שתף קטע נבחר

האיגודים שבתו בספרד: הממשלה בוגדת בעובדים

עובדי השירות הציבורי יצאו לשביתת מחאה נגד הקיצוצים בשכר שמתכננת הממשלה הסוציאליסטית, בניסיון להקטין את הגירעון. לטענת הוועדים, 75% מהעובדים השתתפו בשביתה, אולם בממשלה טוענים כי מדובר רק ב-16% מהם

עובדי השירות הציבורי בספרד יצאו היום (ג') לשביתת מחאה נגד הקיצוצים בשכר שנקבעו בנסיון להפחית את הגרעון הגדול של המדינה. השביתה הגדולה, בת יום אחד, נחשבת כמבחן ראשון לחוזקם של האיגודים ששוקלים לקרוא לשביתה כללית במידה והממשלה הסוציאליסטית תכפה על שוק העבודה רפורמות שנחשבות כפוגעות באינטרסים של העובדים.

 

 

השביתה הנוכחית הוכרזה לאחר שהממשלה הורתה על קיצוץ שכר של 5% במשכורות עובדי המגזר הציבורי כחלק מהתכנית לחיסכון של 15 מיליארד אירו (19 מיליארד דולר) בשנה הנוכחית ובשנה הבאה.

 

שני האיגודים המרכזיים בספרד, ה-UGT וה-CCOO, אמרו כי השביתה התקיימה על ידי 75% מהעובדים. משרד העבודה לעומת זאת,טען כי רק 16% מהעובדים לקחו חלק בשביתה.


 

בספרד יש 2.6 מיליון עובדי ציבור. השביתה כללה את עובדי המגזר האדמיניסטרטיבי, מערכת החינוך ובתי החולים, אבל לא כללה את התחבורה הציבורית. רוב מקומות העבודה נותרו פתוחים ופעילים, אבל בקצב איטי יותר מהרגיל.

 

עשרות שובתים התאספו מחוץ לבניין משרד העבודה בשדרות פסאו דה לה קסטלנה במדריד והניפו דגלים של האיגוד, הרעישו בצופרים והפריעו לתנועה לזמן קצר.

 

הממשלה מאיימת בצעדים חד צדדיים

פבלו פרוטוס, עובד ציבור בן 52 שסיפר כי הוא מרוויח 1,100 אירו בחודש (1,315 דולר) אחרי 22 שנות עבודה, אמר שזה לא הוגן שאנשים שמרוויחים כה מעט יספגו את הקיצוצים הללו. כשהוא מביט על חבריו שעמדו לצידו הוא אמר כי "אף אחד מהם מתקרב לרמת שכר אפילו של 2,00 אירו (2,400 דולר) בחודש".

 

אבל אנטוניו מרטינז, עובד במשרד העבודה בן 54, אמר כי הוא ורבים אחרים מתעלמים מהקריאה לשביתה בגלל שהיא חסרת טעם מאחר וצעדי הקיצוץ כבר אושרו. אף על פי כן, הוא אמר שהממשלה "בוגדת בכולם, לא רק בעובדי המגזר הציבורי, אלא בכל העובדים".

 

הממשלה מתכוונת לחשוף את הרפורמות המוצעות בשוק העבודה לאיגודים ולמנהיגים העסקיים ביום רביעי. ראש הממשלה חוזה לואיס רודריגז ספאטרו אמר כי אם מנהיגי האיגודים והעסקים לא יצליחו להגיע להסכם, הממשלה תאשר את הרפורמות שלה על ידי צווים ב-16 ליוני.

 

השיחות על רפורמה שתקל על שוק העבודה הנוקשה של ספרד, מתקיימות מזה חודשים, אבל כעת הפכו לדחופות מאוד בעקבות החששות בנוגע ליכולתה של ספרד להבטיח צמיחה כלכלית, לצמצם את הגרעון שלה ולשלם את חובותיה.

 

ספאטרו נמצא תחת לחץ רב מהאיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית ואפילו נשיא ארה"ב ברק אובמה, שדורשים ממנו לנקוט בפעולות החלטיות שיצמצמו את החוב הכמו-יווני שגדל במדינה ופוגע עוד יותר במטבע האירו המוכה. בעיקר נדרשת ספרד למצוא דרך לבלום את הגרעון שלה מ-11.2% מהתמ"ג של המדינה בשנה שעברה, ל-9.3% בשנת 2010 ולבסוף להגיע לגרעון שיעמוד על 3% בשנת 2013.

 

הרפורמות אמורות להתמקד בשינוי חוקי שכירת העובדים ופיטוריהם, כדי לעודד מעסיקים להעסיק עוד עובדים ועל ידי כך לדרבן את הצמיחה הכלכלית. ספרד, שעד לפני שנתיים הייתה המדינה שייצרה הכי הרבה משרות באירופה, הפכה כעת לבעלת שיעורי האבטלה הגבוהים ביותר באזור שעברו כבר את 20% האבטלה, לאחר קריסת מגזר התשתיות שלה וצניחת הכלכלה למיתון כבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השביתה בספרד
צילום: רויטרס
עובד מפגין בספרד
צילום: רויטרס
מומלצים