היועמ"ש על הצעת "חוק הנאשם": "אינה פרסונלית"

בהתייחסות ראשונה מבהיר מנדלבליט כי החוק שיאסור להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נאשם בפלילים אינו פרסונלי אלא כללי. "הוא צופה פני עתיד. יש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על אינטרס אישי"

זמן צפייה: 02:09

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס הערב (חמישי) לראשונה להצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער הקובעת כי תיאסר הטלת המנדט להרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. באירוע לזכרו של נשיא העליון מאיר שמגר אמר מנדלבליט כי בניגוד לביקורת שהושמעה נגדה, הצעת החוק אינה פרסונלית אלא כללית ו"צופה פני עתיד".

מנדלבליט הבהיר באירוע כי "יש להטיל סייגים ומנגנוני בקרה וביקורת מתאימים, בשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רבין רצה לשנות, המנהיגות מאז הרצח פשוט לא רוצה

בגלל "אי התאמה": סגן ראש מח"ש יפוטר בכפוף לשימוע

גם עם שני חיסונים: זהו מתווה התיירות המעודכן לנכנסים לישראל

היועמ"ש אמר גם כי הוא סבור ש"התיקון המוצע לחוק היסוד אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית. מצוותו של הנשיא שמגר - הן בפסקי דינו והן בכתיבתו האקדמית, היא שעלינו לעשות הכל כדי להגן על הפעלת הכוח השלטוני בהגינות. לחזק את עיקרון הנאמנות הציבורית".

לסיום אמר כי "החוק המוצע מבקש ללכת בדרך זו ולהתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה. יש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי".

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של מנדלבליט: "החוק נועד לשלול ממיליוני מצביעי ימין את חופש הבחירה שלהם בעד מועמד שהם רוצים ברוב עצום כראש ממשלה. החוק אינו רק פרסונלי אלא גם אנטי-דמוקרטי וחסר תקדים בדמוקרטיות בעולם. כל תכליתו היא לאפשר לבנט וסער שגנבו את הבחירות האחרונות לגנוב גם את הבחירות הבאות. הם אפילו לא טורחים להכיל אותו רק על מקרים חדשים. פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה".

כזכור, על פי הצעתו של סער, חבר כנסת שיש נגדו כתב אישום בעבירה שעונשה יותר משלוש שנות מאסר, ויש עמה קלון - לא יוכל להרכיב ממשלה, לא יכלל בהצעה להבעת אמון בממשלה חדשה ולא יושבע כראש ממשלה חליפי. עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יוכל להתיר את הטלת המנדט על אותו חבר כנסת, במידה ויקבע כי בנסיבות העניין אין עם העבירה קלון. החוק יחול מהכנסת ה-25.