מנדלבליט על החוק שכונה "חוק נתניהו": "אינו פרסונלי, צופה פני עתיד"

בכנס לזכר נשיא העליון מאיר שמגר ז"ל, היועמ"ש התייחס לראשונה להצעת שר המשפטים לפיה נאשם בפלילים לא יוכל לקבל את המנדט להרכבת הממשלה • "מוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי" • בליכוד תקפו: "פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה"

מנדלבליט וסער, צילום: אורן בן חקון

רוח גבית לשר המשפטים: היועמ"ש אביחי מנדלבליט התייחס היום (חמישי) לראשונה לחוק לפיו נאשם בפלילים לא יוכל לקבל את המנדט להרכיב ממשלה, וטען כי לא מדובר בחוק פרסונלי נגד יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו.

"בימים האחרונים הגיש שר המשפטים הצעה לתיקון לחוק היסוד, לפיה מי שתלוי נגדו כתב אישום חמור לא יוכל להרכיב ממשלה", אמר מנדלבליט בכנס באוניברסיטת תל אביב לזכרו של נשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר ז"ל.

"לפי העולה מהצעת החוק, התיקון אינו פרסונלי אלא כללי, וצופה פני עתיד. זאת, תוך הטלת סייגים ומנגנוני בקרה וביקורת מתאימים, בשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית", אמר היועמ"ש. 

יו"ר האופוזיציה נתניה והיועמ"ש מנדלבליט  , צילום: אורן בן חקון

מנדלבליט הוסיף: "אני סבור כי התיקון המוצע לחוק היסוד אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית. מצוותו של הנשיא שמגר - הן בפסקי דינו והן בכתיבתו האקדמית, היא שעלינו לעשות כל שלאל ידנו להגן על הפעלת הכוח השלטוני בהגינות. לחזק את עיקרון הנאמנות הציבורית".

"החוק המוצע מבקש לילך בדרך זו ולהתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה. יש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי", סיכם היועמ"ש. 

גם שר המשפטים גדעון סער השתתף בכנס והתייחס לחוק: "אנחנו נמצאים בצומת חשובה, בו יש לצקת אפשרות לקבוע נורמות יסודיות שבעבר היו בגדר המובן מאליו. על ייסוד הניסיון אני משוכנע שהימנעות מכך עלולה להוביל את ישראל בעתיד הקרוב או הרחוק למקומות מסוכנים מאוד, שעלולים לרסק את הייסודות הממלכתיים והמשטריים שלנו".

שר המשפטים גדעון סער, צילום: גדעון מרקוביץ'

"לכן איני נבהל מהמתקפות הפרועות ובכוונתי להמשיך ולמלא את תפקידי לטובת המדינה, כפי שאני רואה אותה", ציין סער.  

הליכוד אמרו בתגובה לדברי היועמ"ש: "החוק האיראני של גדעון סער נועד לשלול ממיליוני מצביעי ימין את חופש הבחירה שלהם בעד מועמד שהם רוצים ברוב עצום כראש ממשלה. החוק האיראני של סער, שלא עובר את אחוז החסימה, אינו רק פרסונלי אלא גם אנטי-דמוקרטי וחסר תקדים בדמוקרטיות בעולם. כל תכליתו היא לאפשר לבנט וסער שגנבו את הבחירות האחרונות לגנוב גם את הבחירות הבאות. הם אפילו לא טורחים להכיל אותו רק על מקרים חדשים. פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה". 

בתוך כך, מוקדם יותר היום אביגדור ליברמן הודיע כי יצביע בעד החוק.  בימינה מסתמנת מחלוקת. איילת שקד וניר אורבך אמרו כי הם מתנגדים לחוק. בסביבתו של בנט אומרים כי הכרעה בעניין תתקבל רק לאחר העברת התקציב. עם זאת, סער אמר בעבר כי הוא קיבל "אור ירוק" מבנט לקדם את הנושא. 

שר המשפטים גדעון סער פרסם שלשום תזכיר לחוק שיאסור על נאשם בעבירות שהעונש עליהן הן יותר משלוש שנות מאסר להרכיב ממשלה. הצעת החוק מתקנת את חוק-יסוד: הממשלה. במערכת הפוליטית החוק זוכה לשם "חוק נתניהו", על רקע המשפט שמתנהל בימים אלה נגד יו"ר הליכוד. 

לפיכך, ח"כ שיש נגדו כתב אישום בעבירה שעונשה למעלה משלוש שנות מאסר, ויש עמה קלון - לא יוכל לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה מנשיא המדינה, לא יוכל להיכלל בהצעה להבעת אמון בממשלה חדשה ולא יושבע כראש הממשלה החלופי. נציין כי תחולת החוק תהיה רק החל מהכנסת ה-25.

מנגד בימין תקפו את שר המשפטים על פרסום תזכיר החוק. במפלגת הליכוד אמרו: "גדעון סער שמגרד מלמטה את אחוז החסימה בכל הסקרים, מציע חוק אנטי דמוקרטי נוסח איראן שמבקש לפסול את מי שמקבל בסקרים 35 מנדטים וזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים כנציגם לראשות הממשלה. מביך." 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר