חולמים על פנטהאוז או בית עם חצר

החלום הישראלי הופך למציאות: היכן ניתן לרכוש דירת יוקרה בפחות מ-1.5 מיליון שקל? • אם מתרחקים מהמרכז זה עדיין אפשרי, אבל לא לאורך זמן

האגם בדימונה. תנופת פיתוח ופוטנציאל גדול , צילום: דודו עמר, Ddmedia

בשיתוף "השחר בפארק"

מגפת הקורונה שהתפשטה בעולם לפני כשנתיים גררה סגרים ממושכים. כולנו נאלצנו לעבוד מהבית ולהסתגר לאורך כל שעות היממה בין אותם ארבעה קירות עם שאר בני המשפחה. נולדה הבנה שהבית צריך לכלול מרחב מרווח, שיאפשר נוכחות לכל בני הבית לעבודה, פנאי, מנוחה ואירוח. כך עלתה בחודשים האחרונים קרנם של הפנטהאוזים, דירות הגן, הדופלקסים וצמודי הקרקע עם החצר.

את יוקר המחיה בישראל לא עצרה מגיפה הקורונה, והוא המשיך להאמיר. אם חשבנו שהביקושים ייעצרו, אזי נתוני המכירות של הלמ"ס, האוצר ואלה המשתקפים מדו"חות החברות הציבוריות, מוכיחים כי תנופת הביקושים נמשכת.

המחסור בקרקעות לבנייה למגורים והירידה בהתחלות הבנייה הובילו באחרונה לסגירת מרבית מכרזי הקרקע במרכז ובפריפריה במחירים מופקעים, גבוהים במאות אחוזים ממחיר השומה (מחיר המינימום). מצב זה משקף עליית מחירים עתידית במחירי הדירות.

הצפי שהמחירים יתייקרו משמעותית יחד עם ההבנה כי לאחר הקורונה אנחנו חיים במציאות חדשה, בה מחר בבוקר אולי ניאלץ שוב לבלות בין שבועות לחודשים בסביבת הבית, מעודדת אנשים לחפש דירות גדולות יותר.

אך היכן מוצאים דירות מרווחות שמחירן עדיין שפוי? מוצר כזה ניתן כיום לקנות בעיקר מחוץ לגוש דן ואף מעבר לגבולות גדרה - חדרה. לא ירחק היום שגם במקומות מרוחקים מהמרכז המחירים יתייקרו מעבר לכוח הקנייה של האזרח הממוצע.

המגמה הובילה רבים לפריפריה בחיפוש אחר אותו חלום: לגור בבית גדול עם חצר, פנטהאוז מרווח עם נוף מהפנט של השקיעה או הזריחה במדבר, או בדירת גן מפוארת אבל במחיר שפוי. ואכן, בדרומה או בצפונה של הארץ ניתן עדיין למצוא דירות מיוחדות במחירים שייראו לתושבי תל אביב למשל לא פחות מהזויים. 

שכונת השחר. התאמות למציאות החדשה, צילום: הדמיה: חברת ערים

להגשים חלום

3 מיזמי הנדל"ן הצעירים והמבטיחים בישראל - עידו ונדב ברזילי וגלעד מור, שמקימים בימים אלה פרויקט חדש בדימונה, יכולים להגשים את החלום עבור ישראלים רבים שהתפכחו בזמן הקורונה. הם משווקים בשכונת השחר בדימונה דירת גן או פנטהאוז בן 5 חדרים ב-1.4 מיליון שקל בלבד.

"הקורונה עוררה צורך במרחבים אישיים גדולים ומושקעים", אומר עידו ברזילי. "אנשים בילו בשנתיים האחרונות זמן רב בבית מתוך אילוץ, והם רוצים להיות מוכנים לעתיד ולדעת שהבית שלהם, המבצר שלהם, מתאים לאורח החיים החדש. בעקבות הסגרים האחרונים הם גילו מחדש את הצורך בסביבה ביתית מפנקת ונוחה לעצמם ולמשפחתם".

