View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by דניאלה שרביט (@danielasharvitt)

 

החרדיות נוכחות חזק ברשת האינסטגרם, וזה כבר לא חדש. הרשת, הידועה בתכנים הנהנתיים שלה, מספקת מתברר גם בית כשר ובטוח עבור שומרות המסורת: נשים שלהן עשרות אלפי עוקבים, שיתופי פעולה יוקרתיים ותמונות מנקרות עיניים של חופשות, מסעות קניות ובישולים מעוררי תיאבון – וכל זה עם כיסוי ראש – מציפות את הרשת. מיהן המשפיעניות הבולטות ביותר בחברה החרדית, ומה המשמעות של ההצפה הזו?

"בזמן שפמיניסטיות חרדיות נאבקות למען זכותן לקחת חלק במוקדי קבלת החלטות – ברשת פורחת תופעה של כוכבניות ומשפיעניות", אומרת אסתי שושן, פעילה חברתית ומייסדת תנועת "נבחרות-נשים חרדיות לייצוג שוויון וקול". לדבריה, בהחלט ייתכן שהפריחה של האינסטגרם החרדי, שיש בו נוכחות נשית גבוהה ובלתי מתנצלת, היא תוצאה של המאבקים הנשיים על הזכות להישמע ולהשמיע.

במאמר שכתבה, שיצא לאור בגיליון האחרון של "תלם – כתב עת לשמאל ישראלי" בהוצאת קרן ברל כצנלסון, מציעה שושן הצצה מרתקת למאחורי הקלעים של העולם הנשי החרדי - עולם שלם שחי בתוך 'ההדרה' מהעולם הגברי. בין היתר, מתארת שם שושן את פריחתן של הנשים החרדיות באינסטגרם.

"מעקב אחר אושיות הרשת החרדיות באינסטגרם מגלה עולם שלם של לייף סטייל", מתארת שושן בשיחה עם mako, "כמו בכל מגזר אחר, גם באינסטגרם החרדי המגמה היא נוכחות מוגברת של נשים המספקות תוכן שנחשב 'נשי', כמו עולמות הביוטי השונים - מאפרות, פיאניות, מעצבות אופנה שהופכות לדוגמניות אינסטגרמיות של שירותיהן ומוצריהן או נשים חרדיות שעוסקות בעולמות קולינריים, מספקות מתכונים והופכות למשפיעניות בתחום". 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by אושרית צילום|מתכונים|אוכל Food (@oshritabergil)

במאמרה מסבירה שושן את המשמעות הפוליטית של הפריחה האינסטגרמית החרדית. "מול ההדרה והמחיקה התקשורתית, הרשתות החברתיות החרדיות מעמידות משקל נגד ובמובן מסוים הופכות את המדירים ללא רלוונטיים, שכן בהן אין רף כניסה מגדרי ואיש ואשה יעשו הישר בעיניהם. אך גם שם מעניין להבחין בחלוקה הטבעית לכאורה שנוצרת, כאשר נשים שולטות באינסטגרם וגברים בטוויטר".

בעוד הגברים החרדים שולטים היטב בעולמות הפוליטיקה והתקשורת, היא מסבירה, הנשים אמנם מקבלות מקום של כבוד – "אבל תחומי ההשפעה שלהן נותרים בין הראי בחדר השינה לתנור האפיה. ובכל זאת, נוצר עולם תקשורת אלטרנטיבי וכמעט נטול צנזורה שעוקף את מנגנוני העסקנות ושימור החומות, כל זה בטווח קצר של 5/6 שנים".

ומה לגבי התכנים עצמם? "באופן כללי ניתן לומר שחטאי האינסטגרם בעולם לא פוסחים על העולם החרדי", אומרת שושן, "הדגש על חיצוניות וראוותנות, אידיאלי היופי הקשים והפילטריזציה של הקיום נוכחים לגמרי גם בעולם המשפיענות החרדי".

אז מהם העמודים הפופולאריים ביותר אצל הנשים החרדיות? "הרבנית של האינסטגרם הוא עמוד התוכן המוביל של המגזר שהגיע למעל 30K עוקבים בתוך שנה אחת", מספרת שושן, "זה דף שמשמש כגיא פינס החרדי ומסקר תופעות, אושיות ואירועים שונים במגזר. ייסדו אותו דווקא גברים - יוני קדם ואיציק אוחנה, והסיבה ששם העמוד הוא הרבנית ולא הרב היא בהחלט בשל האופי הנשי שיש לאינסטגרם החרדי ולבולטות של המשפיעניות החרדיות".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by ⭐ הרבנית של האינסטגרם ⭐ (@harabanit)

 והנה עוד כמה אושיות אינסטגרם חרדיות בולטות שמומלץ לעקוב אחריהן:

אורית שהם ראבד | 43K, קומיקאית ובעלת המותג בלאש

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by OᖇIT ᔕᕼOᗩᗰ (@orit_shoam_raived)

 

חוי חפץ | 41K, מאפרת 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by חוי חפץ make up artist (@chavi_heifetz)

 

ליבי נחימובסקי | 76K, בלוגרית 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Libby Nachimovsky (@libby_land)

 

שיראל אברהמי | 54K, בעלת חנות אונליין לאופנה צנועה 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by shirel avrahami | שיראל אברהמי (@shirelavrahami)

 

דניאלה שרביט | 85K, מאפרת ומסרקת כלות, מעצבת מטפחות וגבות

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by דניאלה שרביט (@danielasharvitt)

 

אושרית אברג׳יל | 54K, צלמת ואושיית אוכל כשר 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by אושרית צילום|מתכונים|אוכל Food (@oshritabergil)

 

נטע ברודיאנסקי | 35K, מדריכת כלות

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by מדריכת כלות ,זוגיות ואהבה (@neta.brodiansky)