י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
20 שנה לפטירת המנהיג | ריאיון מיוחד

דרעי מתגעגע: "הרב שך והרב עובדיה יושבים ונהנים מזיו השכינה"

20 שנה לפטירת הרב שך, יו"ר ש"ס דרעי מפליג בזיכרונותיו | הקמת ש"ס, הביקור הנדיר בפוניבז', המפגשים האישיים עם המשפחה ("שוקולד שוויצרי וגוגואים") ומסרב לדבר על תקופת הניתוק. "אם הרב שך היה חי לא היו מעיזים לשתף פעולה עם הממשלה" | שיחת זיכרון מיוחדת

דרעי מתגעגע: "הרב שך והרב עובדיה יושבים ונהנים מזיו השכינה"
אריה דרעי במחיצת מרן הרב שך צילום: ארכיון צביקה יעקובזון

כשפנינו ללשכתו של חבר הכנסת אריה דרעי בבקשה לשוחח עמו על דמותו של מנהיג היהדות החרדית בדורות האחרונים מרן ראש הישיבה הרב שך זצ"ל, לרגל ציון עשרים שנה להסתלקותו, הוא נענה בחיוב תוך דקות, כאילו המתין לרגע הזה בו יוכל לספר על הקשר העמוק שחש כלפי גדול מנהיגי הציבור הליטאי בדורות האחרונים.

בימים האחרונים חבר הכנסת דרעי מספר רבות על דמותו של המנהיג הליטאי, שכבר איננו במשך שני עשורים, אך רוחו עדיין מרחפת בציבורים השונים ובפרט בציבור הליטאי, אותו הנהיג הרב שך זצ"ל במסירות השקפתו ומורשתו ובהחלטות גורליות בכנסת ובמערכת הפוליטית.

דרעי, נהנה לחזור לימים של אז, אלו היו ימיו הטובים, בקושי בן 30, אברך צעיר שהצליח לעשות את אחד החיבורים ההיסטוריים בציבור החרדי, בין המנהיג הליטאי שחצה את גיל 90 לבין איש הממסד, הרב שלא מזמן עזב את הרבנות הראשית, סמל המדינה, מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שהיה רק בן 63, ויחד הקימו פלטפורמה פוליטית שאיחדה בין הליטאים האשכנזים לספרדים בדמות תנועת ש"ס המעטירה.

על הימים שאחרי 'התרגיל המסריח', הקמת ממשלת רבין, דרעי מעדיף לשמור ליום אחר, קודם השיחה הוא אומר לי: "זה לא נושא לדבר עליו ביום השנה". מלבד בראיון בודד לפני עשור, עוד בטרם שב למערכת הפוליטית, דרעי שותק ולא הציג את גרסתו לימים שהביאו לריחוק בינו ובין מרן הגר"ע יוסף לבין מרן הרב שך. גם על הימים שביקש סליחה מהרב שך ועל המסר שהרב מחל לו, "עוד יבוא יום", הוא אומר, ודרעי מבטיח שיפתח הכול ויש לו הרבה מה לספר בעניין", הוא ממתיק סוד.

רק חצי שעה הוקצבה לשיחה, אבל ככל שדרעי מתחיל לדבר נראה כי הוא יכול לשבת במשך שעות וימים עם סיפורים על ה'ראש ישיבה', תוך כדי שהוא מקפיד על התואר בהבהרה אשכנזית אותנטית.

"הוא היה דמות מיוחדת ויחיד לא רק בדורנו אלא גם בדורות קודמים", פותח דרעי את הריאיון המיוחד ל'בחדרי חרדים'. "מצד אחד גדול המתמידים, הוא היה נתקל בעמודי חשמל כשהיה הולך ברחוב וחושב בלימוד, הוא היה מהיחידים שקיבל הסכמה מהרב מבריסק, נגד הדעה המקובלת של מה שחשבו", ומצד שני מספר דרעי במשך דקות ארוכות שקיבל על עצמו את הנהגת הציבור הליטאי והחרדי.

דרעי מספר היכן בלטה דמותו של הרב שך. "לא אשכח", הוא משחזר, כשבגין המנוח עלה לשלטון הייתה שמחה אדירה בציבור החרדי. החרדים היו בדרך לקואליציה, אבל הרב שך כמו שרק הוא ידע לעשות, נשא נאום ודיבר על ה"לאומיות" והוריד לנו את כל ההתלהבות".

