תוכנית חירום תמנע עומס בנתב"ג בחגי הקניות של נובמבר? ימים לפני תחילת החגיגה, בנתב"ג מנסים למנוע פקקים ועיכובים כבדים כמו אלו שחוו יבואנים וצרכנים בחודשים האחרונים. קבוצת ממן השקיעה לטענתה חמישה מיליון שקל בהתאמת המסוף שלה בנתב"ג לגידול בפעילות המטענים האוויריים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה אחראית על 55% מפריקת המטוסים והרישום הראשוני של היבוא האווירי לישראל, כולל כל היבוא האישי. באוגוסט 50 מעובדיה נכנסו לבידוד ומאז נוצרו עיכובים רבים בפריקת החבילות שנמשכו בספטמבר, חודש החגים, וזלגו גם למתחרה שלה סוויספורט, החברה השנייה שמנהלת מסוף מטענים בנתב"ג. יבואנים וחברות תעופה העבירו לסוויספורט מטענים וגם שם נוצרו פקקי ענק. כמו כן, נפח התעבורה באוויר גדל בשל התייקרות גדולה בעלויות השילוח הימי ומחסור במכולות. יבואנים ותעשיינים אף פנו לשרת התחבורה מרב מיכאלי בבקשה שתסייע להקל על העומסים.
2 צפייה בגלריה
מרכז המיון החדש של ממן בנתב"ג
מרכז המיון החדש של ממן בנתב"ג
מרכז המיון החדש של ממן בנתב"ג
(צילום: גיא יחיאלי)
כעת אומר מנכ"ל קבוצת ממן בועז צפריר, כי "באוקטובר היה שיא של כל הזמנים כאן מבחינת מעבר חבילות, כולל התחזקות היצוא. בשלושת החודשים האחרונים רשמנו גידול של 30% בהיקף הפעילות במסוף וגידול של 45% בהיקף חבילות האיקומרס שעוברות במרכז המיון לעומת 2019 שהיתה שנת שיא בפעילות. בקבוצת ממן עומדים השנה לחצות לראשונה את רף שישה מיליון החבילות שעוברות במרכז המיון: גידול של 20% בהשוואה ל-2019. מדובר בנתונים שחייבו אותנו להוציא לפועל תוכנית חירום בהיקף כולל של חמישה מיליון שקלים, שתתאים את המסוף למציאות החדשה".
בועז צפריר, מנכ"ל קבוצת ממןבועז צפריר, מנכ"ל קבוצת ממןצילום: יוני רייף
לפי ממן, התוכנית שמיושמת בימים אלה כוללת הכפלת שטחו של מרכז המיון הממוכן, הוספה של אלפי אמצעי אחסון, גיוס והכשרה של עשרות עובדים, הקמת מתחם לטיפול מיידי במטען רגיש והצטיידות באוהלי ענק למיגון המטענים מפגעי מזג האוויר.
לפי החברה, התוכנית כוללת הרחבת מרכז המיון הממוכן בנתב"ג לחבילות איקומרס ומטען כללי, שכעת מסוגל לטפל בכ-8,000 חבילות בשעה לעומת 3,700 חבילות טרם ההרחבה ולמיין את החבילות לעד 100 ערוצי הפצה לעומת 50 טרם ההרחבה. המטרה: לקצר את זמני ההפצה לחברות.
2 צפייה בגלריה
אוהלים במסוף המטענים בנתב"ג
אוהלים במסוף המטענים בנתב"ג
אוהלים במסוף המטענים בנתב"ג
(צילום: שיגרינברג)
במקביל, הכשירה החברה במסוף המטענים כ-2,000 אמצעי אחסון חדשים, הקימה מתחם לטיפול מידי במטענים רגישים במיוחד, גייסה עשרות עובדים ארעיים כקבועים שלאחרונה סיימו הליך הכשרה וגייסה עובדים נספים לשירות הלקוחות. כמו כן, הצטיידה בשלושה אוהלי ענק המשתרעים על שטח של 2,500 מ"ר שנועדו להגן על המטענים מפני פגעי מזג האוויר.
"הגדלנו את שטחי האחסון ב-20 אלף מ"ר", מסביר צפריר. "הפעלנו הרבה מאוד מערכות שינוע מחדש, השקענו במערכות בקרה ומיחשוב חדשות. רובן כבר עובדות, אחרות יעבדו בהמשך. שכרנו עשרות טרקטורים, מלגזות ומתקנים נוספים לפריקת מטוסים. הוספנו מכונת מיון שנייה, כך שקצב המיון גדל פי 2.5, כשחלק מהמיון נעשה ביד".
האם אתה יכול לומר שלא יהיו עיכובים בנתב"ג בנובמבר, בעקבות התוכנית הזאת? היא כבר מיושמת? "הפעולות כבר מיושמות בשלושת השבועות האחרונים. התגברנו על העומסים, זמן ההגעה כבר די קרוב למה שהיה בעבר, אך בשנה הקרובה הוא לא יהיה מה שהיה בעבר, כי לעומת מספר החבילות ההולך וגדל - המשאבים מוגבלים: ציוד המיון, רמפות ההעמסה, מספר המשאיות - הכל צר מלהכיל. צריך להתרגל שזה לא יכול להיות בלוחות הזמנים שהיו בעבר, אבל בזכות התוכנית שלנו, למרות שמספר החבילות גדל בצורה דרמטית, גם מה שהיה לאחרונה לא יקרה".
גם בחברת סוויספורט, החברה השנייה שפורקת מטענים בנתב"ג לצד ממן (וחברות הבלדרות) מנסים להשתלט על סחף החבילות והעיכובים. סוויספורט החלה בבנייה של מבנה נוסף בצד האווירי בשטח של 1,600 מ"ר והוסיפה שני אוהלי ענק גם הם בשטח של 1600 מ"ר.
לפני מנכ"ל החברה, רמי ויינברג, "אנחנו פועלים להתאמת שיטות עבודה במסוף ומיקסום שטחי אחסון במסוף בין השאר ע"י הוספת מידוף, הוספת שטחי עבודה תפעוליים בצד האווירי בשטח של של כ-3,000 מ"ר, רכישת ציוד תפעולי תומך נוסף (מלגזות, מסופונים וכו') וציוד נוסף בתהליך רכש ואנחנו מצויים בתהליך גיוס ממוקד עבור 50 אנשי תפעול".