה בהפועל רעננה והפועל פתח תקווה, ממנה הגיע לשרלרואה. בהמשך נדד לוויסלה קראקוב, שם סיפק חצי עונה יוצאת דופן שמשכה תשומת לב באירופה וסידרה לו מעבר יוקרתי לסטנדארד ליאז' הבלגית ולאחר מכן חתם באפואל ניקוסיה. ב-2015, אחרי מעט מדי שערים והרבה מעברי קבוצות, החלוץ חזר לישראל וירד ליגה עם הפועל תל אביב.
4 צפייה בגלריה
דודו ביטון
דודו ביטון
"הגעתי בקריירה למקומות שאפילו לא חלמתי עליהם". דודו ביטון
(צילום: עוז מועלם)
היום, בגיל 33 ואחרי קריירה ארוכה שכללה פציעות, החלטות לא נכונות והרבה תובנות, ביטון במקום שלם יותר ואפילו נהנה מכדורגל. אם פעם החלומות היו גדולים וכללו צלחות אליפות וגביעים, היום הוא חולם קודם כל להוביל את סקציה נס ציונה לליגת העל. בינתיים ביטון לגמרי עושה את העבודה, מפציץ בלי הפסקה ונכון לעכשיו הוא מלך השערים של הליגת הלאומית עם תשעה כיבושים בכל המסגרות.
"פתחתי את העונה מצוין, אין לי ספק שבכושר הנוכחי אני יכול לשחק בליגת העל", אומר ביטון בריאיון ל-ynet. "שיחקתי בה כבר ובליגות יותר חזקות באירופה. בשנתיים האחרונות שלי בליגת העל חוויתי פציעות לא פשוטות שעצרו אותי, ובגלל זה גם ירדתי ללאומית. בשנתיים וחצי האחרונות חזרתי לעצמי".
אתה חושב שיש העדפה לשחקנים צעירים בליגת העל? "אין ספק, כל בעל קבוצה יעדיף לקחת שחקן צעיר, גם אם הוא קצת פחות טוב, משחקן מנוסה, כי עליו אפשר לעשות אקזיט. בגיל שלי לא ימכרו אותי בהרבה כסף, הבעלים הם אנשי עסקים וזה לדעתי הוריד את הרמה בליגת העל".

"הייתה החלטה לא נכונה לחזור לארץ"

למה עברת כל כך הרבה תחנות במהלך הקריירה? "פרצתי בגיל מוקדם ובכל שלב התקדמתי, עברתי לשרלרואה ועשיתי חצי עונה טובה ואז המשכתי לאלופת פולין. לאחר מכן עברתי לסטנדארד ליאז', נעצרתי שם כי שיחקתי לצד שני חלוצים ברמה גבוהה, וזה מה שעצר לי את ההתקדמות".
4 צפייה בגלריה
"נעצרתי שם כי שיחקתי לצד שני חלוצים ברמה גבוהה". ביטון במדי ליאז'
"נעצרתי שם כי שיחקתי לצד שני חלוצים ברמה גבוהה". ביטון במדי ליאז'
"נעצרתי שם כי שיחקתי לצד שני חלוצים ברמה גבוהה". ביטון במדי ליאז'
(צילום: AP)
מה הוביל אותך לחזור דווקא להפועל ת"א? "כשחזרתי לארץ היו לי הצעות מבית"ר ירושלים, מכבי ת"א והפועל ב"ש שרק התחילה להתחזק. הטעות הייתה שחזרתי להפועל ת"א. כשחתמתי שם הגיע אמיר כבירי וחשבנו שהולכים לבנות פרויקט מטורף ולרוץ חזק מאוד, ובסופו של דבר זה התפרק. לא יכולתי לדעת את זה מראש, וזו החלטה שעצרה לי את הקריירה. זו הייתה החלטה לא נכונה לחזור לארץ. אני שותף לכל הבלגן בהפועל עם הירידה והפירוק. הגעתי בשנים הכי רעות של המועדון. לא הצלחתי מבחינה מקצועית וגם נפצעתי. ביקשו ממני לחפש קבוצה כי היה לי חוזה גבוה ואף קבוצה לא הייתה יכולה לשלם לי, אז גם לא יכולתי לעזוב".
אתה לא חושב שאתה צריך להיות יותר מוערך בישראל? "אני כן חושב שאני מוערך. לא הרבה שחקנים הגיעו למועדונים ולקבוצות שאני שיחקתי בהם, ועשיתי קריירה שאני מאוד גאה בה והגעתי למקומות שאפילו לא חלמתי שאני אגיע. את השנים הכי טובות שלי עשיתי בחו"ל, אולי בגלל זה אני פחות מוערך בארץ, כי לא באמת הצלחתי במועדון גדול בארץ או לקחתי אליפויות".
4 צפייה בגלריה
"טעיתי כשחזרתי להפועל ת"א". דודו ביטון
"טעיתי כשחזרתי להפועל ת"א". דודו ביטון
"טעיתי כשחזרתי להפועל ת"א". דודו ביטון
(צילום: עוז מועלם)

