הקורונה אמנם לרוב אכן אינה מסכנת את ציבור הילדים ולרוב מלווה בתסמינים קלים (אם בכלל), אך היא עלולה להיות מלווה בסיבוכים מטרידים שלעיתים מופיעים גם שבועות לאחר שהילד מבריא. אחד הסיבוכים המלחיצים ביותר, היא תסמונת PIMS, שרק לאחרונה הובילה לאשפוזם של מספר ילדים, ואף למותו של נער בן 16 שלא התחסן.

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

"מדובר בדלקת רב מערכתית, אשר מופיעה בקרב ילדים שהחלימו מקורונה, לרוב בין 6-8 שבועות אחרי ההחלמה", מסביר ד"ר דב טשרנין, מומחה ברפואת ילדים ומנהל מרפאה בקופת חולים "כללית" במחוז שרון שומרון, ומבהיר כי זו אינה מחלה שנגרמת באופן ישיר ע"י הנגיף. "למעשה מדובר בתגובת יתר של כלל מערכת הגוף, שבמקום להחלים ממשיך לפעול בצורה דלקתית, מה שעלול לגרום לפגיעה קשה בגוף הילד, לרבות פגיעה בשריר הלב ובכלי הדם שמסביבו. במקרים חמורים במיוחד מצב זה עלול להוביל אף למוות". לדבריו, התסמונת עלולה לפגוע בילדים וילדות בני 5-12, בעיקר בני 5-8.

התסמונת שתוקפת ילדים שהחלימו מקורונה  (צילום: N12)
התסמונת שתוקפת ילדים שהחלימו מקורונה | צילום: N12

התסמינים שכדאי להכיר

החדשות הטובות הן שמדובר בתסמונת נדירה. עד כה, מתוך כחצי מיליון ילדים שחלו בקורונה בארץ, נפגעו ממנה כמאה ילדים בלבד. בנוסף, כאשר ניתן טיפול בזמן, ברוב המקרים הסיכוי להחלמה הוא גבוה, ומכאן חשיבות האבחון המוקדם. ד"ר טשרנין מציין מספר תסמינים שאופייניים לתסמונת, ומציע לכל הורה להיות מודע אליהם, כדי להגיע בזמן לטיפול וכך למנוע התדרדרות מסוכנת במצבו של הילד:

  • חום גבוה וממושך
  • חולשה כללית
  • פריחה
  • כאבי בטן והקאות
  • אודם בלחמית העין
  • לשון אדמדמה ("תותית")

למרות האמור, ד"ר טשרנין מבקש להבהיר כי לא כל הופעה של תסמינים אלה בהכרח מעידה על התסמונת: "אני לא חושב שכל ילד שסובל מכאבי בטן או מפריחה צריך להגיע להיבדק, אבל בהחלט מומלץ להיות יותר ערניים בתקופה הזאת, בייחוד כאשר מדובר בילדים שחלו בקורונה והחלימו. אחד הכללים החשובים ביותר בעיני בהקשר זה, הוא לעקוב אחר חום גבוה/הקאות שאינם חולפים בתוך יומיים שלושה. במצב כזה אני ממליץ לפנות לרופא כדי להתייעץ ולשלול סיכוי לתסמונת. גם אם הילד אינו סובל מחום, אך שאר התסמינים מופיעים ונמשכים מעבר לשניים שלושה ימים, חשוב לגשת להתייעץ".

עד כה לא ברור מה גורם להופעתה של הדלקת דווקא בקרב חלק מסוים מהילדים, ולכן גם לא ניתן לחזותה מראש. לדברי ד"ר טשרנין, הטיפול המקובל בתסמונת הוא טיפול תומך שמטפל בבעיות הספציפיות מהן סובל הילד, לצד ניסיון לדיכוי התגובה הדלקתית המוגברת באמצעות תרופות אנטי דלקתיות שונות.

"צריך לזכור שכל עוד הילדים אינם מחוסנים מפני קורונה, הם חשופים לסיבוכי המחלה, ולכן גם אם מדובר בתסמונת נדירה כמו PIMS היא עדיין מסוכנת מאוד ורצוי להימנע מהדבקה ככל שניתן", אומר ד"ר טשרנין לסיכום, שבהזדמנות זו ממליץ להורים לחסן את הילדים מפני שפעת, נגיף ויראלי השכיח בעונת החורף ושעלול לגרום לחום ולסיבוכים כמו דלקת ריאות.