כך גם היה בחוקים שחשבו שהם בשורה לציבור הדתי, "בחוק ירושלים, בחוק הגולן הרב שך היה נגד בכל תוקף, הוא חשש מהתגרות באומות. הוא תמיד השמיע דברים אמיתיים ואמיצים".

שנת השיא של אריה דרעי הייתה שנת תשמ"ד, כאברך צעיר שהרקע הפוליטי שלו היה מזכיר היישוב מיצד, הוא חזר לירושלים והתקרב למרן הגר"ע יוסף, הימים היו סוערים בציבור החרדי, מחלוקות בתוך המפלגות החרדיות, בין 'אגודה' לליטאים בטענות להפרת הסכמים שהביאו לפרישה של הרב שך מהמועצת של אגודת ישראל. באותם ימים טרום הקמת מפלגת ש"ס החלה תשתית של מפלגה ספרדית שהייתה אז רק בבני ברק, ירושלים וטבריה.

זה בעצם היה המפגש הראשון של אברך צעיר, חברונר (בוגר ישיבת חברון א.ק.) ספרדי עם ראש הישיבה הקשיש מפוניבז', "הייתי מנותק מהפוליטיקה וקרוב למרן הרב עובדיה יוסף", חוזר דרעי לאותם ימים, "התחילו לחצים גדולים מאוד מצד חברי כנסת מאגודת ישראל על הרב שך שלא יצטרף ליוזמה להקמת מפלגה ספרדית. מרן הרב עובדיה קרא לי להיכנס קצת לעניין", וכך היה, "עלה רעיון שאם מחזרים אחרינו שנקים משהו אז למה שלא נצרף את הרב שך".

מרן הרב עובדיה יוסף בביקור אצל מרן הרב שך זצ"ל

תחילה זה היה נראה משימה בלתי אפשרית לחבר בין רב ספרדי, הרב שהיה ראשון לציון ורב ראשי, סמל המדינה, לבין רב אשכנזי, ראש ישיבה מבני ברק בימים שאחרי כהונת הרב עובדיה היה זעם ונתק עם הרבנים הליטאים, אך דרעי הצעיר ניסה את מזלו לחבר בין השניים. "הבנו שיש כאן הזדמנות שגם הליטאים ועולם התורה כולו יתמוך בש"ס והבנו שצריך לחבר בין הרב שך לרב עובדיה", מספר דרעי.

"המטרה הייתה להביא מחד את ה'עמך', ומצד שני את 'בני התורה'". דרעי לקח על עצמו את המשימה כשהוא מעיד, "באותה תקופה לחשוב ולחבר בין הרב שך לרב עובדיה חשבו שזה משימה בלתי אפשרית. לא הייתה הערכה אז על דמותו של הרב עובדיה".

הפגישות בין דרעי ליחזקאל אסחייק המשב"ק והנהג של הרב שך החלו, היו שעות של דיונים ופגישות, מסרים עברו בין בני ברק לירושלים שהביאו בשורה. "ישבנו ימים והתברר שאין מרחקים בינהם ואפשר להתחבר, וברוך השם זה הצליח", דרעי מתקשה להסתיר את החיוך על פניו כשהוא נזכר באותם ימים, ימי השיא, "מנסה לחשוב איך היה נראה עולם התורה בלי המהלך הזה – קשה להסביר את זה במילים".

גם אחרי המהלך הזה, לא הייתה קלה הדרך גם בתחילת השותפות, אחרי שנמצא המנגנון להנהגה המשותפת, בפועל אנשי ש"ס היו אלה שפעלו לבדם בקמפיין, עם הסלוגן שהביא הרב אורי זוהר "להחזיר עטרה ליושנה" והצליחו לגייס ארבעה מנדטים מה שנחשב אז להשיג משמעותי, "הם (הליטאים א.ק.) לא הלכו איתנו בגלוי, רק לילה לפני הוציאו אמירה לציבור להצביע לש"ס".

דרעי מונה אז לתפקיד מנכ"ל משרד הפנים המנכ"ל הצעיר ביותר במדינה, והיה מידי יומיים עושה את הדרך בכביש 1 בין רחוב ראב"ד 27 בבני ברק לרחוב ז'בוטינסקי 36 בירושלים שם התגורר הרב עובדיה. "כל פעם שבאתי להתייעץ בבני ברק, ראש הישיבה ביקש שיודיעו לו לפני שאני בא, הוא היה לובש לכבודי תמיד את הפראק, העניבה והכובע והיה קם לכבודי ואומר "כבוד המלכות", לא הבנתי את החשיבות בזמן אמת".