הגאולה מעפולה

אחרי ששוחרר מהפועל ת"א ולקח הפסקה מכדורגל, הוא חתם בהפועל עכו שהייתה אז בליגת העל, אך נפצע ונעדר מהמגרשים לשלושה חודשים. בהמשך עבר קדנציות לא מוצלחות במ.ס אשדוד והפועל חיפה ואחרי שישב חצי שנה בבית, הגיעה ההצעה מהפועל עפולה והקריירה של ביטון התרוממה מחדש.
ישבת תקופה בבית, מה עבר לך בראש? "לפני עפולה חשבתי על פרישה. אחרי שנפצעתי במדי הפועל ת"א לא היו לי הצעות מליגת העל, פנו אליי רק מהלאומית ולא ידעתי אם אני רוצה לרדת ליגה. אמרתי לעצמי, 'הייתי במועדונים הכי גדולים בארץ ובאירופה, ואני אסיים את הקריירה בליגה הלאומית?'. למרות המחשבות על פרישה, המשכתי להתאמן והייתי מקצוען. מה שמנע ממני לפרוש היה הרצון שהילד שלי יראה אותי משחק כדורגל".
אחרי שנתיים בהפועל עפולה שהפכה עבורו לבית (כבש 20 שערים בשנתיים), ביטון הפך מהר מאוד לאחד החלוצים המבוקשים בליגת המשנה, כשהוא הצטרף העונה לפרויקט של ניר ברקוביץ' בנס ציונה - התחנה ה-17 שלו בקריירה.
4 צפייה בגלריה
ברקוביץ' על הקווים
ברקוביץ' על הקווים
נתן לביטון את סרט הקפטן. ניר ברקוביץ'
(צילום: אורן אהרוני)
מה הוביל אותך לנס ציונה? "הייתי אמור להמשיך בעפולה, אבל רציתי להיות יותר קרוב לבית והקבוצה שהכי רצתה אותי זו נס ציונה. הם הראו לי שהם מאמינים בי, נתנו לי חוזה לשנתיים וניר ברקוביץ' מאוד רצה אותי. החיבור היה מצוין מהרגע הראשוןֿ, הוא מינה אותי לקפטן והראה שהוא סומך עליי. יש לנו קבוצה טובה וחדר הלבשה חזק. הבנתי שעשיתי צעד נכון, הם סומכים עליי ואני מחזיר להם".
אם נס ציונה תעלה ליגה, אתה ששוב תהפוך למבוקש בליגת העל? "אני חושב שאני יכול לשחק בליגת העל ולתרום שם, אבל זה לא החלום שלי. הייתי שם ואני לא אקפוץ על כל הזדמנות שתבוא. לחזור לליגת העל רק כדי להיות עוד שחקן בסגל, זה לא מה שאני מחפש. אם אמצא מועדון שמאמין בי ובונה עליי אז ארצה לחזור, ואני אשמח אם זה יהיה עם נס ציונה. אני כרגע מתמקד בלתת את המספרים שלי, ואם לא זה גם בסדר. אני במקום טוב בקריירה".
מה אתה חושב על הכדורגל הישראלי? "כל העולם השתנה והפרסום הוא הרבה יותר גדול. נראה שהיום הרבה יותר קל להיות שחקן בוגרים מהתקופה שאני הייתי. אני רואה שחקנים בליגת העל שעדיין לא בשלים, ומנסים לדחוף אותם בכוח כדי להריץ צעירים. הכדורגל בארץ לא מתקדם, אני חושב שהפערים מאירופה רק הולכים וגדלים, אנחנו אלופים בדיבורים אבל מעשית כלום. הרמה נשארת אותו דבר".
כמה זמן אתה עוד מתכוון לשחק כדורגל? "היום אני רואה את עצמי משחק לפחות עוד 4-3 שנים. אני מקצוען, אני בכושר הכי טוב שלי וחזרתי ליהנות מכדורגל. בהפועל ת"א לא באמת הצלחתי ליהנות, והיה חשוב לי לחזור לשחק וגם ליהנות מזה. לא רציתי שהקריירה שלי תסתיים בטעם כזה, אני אשחק עד שיפרישו אותי".