הבית הלבן הודיע אתמול ​​(יום ד') על תוכנית מפורטת להפצת חיסוני הקורונה לילדים ברגע שיתקבל האישור לכך מה-FDA. כזכור, פייזר הגישה בקשה רשמית בתחילת החודש לאשר את חיסוני הילדים. הדיון הראשון של ה- FDA יתקיים ב-26 באוקטובר (שלישי הבא) והוועדה המייעצת של ה-CDC בנושא חיסונים תתכנס בשבוע שאחרי - ב-2 וב-3 בנובמבר.

בקופות החולים בישראל אומרים כי ישנה תוכנית ביצוע סדורה ומוכנה אותה ניתן לממש החל מיום אישור מתן החיסונים. חיסון לילדים הינו אותו חיסון למעשה בדומה למבוגרים כאשר רק המינון של מנת החיסון שונה וקטן יותר. עוד מציינים בקופות החולים כי לא יהיה מחסור במנות חיסון במידה ויוחלט לחסן גם ילדים.

גורם במשרד הבריאות איתו שוחחנו בעקבות ההודעה מארה"ב, אומר כי ברגע שיתקבל אישור ה-FDA המנות יסופקו לקופות החולים בתוך מספר ימים. כלומר, ניתן יהיה לחסן ילדים כבר מאמצע חודש נובמבר. החיסונים יינתנו בשתי מנות של 10 מיקרוגרם - שליש מהמינון המשמש לבני נוער ומבוגרים.

ה-FDA, ארכיון (צילום: רויטרס)
יתכנס בסוף החודש | צילום: רויטרס

בנוגע למלאי הקיים בארץ, אומר הגורם כי הוא מספק על פי הצפי המספרי אותו חוזים במשרד הבריאות - 5 מיליון מחוסנים. הוא הדגיש כי במידה ויהיה צפי למחסור בחיסונים תבוצע הזמנה נוספת של חיסונים כך שלא צפוי מחסור בישראל גם אם כלל ילדי ישראל יגיעו להתחסן.

על פי ההערכות, מבצע החיסונים לילדים בארה"ב יתחיל כבר בשבוע הראשון של נובמבר. בארה"ב יש כ-28 מיליון ילדים בגילאי 5 עד 11. בתדרוך לעיתונאים נשאל ג'ף זינץ, דובר הבית הלבן לענייני קורונה, האם ההכרזה על תוכניות לחיסון ילדים עשויה להפעיל לחץ על ה-FDA, אך לדבריו הם למדו לקח מהפעם הקודמת, אז לא היו ערוכים ברגע הראשון.

"זו הדרך הנכונה לעשות דברים", אמר זינץ, "צריכים להיות מוכנים מבחינה מבצעית. לילדים יש צרכים שונים מאשר מבוגרים והתכנון המבצעי שלנו מכוון לצרכים הספציפיים האלה, כולל חיסונים במסגרות שהורים וילדים מכירים וסומכים עליהם".

על פי התוכנית, עשרות אלפי בתי מרקחת ברחבי ארה"ב יספקו את החיסונים לצד 25,000 רופאי ילדים שכבר נרשמו לתוכנית מתן החיסונים. הבית הלבן כבר החל ליצור תשתית מול המדינות השונות כדי שיוכלו להתחיל לנהל את המבצע ברגע שיאושר.