רק לפני שנתיים רשמה מכבי תל אביב שיא כאשר שוערה דניאל טננבאום לא ספג במשך 1,272 דקות ברציפות. היום ההישג הזה נראה דמיוני לגמרי.
בתקופת ולדימיר איביץ' לא ספגו הצהובים במשך 27 משחקים ברציפות בעונת אליפות (2019/20) שכללה רק עשר ספיגות. במחזור האחרון מול הפועל באר-שבע, שהיה לפרוטוקול בלבד, הם ספגו שניים שלא שינו שום דבר, כשמכבי חיפה נותרה הרחק מאחור עם 32 שערי חובה.
6 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א מאוכזבים
שחקני מכבי ת"א מאוכזבים
שחקני מכבי ת"א מאוכזבים
(צילום: אורן אהרוני)

במרכז ההגנה שלה שיחקו אז ז'איר אמאדור ואיתן טיבי, שהיו עמוד התווך בהגנה גם באליפות הראשונה של הסרבי ב-2018/19. השניים קיבלו תמיכה משרן ייני ושחר פיבן הקבוצה ספגה רק 17 שערים, הרבה פחות מהפועל תל אביב עם 30.
אם בעונת האליפות השנייה עמד ממוצע הספיגות של מכבי תל אביב על 0.27 שערים בלבד למשחק, בעונה הנוכחית (שמונה מחזורים) היא מדורגת אחרונה בליגה בטבלת הספיגות עם לא פחות מ-14 שערים, כלומר 1.75 שערים למשחק.
בעונה שעברה, בה סיימו הצהובים במקום השני עם פטריק ואן לוון על הקווים וזכו בגביע המדינה, הם ספגו 33 שערים. ההולנדי החליף כזכור את יורגוס דוניס, שב-11 משחקי הליגה בהדרכתו מכבי 15 שערים (1.36 למשחק).
כשההולנדי לקח את הפיקוד חל שיפור ניכר ומכבי ספגה 18 שערים ב-26 משחקים (0.69 למשחק). אבל העונה, כאמור, הדברים נראים אחרת לגמרי וזה גם מה שהוביל לפרידה מהמאמן לפני שבועיים. אגב, גם במשחק הליגה הראשון של המאמן הזמני, ברק יצחקי, מכבי ספגה מול עירוני קריית שמונה (1:3).
6 צפייה בגלריה
אמאדור מול דמארי
אמאדור מול דמארי
בתקופת אמאדור יחסי הכוחות בדרבי היו אחרים לגמרי
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון
בהדרכתו ספגה מכבי ת"א העונה יותר מכפליים מבעונה שעברה. ואן לוון
(צילום: אורן אהרוני)

אפקט העזיבה

שני הבלמים המרכזיים של מכבי תל אביב בעונה שעברה היו טיבי ולואיס הרננדס. במהלך פגרת הקיץ לא התחולל, על הנייר, גל עזיבות משמעותי שאמור היה להוביל לקריסה הגנתית. למעט טיבי שעזב לבאר שבע ודור פרץ שעבר לוונציה האיטלקית, כל יתר הכלים ההגנתיים נותרו על הלוח של ואן לוון.
החריקות הורגשו היטב כבר במוקדמות הליגה האזורית. שחקני מכבי תל אביב התקשו מול יריבות ברמות הנמוכות של אירופה וספגו מול סוטייסקה, שחטיור קרגנדי ובשלב הבתים מול אלשקרט. בליגה עד כה, למעט הפועל ירושלים, כל היריבות של מכבי הצליחו לכבוש מולה: בני סכנין כבשה לרשתה שלישייה, מכבי נתניה רביעייה ואשדוד, שהגיעה לבלומפילד כשהיא מתחת לקו האדום, הבקיעה פעמיים.
6 צפייה בגלריה
איתן טיבי
איתן טיבי
מכבי לא חשבה שתתגעגע אליו. איתן טיבי
(צילום: באדיבות הפועל באר שבע)
6 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ'
ולדימיר איביץ'
זכה באליפות עם סגל סביר. ולדימיר איביץ'
(צילום: אורן אהרוני)
משחק הגנה הוא אחד המבחנים הגדולים של מאמן. ולדימיר איביץ' הצליח לזכות עם סגל סביר ולא עמוס בכוכבים בשתי אליפויות בזכות ההגנה. זהו בדיוק האלמנט אותו הזכיר ג'ורדי קרויף כשהגיע ארצה לפני תשע שנים, אחרי שניתח את הקבוצות שזכו באליפויות בישראל. הוא הבין כי ההגנה היא הדבר החשוב ביותר.
כמו שקורה לא מעט עם מאמנים מחליפים, מגיעות מהר מאוד המילים החמות לבחור החדש בשכונה, ברק יצחקי. דן גלזר תיאר את האימונים תחתיו כבעלי קצב גבוה יותר. ככה זה כשמדובר במנהל מקצועי מעורב שמבין את השטח.
מעבר להחלטה של ואן לוון לתת את הקרדיט בין הקורות לדניאל פרץ הצעיר ולהושיב על הספסל את טננבאום, החלטה שנראית כנכונה, יתר החלקים בהגנה ובקישור האחורי לא מתפקדים. דן גלזר, שחקן העונה עד לא מזמן, נמצא בירידה ולא מצליח להיכנס לנעליים של דור פרץ ששלט במרכז המגרש והיה המצטיין של מכבי בעונה שעברה.
אחת הבעיות המרכזיות היא הפציעה של עידן נחמיאס ומתוך רצון לבצע רוטציות לקראת הדרבי, הוצב שרן ייני כקשר נגד ה.י.ק. הלסינקי ביום חמישי האחרון. שחר פיבן ולואיס הרננדס פתחו בהרכב ואם נוסיף לזה את הירידה בכושרו של אנדרה ז'ראלדש ואת העובדה שאנריק סאבוריט טרם נכנס לעניינים לאחר שובו מפציעה, תקבלו הגנה פושרת.
6 צפייה בגלריה
דן גלזר ועידן נחמיאס
דן גלזר ועידן נחמיאס
עידן נחמיאס פצוע, דן גלזר לא בשיאו
(צילום: עוז מועלם)
מכבי תל אביב תגיע אמנם הערב (20:45) לדרבי כשהיא מתחת להפועל בטבלה, לראשונה מזה כמעט עשור, ועם יותר ספיגות מיריבתה (14 מול 9), אבל היא עדיין נחשבת לפייבוריטית, בטח מול התקפה אדומה לא יעילה. לכן מה שכנראה יכריע את ההתמודדות היא ההגנה.
וזאת עוד לפני שהזכרנו שהאיש שלה על הקווים (יצחקי) יגיע אחרי שני משחקים בלבד ברזומה, לעומת יריבו (קלינגר) עם ותק של 23 שנה.