בעוד חודש וחצי (ב-1 בדצמבר), ייכנס לתוקף חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים. אלא שלמרות שהמשק טרם השלים את ההיערכות הנדרשת של פריסת המכונות האוטומטיות במרכולים ובמוקדים שונים, לגלובס נודע כי ישנן עיריות שהחלו לפנות מהמרחב הציבורי את כלובי הבקבוקים הגדולים, ובאזורים נרחבים, נותרים כעת התושבים בלא כל פתרון.

בתוך פחות משבוע, תושבי שכונת ארמון הנציב בירושלים נותרו ללא כלובים לאיסוף בקבוקים ("מיחזוריות"). התושבים לא קיבלו על כך התראה ולא הוצא להם כל פתרון אחר - שכן בעיריית ירושלים גם לא פזורים פחים כתומים. עד עתה, כ-200 מתוך 1500 כלובי הבקבוקים בעיר פונו מהמרחב הציבורי בירושלים. גם בעיריית תל אביב יחלו בקרוב בצעדים דומים, למרות שבמשרד להגנת הסביבה דווקא המליצו לעיריות שלא לפנות בשלב זה את המתקנים, שכן השוק טרם ערוך להפעלת המערך החדש.

מעיריית ירושלים נמסר לגלובס כי "נכון להיום, עדיין קיימים מספר רב של מיכלים בשכונות שעונים לצרכי הציבור, עד לכניסתו של חוק הפיקדון לתוקף. בהתאם לחוק, המתקנים החדשים, יוצבו ברשתות השיווק ובעת החזרת הבקבוקים, יונפק במקום שובר זיכוי לטובת המחזיר. עם יישום החוק, תתייתר הצבת מתקני מיחזור הבקבוקים ברחבי העיר. בימים אלו, פועלת העירייה לאיסוף המתקנים, המהווים מפגע במרחב הציבורי, והכול תוך תיאום עם המשרד להגנת הסביבה".

ברחבי תל אביב-יפו פרוסות כ-720 מיחזוריות, כאשר העירייה החליטה לערוך פיילוט ולפנות כבר בעוד שבועיים כ-50 מיחזוריות רק במס' שכונות במערב עבר הירקון. לפי העירייה, "לכולן יש פתרון חלופי של כמות פחים כתומים מספקת בביתני האשפה. מטרת הפיילוט לבדוק את ההיענות התושבים וההשלכות התפעוליות מהמהלך".

בעירייה מסבירים כי הוצאת המיחזוריות תלווה בהסברה עירונית לתושבים, כאשר במקביל המשרד להגנת הסביבה צפוי במהלך חודש נובמבר לצאת בקמפיין נרחב על הנושא ולפעול להגדלת כמות המתקנים והאתרים לקליטת בקבוקי הפיקדון. "אנו מאמינים שהחלת החוק גם על בקבוקי המשקה הגדולים הינו מהלך סביבתי חשוב וראוי, שיוביל בסופו של דבר להפחתה משמעותית בכמות הבקבוקים שייטמנו בקרקע ואף להפחתת צריכה ושינוי התנהגות", אומרים בעירייה.

קושי באיסוף כלי המשקה מכלובי הבקבוקים

לאחרונה, נתקלות העיריות בקושי מול קבלני האיסוף לפינוי כלי המשקה מכלובי הבקבוקים. בחלק מהעיריות, הוספקו באופן חד צדדי השירותים מצד קבלנים בחודשים האחרונים, למרות שהם מחויבים במכרז, על מנת כלובי הבקבוקים ימשיכו לשמש את הציבור לתקופת ביניים שלא ידוע מה אורכה, גם לאחר כניסת החוק לתוקף.

למרות שהחוק ייכנס לתוקפו בחודש דצמבר, במשרד להגנת הסביבה המליצות לרשויות המליץ לרשויות להשאיר את המיחזוריות, ולהוציאן רק במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022. במשרד אף הסבירו כי בקבוקים עבורם יוחזרו דמי פיקדון, חייבים להיות מסומנים, כך שיידרש פתרון למשך תקופה עבור מלאים ישנים. בשיח מול הרשויות, אמרו במשרד להגנת הסביבה כי "אנו עומדים בפני תקופה מאתגרת עד שייפרסו מכונות איסוף אוטומטיות בפריסה רחבה, ועד שייגמרו המלאים של מיכלי המשקה שאינם מסומנים בפיקדון, שמקומם במיחזוריות או בפח הכתום".

כדי לייעל את מערך איסוף פסולת הבקבוקים, הנחה המשרד להגנת הסביבה את תאגיד המיחזור תמיר להציג תוכנית פריסה של פחים כתומים עבור רשויות שאין ברשותן פחים כתומים עד כה, על מנת לאסוף את מיכלי המשקה שאינם מסומנים.

הכתבה פורסמה במקור באתר גלובס