מרן הרב עובדיה בכינוס דגל לצד הרב שך, הרב אלישיב, הרב קנייבסקי, הרבי מבעלזא, חכם שלום כהן וחברי מועצת חכמי התורה

לדרעי זיכרונות רבים מאותם ימים, אבל אחד המיוחדים שבהם הוא הביקור של דרעי כמנכ"ל משרד הפנים בישיבת פוניבז', במסגרת ביקור רשמי בעיר בני ברק כאורח ראש העיר הגוראי דאז משה אירנשטיין ז"ל, בימים של מחלוקות קשות מאוד בעיר. "הזמינו אותי לביקור ממלכתי בעיר, עמדתי על כך שנבקר בפוניבז'. הגענו כל המשלחת של הפקידים הרלוונטיים", ואז לדבריו הוא התבקש להיכנס לתוך בית המדרש בשיאו של סדר א'.

"ראש הישיבה ביקש" אמרו לו אז, אך דרעי ניסה להתחמק. "אני זוכר שלא רציתי להפריע לסדר א', הייתי בחור צעיר, אבל הרב שך ביקש אז נכנסתי. ראש הישיבה ישב במקומו בבית המדרש ונישק אותי, הוא לקח לי את היד ועשה לי סיבוב בכל בית המדרש שכולם יראו שהוא מוביל אותי".

בקבלת הפנים בחדר האוכל של הישיבה, אמר ראש הישיבה על דרעי: "מה שעשה האברך הצעיר הזה בשנה אחת לא עשו קודמיו ב 40 שנה". דברים ברוח זה היו גם בכותרת אוזן שמאל למחרת של ביטאון התנועה 'יתד נאמן', דרעי מספר: "חזרתי למרן הרב עובדיה עם המון סיפוק". הוא שיתף את הרב בדברים. "מרן הביע קצת כאב על האמירה 'למה תתראו' הוא מצטט את דברי הרב עובדיה, "זה יעורר קנאה ושנאה, יחפשו אותנו אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מהעין".

דרעי בראיון לארי קלמן. צילום: ישי ירושלמי

כמי שהיה שם ברגעי הכרעה רבים, אנחנו מבקשים מדרעי לתאר איך ראש הישיבה ניגש להכרעות. "הרב שך היה מאוד יסודי", הוא משחזר, "הוא היה נכנס בכל דבר לעומק הסוגיה, הרב שך היה בודק דברים בעצמו, היה חוקר ודרש ובקש״, זה לא היה להיכנס לברכה ולצאת".

"שיצאו ממנו זה היה עם הכרעה", מדגיש דרעי, "זה היה הכרעה. לפעמים גם היה חוזר בו והיה משנה דברים וקורא לי לבוא למחרת שוב".

דרעי היה עושה זאת רבות, ועבודתו הייתה סבוכה לדאוג שההחלטות בבני ברק וירושלים, בין הרב עובדיה לרב שך יהיו מתואמות, "התפקיד שלי היה לדאוג שכל דבר יהיה בהסכמת שניהם, זה עבד ארבע שנים", לא תמיד זה הצליח, "היה סיפורים לא פשוטים על הגיורים והרפורמים. אז השר לשעבר הרב יצחק פרץ פרש בגלל הגיורים מתפקידו כשר הפנים, אני ביקשתי להצטרף אליו אך הרב שך והרב עובדיה מנעו ממני להתפטר".

הרב יצחק פרץ בביקור אצל מרן הרב שך זצ"ל

לרגע דרעי עוצר, ומשחזר עוד ועוד סיפורים: "אני מתגעגע לתקופה הזו", הוא אומר לנו בגילוי לב ומתקשה להסתיר את התרגשותו. "הוא קירב אותי יותר מבן, לפעמים אני אומר חבל שלא היה את האמצעים הטכנולוגיים שיש היום, אבל מי יאמין לי שהילדים שלי שמחה, ויענקי למדו אצל הרב שך איך לשחק בגוגואים, הרב שך היה משחק איתם בגוגואים באמצעות אגוזים ולימד אותם את המשחק. את המפגשים בכל חג שהייתי בא עם אשתי הרב היה קם בכוחות עצמו בגילו המפלג ומוציא חבילות שוקולד שוויצריות מהכספת שהייתה ברשותו".

עם שעות וימים במחיצתו של ראש הישיבה וברגעים שרק הוא נחשף אליהם, דרעי מתקשה לבחור רגע אחד שלא ישכח, אבל אחד מהם הוא נזכר בימים שדרכם הפוליטית של הרב שך והרב עובדיה יוסף נפרדו, למרות ניסיונות השכנוע שיישאר בש"ס ואף יקבל שני מקומות ריאליים הרב התעקש להקים את 'דגל התורה'.

