שתף קטע נבחר

החל משפט החשוד בהונאת בנק סוסייטה ג'נרל

ג'רום קרוויאל מואשם בפריז כי הימר על עשרות מיליארדי אירו של הבנק הצרפתי הענק, וגרם לו להפסדים של 5 מיליארד אירו, באחת מהשערוריות הגדולות של המשבר הכלכלי. קרוויאל טוען כי הוא השעיר לעזאזל של בכירי הבנק, שידעו כי הימורים מסוכנים הן פרקטיקות שגרתיות ולא עשו דבר כל עוד נמשכו הרווחים

משפטו של ג'רום קרוויאל, הסוחר שנחשד בשורה של מעשי נוכלות ומעילת כספים החל אתמול (ג') בפריז. קרוויאל מואשם שהימר על עשרות מיליארדי אירו של בנק סוסייטה ג'נרל הצרפתי במסחר סודי שניהל - התנהלות שגרמה להשפלת הבנק הצרפתי הענק וחשפה את הצורך בפיקוח הדוק יותר.

 

השערורייה הובילה להפסדים של 5 מיליארד אירו (יותר מ-7 מיליארד דולר בזמנו) והוכתרה כאחת מהשערוריות הגדולות של המשבר הכלכלי לצד נפילת ליהמן ברדרס והונאת הפונזי העצומה של ברנרד מיידוף.

 

קרוויאל בן ה-33, שעובד כיום בחברת טכנולוגיות מחשב ומרוויח 2,300 אירו בחודש (2,700 דולר), מתכוון לטעון כי הוא השעיר לעזאזל של הבנק, שהימורים מסוכנים היו פרקטיקות שגרתיות בין הסוחרים, ושבכירי הבנק ידעו מה הוא עושה ולא אמרו דבר כל עוד הוא המשיך להרוויח כסף עבור הבנק. הרגע שבו יציג צוות ההגנה של קרוויאל את הטענה הזו, שמוכחשת נמרצות על ידי הבנק, צפוי להיות אחד משיאיו של המשפט.

 

קרוויאל, מזיע ועם עיגולים שחורים סביב עיניו, עמד אתמול בפני בית המשפט וענה על שאלות בנוגע לזהותו ולמצבו הנוכחי. שופט הקריא בקול את ההאשמות כנגדו: זיוף, הפרת אמונים, ושימוש במחשב ללא אישור.

 

הסוחר לשעבר "קיבל על עצמו את האחריות, הכוונה לטעויות שנעשו, אבל טעויות הן לא פעולות פליליות. הן טעויות שאושרו וזכו לסיוע של הבנק", אמר אוליבר מצנר, אחד מעורכי דינו של קרוויאל לכתבים מחוץ לאולם בית המשפט. קרוויאל עצמו לא דיבר עם קהל הכתבים הגדול שהמתין בחוץ.

 

מנהליו של קרוויאל תושאלו במהלך החקירה, אבל נגד אף אחד מהם לא הוגשו כתבי אישום. כמה בכירים בבנק התפטרו לאחר שהשערורייה התגלתה, כולל היו"ר הותיק של הבנק, דניאל בוטון.

 

חי בעולם וירטואלי והתנתק מהמציאות

במהלך הליך פתיחת המשפט הציג ראש הרכב שלושת השופטים סקירה כללית של התיק, כולל הגדרות של מונחים מעולם המסחר הפיננסי, שיש להם תפקיד משמעותי במשפט עצמו.

 

קרוויאל אמר לחוקרים שהפסד הכספים העצום לא אמר לו דבר, שהוא חי בעולם וירטואלי והתנתק באותו זמן מהמציאות. התובעים וגם הבנק אמרו שלא נראה שהוא הרוויח מהמסחר הלא מאושר העצום שניהל.


ג'רום קרוויאל בבית המשפט

 

הנאשם עלול למצוא את עצמו נכלא לחמש שנים בכלא, ונקנס בסכום של 375 אלף אירו, במידה ויימצא אשם. הבנק גם צפוי לבקש פיצוי של 4.9 מיליארד אירו, בקשה סימבולית כמובן - מאחר ולקרוויאל לעולם לא יוכל לשלם את הסכום הזה. מנגד טוען קרוויאל כי הבנק מנסה להסיט את תשומת הלב ולטפול עליו הפסדי עתק שנגרמו לבנק בעקבות השקעות כושלות בהלוואות סאב-פריים.

 

לטענת סוסייטה ג'נרל, קרוויאל לקח פוזיציות בהיקף נרחב בשנת 2007 ובתחילת 2008, על מדדי המניות באירופה, בסכום של יותר מ-50 מיליארד אירו, סכום גדול יותר מהונו העצמי של הבנק. זאת, תוך כדי הסתרת עקבותיו באמצעות רישום של פעולות פיקטיביות, ובכך גרם לבנק הפסדים בהיקף עצום לאחר שהמדדים רשמו צניחות חדות.

 

הבנק חשף את הפעולות שלו רק שלושה ימים לאחר ההפסדים, ביחד עם הכרזתו על מחיקות בסכום של כ-2.05 מיליארד אירו בנכסים הקשורים למשכנתאות הסאב-פריים. מאז הגילוי הידק הבנק את הפיקוח שלו בכל הנוגע לאבטחת הפעולות הממוחשבות, ובחינה של הונאות אפשריות.

 

מאז חשיפת "תקרית קרוויאל" רשם הבנק עליות ומורדות. השנה התמודד הבנק עם אתגר נוסף - חשיפה בסכום של 3 מיליארד אירו לחובות של הממשלה היוונית, אבל דיווח על רווח של 1.06 מיליארד אירו ברבעון הראשון של השנה והוא צופה שנה רווחית. המשפט צפוי להתנהל עד סוף יוני.


פורסם לראשונה 08/06/2010 21:28

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרוויאל בפתיחת משפטו
צילום: AP
מומלצים