מגפת הקורונה: התחלואה בישראל יורדת, באירופה היא משתוללת

4 מדינות באירופה, בהן צ'כיה והולנד, סובלות מזינוק של יותר מ-100% בתחלואה בקורונה. גם רוסיה, שחיסון הספוטניק מחכה לאישור הכרה בישראל, ממשיכה לסבול מגל תחלואה בשל היענות נמוכה לחיסון

ילדה בת 5 מאושפזת בבית חולים בגרמניה לאחר שחלתה בקורונה
ילדה בת 5 מאושפזת בבית חולים בגרמניה לאחר שחלתה בקורונה | צילום: רויטרס

עוקבים מקרוב אחר הקורונה באירופה: ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הציגה הבוקר (ראשון) בוועדת החוקה של הכנסת נתונים על מצב התחלואה באירופה. בזמן שבישראל נרשמת ירידה בתחלואה, במדינות רבות באירופה ישנה התפרצות של הנגיף.

בבריטניה, באירלנד ובהולנד נצפית עלייה חוזרת בתחלואה לאחר ירידה מסוימת בגל הדלתא. זאת, על אף חיסוניות גבוהה במדינות אלו. יש להזכיר שבבריטניה כעת סובלים מזן הדלתא החדש, שכמה מקרים שלו כבר התגלו בישראל. נתוני החקירות של פיקוד העורף מעלים כי כמעט כל המאובחנים בווריאנט החדש - אינם מחוסנים (חלקם ילדים ולא יכולים להתחסן). ארבעה הגיעו ממולדובה ושניים מבריטניה.

לפי משרד הבריאות, התפרצויות נרחבות מאוד, גוררות גם עלייה באשפוזים ובתמותה. מדינות שאינן מחוסנות מספיק מאבדות שליטה ונמצאות בקריסת מערכות, כמו רומניה למשל, ואילו המחוסנות מאותגרות אף הן ככל שמספר הנדבקים עולה כמו שמתרחש כעת בבריטניה.

בית חולים ברוסיה בתקופת הקורונה
בית חולים ברוסיה בתקופת הקורונה | צילום: רויטרס

לפי המשרד, העלייה בתחלואה מקושרת מחד לדעיכת החיסון, ומאידך להסרה של המגבלות בחלק מהמדינות. בצ'כיה למשל נרשם זינוק בתחלואה בשבועיים האחרונים של 146 אחוזים. בהונגריה נרשם זינוק של 120 אחוזים, בהולנד של 113 אחוזים ובלטביה של 100 אחוזים.

באוקראינה, מולדובה, ומדינות נוספות החל גל דלתא רק לאחרונה. החשד הוא כי דעיכת המוגנות מהחלמה בגלים שונים אפשרה זאת. רוסיה ובלארוס סובלות מגל תחלואה מתמשך מזה כמה חודשים. בשל אחוזי חיסון נמוכים מאוד. יש להזכיר שברוסיה ממתינים להכרה ישראלית בחיסון המקומי שלה, ספוטניק, כדי לאפשר לתיירים רוסים להיכנס לישראל. אמש פורסם בחדשות 13 כי משרד הבריאות צפוי להמליץ לקבינט הקורונה לדחות את כניסת התיירים מרוסיה לתחילת חודש דצמבר, זאת עקב העלייה המשמעותית בתחלואה שם ועקב ספקות מצד משרד הבריאות הישראלי בנוגע לחיסון הרוסי נגד הקורונה "ספוטניק".

אנשים בתחנת רכבת בלונדון בזמן התפרצות נגיף הקורונה
עמוס בתחנת רכבת בלונדון | צילום: רויטרס

בינתיים, הירידה בישראל בתחלואה נמשכת. אתמול התגלו 324 מאומתים לנגיף מתוך 33.5 אלף בדיקות שבוצעו אתמול. 307 ישראלים עדיין מאושפזים במצב קשה ו-157 מונשמים. מתחילת המגפה נפטרו בישראל 8,046 בני אדם. בבית ספר בגדרה, מורה מחליפה בת 18, שלא הייתה מחוסנת, הביאה לשרשרת הדבקה של 28 תלמידים עד כה.