88 שנה אחרי שיבת התמר, קיבוץ כנרת סגר את המפעל התמרים הוותיק, שהיה גם הראשון מסוגו בישראל לייצור מוצרים מתמר. כך נודע ל-ynet ולממון. הציוד נמכר למשק צור בערבה המפעיל בית אריזה גדול ומפעל לסילאן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברת ויסוצקי, יצרנית ויבואנית התה שבבעלות שלום זיידלר, רכשה מידי קיבוץ כנרת את "תמר כנרת" המותג הוותיק תחתיו ארז הקיבוץ תמרים מהמטעים שהוא מגדל וייצר מוצרי לוואי כמו סילאן, ממרחי תמר, חרוסת תמרים, רטבי תמרים ועוד.
1 צפייה בגלריה
סילאן של קבוצת כנרת
סילאן של קבוצת כנרת
סילאן של קבוצת כנרת
חנות התמרים המפורסמת "תמר כנרת" ששימשה כחנות המפעל, תישאר בבעלות הקיבוץ ותמשיך לפעול בחצרו ותרכוש מעתה את מוצרי המותג מויסוצקי, לצד התמרים הטריים, שמגדל הקיבוץ ונמכרים במקום.
סגירת המפעל היא בעלת משמעות היסטורית, שכן קיבוץ כנרת הוא הקיבוץ הראשון אליו הושב ב-1933 התמר בידי בן ציון ישראלי ויאני אבידוב. השניים יצאו למסעות חשאיים בארצות ערב מהם שבו עם חוטרים, אותם נטעו באדמת כנרת מה שהוביל מאוחר יותר לתנופת הענף בארץ. בשנות ה-60 החלו בכנרת לראשונה בארץ בייצור סילאן - דבש תמרים. בהתחלה היו מבשלים אותו על פרימוסים גדולים, בהמשך עברו למבערי גז ואט-אט, ביוזמתו של אורי סטולר ז"ל, הוקם המפעל בקיבוץ.
כזכור, ענף התמרים סבל בשנתיים האחרונות מירידת מחירים בגלל התגברות התחרות מצד מרוקו ואחרים, אחרי שנים בהם התמרים ובמיוחד תמרים מסוג מג'הול, זכו למחירי שיא בחו"ל. השיא התרחש בקורונה בגלל סגירת השווקים הפתוחים בחו"ל, שם נמכרים רוב התמרים, ופגע בייצוא התמרים מישראל.
גורם בענף אמר כי "מפעל התמרים של כנרת, שכולל גם בית אריזה, סבל מהפסדים וקשיי ניהול לאורך השנים ולכן הוחלט לסוגרו". לקיבוץ יש גם זיכיון להפעלת מחצבת פוריה, ענפי חקלאות שונים כולל רפת ופעילות ענפה בתחום התיירות: אחוזת אוהלו, ירדנית, חניון ירדן כנרת והארחה כפרית.
"תמר כנרת" - תצטרף לחטיבה הקולינרית שויסוצקי הקימה בשנים האחרונות לצד פעילות התה, במטרה להתרחב גם לתחום המזון וכוללת את מפעל זיתא לשמן זית וזיתים שרכש ויסוצקי ב-2007 ואת מוצרי בלה, יצרנית איטלקית לרטבים ומוצרי עגבניות, שויסוצקי מייבאת ומפיצה בלעדית בישראל.
מיכל לוי, סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי בויסוצקי, אמרה בתגובה: "המותגים בחטיבה כולם תחת עולמות הבריאות וחלק מתפריט ים תיכוני מאוזן ולכן אנחנו שמחים על הצטרפות תמר כנרת תואם את חזון הקבוצה. מעבר לפעילות שרכשנו, נפעל להרחבת מגוון המוצרים של המותג שייוצרו במיוחד עבורנו על ידי קבלני משנה".