לדברי נדב ברזילי, השינוי משפיע גם על החלטות משקיעים: "בעבר המשקיעים התמקדו בעיקר בדירות 2-3 חדרים למיקסום ההשקעה, אבל היום הם מבינים שגם הדירות המיוחדות נכנסו ביג טיים ללופ, ואפשר לקבל עליהן יותר".

עוברים לדימונה

הפרויקט של קבוצת ברזילי והיזם גלעד מור בשכונת השחר בדימונה ימנה 218 דירות של 3 ו-4 חדרים וכן דירות מיוחדות. ייבנו שני חללים משותפים לדיירי הפרויקט בלבד ובהם חדר כושר, חלל עבודה ומקום לאירועים פרטיים או קהילתיים.
הפרויקט יכלול 10 בניינים בני 5 עד 9 קומות עם תמהיל דירות מגוון של 3,4 חדרים וכן דירות גן, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים. לטיפוסי הדירות השונים מגוון רחב של מרפסות וגינות בגדלים שונים, החל מ-14 מ"ר למרפסת בדירה טיפוסית וכלה במרפסות של כ-100 מ"ר וגינות של 200 מ"ר.

ברזילי מוסיף: "ההתאמות שביצענו בפרויקט נולדו בעקבות הצרכים החדשים בעולם המגורים וההבנה שהנוחות והגודל של הבית משמעותיים מאוד. לכן יצרנו דירות עם מרפסות גדולות במיוחד או חצרות גדולות".

עליית הפריפריה

הביקושים הגבוהים לכל דירה פנויה דחפו גם את שוק היוקרה בפריפריה לתגי מחיר שלא היו קיימים בעבר. בחלק מהיישובים השקטים בצפון ובדרום בוצעו כבר עסקאות במחירים שחוצים את רף ה-2 ו-2.5 מיליון שקל לצמודי קרקע או פנטהאוזים.

כך למשל נמכר לאחרונה בית פרטי בן 5 חדרים בקריית שמונה על חצי דונם ב-2.8 מיליון שקל. הבית ממוקם בחלקה הצפון מערבי של העיר, בשכונת בימות תל חי, אשר רמת המחירים בה עמדה עד כה על 2.35 מיליון שקל. בהחלט קפיצה משמעותית.

לפני פחות משנה נמכר צמוד קרקע בשטח 128 מ"ר בקיבוץ הגושרים הסמוך ב-2.3 מיליון שקל. מדובר בעסקה הגבוהה ביותר בקיבוץ מאז ומעולם.

בנתיבות בוצעו בשנה האחרונה 8 עסקאות על צמודי קרקע במחירים הנעים בין 2.5 ל-3 מיליון שקל לדירות 5-6 חדרים על מגרשים של חצי דונם לפחות.

גלעד מור: "אנו רואים כבר היום בפריפריה מחירים שהשוק לא היה רגיל אליהם בחלק מהיישובים, שנמצאים בשיא תנופת פיתוח תשתיות, תעסוקה ונדל"ן, דוגמת נתיבות או אופקים. הדבר מעיד גם על פוטנציאל של יישובים סמוכים, שנמצאים בתחילת תנופת ההתפתחות, להגיע למחירים דומים. מי שיידע לקפוץ על המציאה בזמן יעשה בחוכמה, בין אם מדובר במשקיעים לטווח ארוך או במשפחות שמחפשות את החלום הישראלי של בית עם חצר ואפילו בריכה במחירים שפויים".

שמאית המקרקעין נחמה בוגין מתייחסת גם היא לתופעה: "מה שקורה היום במרכז מתחיל לתת את אותותיו בפריפריה הקרובה, אך גם בזו הרחוקה, המושפעת מלהט הביקושים, מחירי הקרקע המופקעים ועליית מחירי הנכסים. גם משקיעים נכנסו היום יותר מבעבר לשוק היוקרה, בעיקר בפריפריה, שם המחירים כמובן נמוכים יותר. הם הבינו שהדירות המיוחדות הפכו שכירות הרבה יותר מבעבר. אולי עדיין לא כמו דירות 2 ו-3 חדרים, אך בכל הנוגע לצפי לתשואת הון, להשקעות אלו בהחלט יש הרבה יותר אופק מבעבר".

 

 

בשיתוף "השחר בפארק"

כדאי להכיר