"זה לא סוד שאני הצעתי לרב שך בזמן הקמת 'דגל' להכניס שני ליטאים במקום ה- 3 וה-5 בש"ס, אפילו דובר על שמות, הרב רביץ שלא היה איש דגל התורה והרב יעקובזון רבה של באר יעקב", זה כמובן לא קרה, "היו מתנגדים מתוכנו, מתוך ש"ס, ומתוך העסקונה הליטאית לא להיות תחת הספרדים", וכך קמה לה תנועת 'דגל התורה' בשנת תשמ"ט.

"עבדנו כל כך טוב, הרב עובדיה מאוד כאב לו", מספר דרעי ומשחזר את אחד הרגעים שלא ישכח, "ולכן הראש ישיבה הרב שך הגיע בחול המועד סוכות במיוחד לירושלים לבית הרב עובדיה יוסף ברחוב ז'בוטינסקי לסוכה קטנה שלא היה אפשר בקושי אפשר לשבת והייתה ישיבה שלא אשכח אותה".

הרב עובדיה פנה לרב שך: "וכי לא עבדנו את אדוני מספיק?" למה צריך לסכן? תהה, היה חשש ש'דגל' לא יעברו את אחוז החסימה.

הרב שך זצ"ל ביציאה מבית מרן הרב עובדיה יוסף ברחוב ז'בוטנסקי בחול המועד סוכות

"הרב שך הסביר את האילוצים, והביא התחייבות שיורה לכל הספרדים להצביע ש"ס. הרב עובדיה ביקש בכתב. ובמשך דקות הסתפקו האם מותר לכתוב בחול המועד, לבסוף הדפיסו נוסח והרב שך חתם על המכתב".

למרות זאת, הקשר של דרעי המשיך הוא היה אורח קבוע בבית ברחוב ראב"ד, ואז הגיעו מספר מהלכים שהרחיקו את הקשר. התרגיל המסריח והקמת ממשלת רבין, כאמור דרעי מסרב לדבר על זה ביום כזה, "כל הפרשה הזאת, אני לא נוהג לדבר על זה, בטח לא בתקופה הזאת".

אך דרעי מוסיף, "אני משוכנע, אין לי ספק כיוון שמדובר בצדיקי הדור שהיו שניהם גדולים בדור שהתכוונו אך ורק לשם שמים, גדולי הדור המתמידים שאהבו ללמוד תורה ובכל זאת דאגו לצרכי עם ישראל. אין לי ספק שהם יחד בשמיים מתענגים מזיו השכינה יחד באהבה".

דרעי מסכם את התקופה, "אנחנו רואים את התוצאה שהרב שך היה שותף להקמת ש"ס, ומה זה עשה למען עם ישראל, לציבור הספרדי ובכלל לזהות היהודית, זה רשום לזכות הרב שך והרב עובדיה".

רגע לפני שאנחנו מסיימים את הריאיון דרעי אומר לנו שבשנים האחרונות בהכרעות גורליות במערכת הפוליטית, בשנת הקורונה, ובכלל בעימותים פוליטיים, יוצא לו לחשוב מה היה אומר הרב שך על נושאים שונים. "אין לי ספק שהחיסרון של הרב שך ושל הרב עובדיה (זה הולך ביחד) זה חיסרון גדול מאוד. המנהיגות שלהם הייתה ייחודית. המעורבות שלהם בכל פרק. בעיקר בשנים האחרונות שאנחנו מתמודדים עם בעיות והכרעות קשות של דת ומדינה, של עולם התורה ומגפת הקורונה ברור שהם חסרים".

"הכול היה נראה אחרת אם הייתה הנהגה שלהם, גם מי שלא קיבל את זה מאהבה ופחד", דרעי מוסיף ומשגר לנו גם כותרת אקטואלית עם עקיצה לנציגי הרב שך כיום בכנסת, "אפילו בחודשים האחרונים אנשים שמרשים לעצמם לחרוג מהוראה של גדולי ישראל לשתף פעולה עם הממשלה הזו שהחליטה לשנות את הזהות של העם היהודי, אם הרב שך היה, מישהו מהם היה מעז לעשות דבר כזה?", הוא שואל רטורית, ומסכם, "צריך להודות על מה שהשאירו לנו".

דרעי באחד מביקוריו אצל מרן הרב שך זצ"ל עם עוזרו דאז צביקה יעקובזון.

הרב שך הרב עובדיה יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד