מ"טאז" בלוני טונס ועד לסכנת ההכחדה: הכירו את השד הטסמני

בעל החיים המורכב והמעניין, שנחשב לחיית הכיס הטורפת הגדולה בעולם, שרד בעולם עד היום למרות שהסיכויים היו נגדו • מחלת סרטן ייחודית והשמדה מכוונת גרמו לכך שכ-80% מבני מינו נכחדו

שד טסמני, צילום: אי.אפ.פי

חיית הכיס הטורפת הגדולה כיום בעולם היא השד הטסמני, המצוי כיום רק במדינת האי טסמניה ביבשת אוסטרליה. אולם חשוב לציין כי בניגוד לדמות המצוירת המבוססת עליו, הדמות המונפשת "טאז" של לוני טונס, התכונות היחידות שחולק "טאז" עם השד הטסמני הן תיאבונו הרעבתני, צווחותיו והתנהגותו הביישנית.

מעבר לכך מדובר בבעל חיים מורכב ומעניין, שלמרבה המזל שרד עד היום בעולם למרות שהסיכויים ממש נגדו, למעשה השם המדעי של השד הטסמני הוא אוהב הבשר של האריס, וזאת בשל היכולות הגבוהות של המין לעכל את הטרף שלו. למעשה, מי שיבדוק שאריות מאכלים של שד טסמני לא ימצא כמעט כלום, מכיוון שהטורף הקטן והמיוחד הזה אוכל את הבשר, העצמות, השיער ולמעשה מנצל את כל הטרף לאכילה, כשמעבר לכך מדובר בבעל חיים שמסוגל לאכול בבת אחת עד משקל של כ-40 אחוז מגופו. 

ואם שואלים בכל זאת מדוע הוא זכה לשם המאיים "שד" הסיבה לכך היא שבמצבי קיצון, בעת שהחיה מרגישה מאוימת או צריכה להגן על האוכל שלה, היא פותחת בצעקות בקול גבוה מאוד, בהפצת ריח רע המתחרה בקלות בזה של הבואש, בחשיפת שיניים ובהבעה רבתי של זעם שאמור להרחיק את הפולש או את בעל החיים המאיים. מעבר לכך, בעת האכילה, בניגוד לשאר הזמן בו השדים חיים לבדם, מספר שדים מתאספים יחד ופותחים במה שנשמע כמו סעודת צרחות, כשלמעשה מדובר בסוג של סעודה חברתית בצוותא יחד.

בובה של טאז,

יצוין כי מדובר בבעל חיים שרק במזל מצוי עד היום בעולם ושגם כיום מעל המשך קיומו תלוי סימן שאלה גדול. למעשה, עד 1941 השמידו המתיישבים הלבנים בטסמניה את השד בגלל שראו בו מזיק וכאיום על חיות הבית. מאז חוקקו חוקי הגנה שהצליחו להציל את המין מהכחדה, אולם בשנת 1996 התגלה סוג של מחלת הסרטן שעברה מבעל חיים אחד למשנהו ואיימה על המין כולו. מדובר בגידולים שצומחים על פניו של בעל החיים ומונעים ממנו לאכול כמו שצריך ובסופו של דבר גורמים למותו בטווח זמן שבין שלושה לשישה חודשים.

מחלת הסרטן הייחודית מהווה איום כה חמור עד ש-80 אחוז מבני המין נכחדו. למרבה הצער למחלה הסרטנית הזו אין תרופה, אולם ממשלות טסמניה ואוסטרליה פועלות כיום יחד להרבות את המין על ידי בידוד פרטים שלא נדבקו במחלה. מסע הריבוי של המין נעשה באי מריה שמהווה מעין מקלט לבעל החיים ו-103 פרטים שלו נספרו בו בשנת 2018.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר