איך ייתכן שהעונש על אירוע חמור במיוחד של אלימות קשה כלפי אישה מצד בן זוגה לשעבר מסתיים בעונש כה מגוחך? בחודש ינואר האחרון, פרץ גבר לדירתה של גרושתו בצפון הארץ – לאחר שנכנס לביתה עם מפתח ששכפל ללא ידיעתה. הוא מיהר להסתתר מתחת למיטה - ואחרי שהיא השכיבה לישון את שלושת ילדיהם המשותפים – בני 3, שנתיים ו-10 חודשים, הוא זינק עליה – הכה אותה נמרצות, שלף סכין ואיים עליה ברצח.

הבעל לשעבר אמר לה שהגיע לדירתה כדי להרוג אותה ואז להתאבד – אלא אם היא תבטיח לו שתעשה הפלה ולא תביא לעולם את הילד שהיא נושאת ברחמה מבן זוגה החדש. האישה המבוהלת הבטיחה לו שתעשה הפלה, ואחרי שהלך היא התקשרה למשטרה והוא נעצר. בית משפט השלום גזר עליו, באופן מקומם למדי, שנת מאסר אחת בלבד. לאחר שהתביעה המשטרתית ערערה על גזר הדין לבית המשפט המחוזי בחיפה – השופטים תמכו בגרסתה של האישה, וציינו שמדובר במקרה חמור מאוד – אך הוסיפו רק עוד חמישה חודשי מאסר.  

"נעלה מכל ספק, שהמעשים בגינם הורשע חמורים הם ומחייבים תגובה עונשית ראויה", קבעו שופטי בית המשפט המחוזי בהחלטתם. "חומרה יתרה יש לנסיבות בהן בוצעו העבירות על ידי המשיב, דהיינו, התפרצותו לדירה בה התגוררה בת זוגו לשעבר עם ילדיהם, לאחר שדאג לשכפל את המפתח ללא ידיעתה וללא הסכמתה, כשהוא מסתתר מתחת למיטה ומפתיע את המתלוננת, שהייתה בשבוע ה-15 להריונה מבן זוג אחר, מושך את המתלוננת בשיערה, מושיב אותה על הספה, שואל אותה מדוע הרתה לאחר, מכה אותה בסטירה לפניה ואגרוף לאפה, באופן שדיממה מן האף על בגדיה".

גבר באזיקים - אילוסטרציה (צילום: BortN66, ShutterStock)
פחות משנת מאסר וחצי על עבירות חמורות למדי | צילום: BortN66, ShutterStock

"לא זו בלבד", הוסיפו השופטים והדגישו את חומרת העבירות, "אלא שהמשיב איים על המתלוננת, משאמר לה שאם תמשיך לצעוק ואם תזמין את המשטרה הוא יהרוג אותה ויתאבד, הביא סכין מהמטבח, חזר לאיים כי יהרוג אותה והוסיף שבהגיעו לדירה חשב להורגה. רק לאחר שהמתלוננת אמרה למשיב שהיא תפיל את עוברה כבקשתו, עזב את הדירה. למחרת הוציאה המתלוננת מתחת למיטה במקום בו אמר המשיב שהסתתר, את השמיכה עליה שכב וגילתה גרזן".

"בית המשפט חוזר ועומד על הצורך לנקוט בענישה מחמירה ומרתיעה בגין מעשי אלימות קשים, בפרט במקרים בהם האלימות מופנית נגד נשים מצד בני זוגן", צוין, "המדובר בתופעה חמורה ורחבת היקף, המחייבת הטלת עונש מרתיעה, אשר בנוסף יהא בה כדי לשקף את הפגיעה הקשה שחוות נשים ממעשי אלימות המופעלים עליהם מצד בן זוגן, בסביבה שאמורה להיות סביבתן הבטוחה והמוגנת".

"אין צורך להרחיב את הדיבור על פוטנציאל הסיכון הגבוה שהיה טמון באירוע זה לבריאותה ולשלומה של המתלוננת, ושמא חלילה אף לחייה", הוסיפו. "גזר-דינו של בית משפט השלום מקל עם המשיב יתר על המידה, ואין בו כדי לשדר מסר של הרתעה, והדבר מחייב את התערבות ערכאת הערעור כדי לתת ביטוי לסלידה העמוקה ממעשיו אלה של המשיב". אלא שלמרות הדברים הברורים הללו, הוסיפו השופטים רק עוד 5 חודשים לעונש - וגזרו על הנאשם 17 חודשי מאסר במקום 12.