הגיל המוזהב: הכוכבים המבוגרים לא עוצרים

קלינט איסטווד מביים בגיל 91, אבבא חוזרים לשגע רחבות בשנות ה־70 לחייהם, ובסדרות הכי מצליחות מככבים שחקנים בגיל של סבא וסבתא • איך הפך הגיל השלישי לאס המנצח של תעשיית התרבות?

דוגמה לצעירים. קלינט איסטווד, צילום: אי.פי

חברי להקת אבבא חוזרים להקפיץ את המעריצים בעשור השמיני לחייהם. אינדיאנה ג'ונס ישוב לזנק בין מרדפים ומלכודות בגיל 79, כאילו נותרו אי שם באייטיז. ומדונה, איך לא, ממשיכה לעורר שערוריות של לבוש סקסי גם כשהיא בת 63, אבל מי סופר.

נדמה שלאן שלא מסתכלים לאחרונה, מועדון גיל הזהב הולך וכובש את עולם התרבות. שחקנים מבוגרים (מאוד) מחזיקים סדרות ומושכים רייטינג, כוכבי עבר מתקמבקים לימי עלומיהם בלי להזדקק למטפל פיליפיני, ותעודת זהות דהויה מרוב ותק כבר לא מהווה מכשול, אולי להפך.

קחו למשל את ג'יין פונדה בת ה־83, שאלוהי הבוטוקס, הפוטושופ או סתם הגנים המשפחתיים המשובחים מסייעים לה להמשיך לככב על המסך עם זיו עלומים בלתי נגמר. "עברתי גיל גבורות, ואני מרגישה רק עכשיו במיטבי", אמרה בגילוי לב בראיון שהעניקה לי לפני שלוש שנים, לרגל קידום הסרט "מועדון הספר הטוב", שבו כיכבה. "אני לא מאמינה למה שקורה סביבי, ואני צובטת את עצמי ללא הרף".

בקומדיה הרומנטית הקלילה ההיא, על חברות בגיל השלישי שמגלות את ספרי "חמישים גוונים של אפור" ומבינות שלא מאוחר לתת עוד צ'אנס לאהבה, כיכבה פונדה לצד דיאן קיטון וקנדיס ברגן, שתיהן עלמות בנות 75. הסרט, שהופק בתקציב צנוע של 14 מיליון דולר, הכניס בקופות 104 מיליון - והוכתר כהצלחה מפתיעה. בשנה הבאה יעלה לו סרט המשך, וכל זאת בניגוד להנחה הרווחת בתעשיית הקולנוע, שלפיה שחקניות מבוגרות לא מסוגלות להביא קהל לאולמות.

"קהל צעיר שצופה בסרט עם שחקנים מבוגרים מקבל על הדרך שיעור לחיים, שאין מה לפחד מהזיקנה", הסבירה פונדה, "לאורך חיי התמזל מזלי להיחשף בעולם לתרבויות שבהן רוחשים כבוד לזקני השבט, בשונה מהמצב במערב, שבו הצעירים נמצאים במרכז".

פונדה, שהיתה בפסגת הוליווד בשנות ה־60 וה־70 עם שני אוסקרים לשחקנית הטובה (על "נערת הטלפון והבלש" ב־1971 ועל "השיבה הביתה" ב־1978), זוכה בשנים האחרונות לעדנה מחודשת. הכוכבת, שנודעה כאקטיביסטית מורדת וכגורו של התעמלות אירובית בקלטות ביתיות, החלה לככב בסדרה הקומית "גרייס ופרנקי" של נטפליקס, שתסתיים בתחילת 2022 אחרי שבע עונות.

מצחיקה בגיל 83. ג'יין פונדה בסדרה "גרייס ופרנקי",

 

בקומדיה, שעליה חתומה יוצרת הסיטקום "חברים" מרתה קאופמן, היא מככבת לצד הקומיקאית לילי טומלין, בעצמה בת 82, באיחוד־למעשה בין השתיים, שכיכבו ב־1980 בקומדיה הקולנועית המצליחה "9 עד 5". בחודש שעבר הוכרז שהן יככבו יחד גם בסרט קומדיה חדש בשם "ממשיכות הלאה", שיצטלם בשנה הקרובה.

"אני זקנה, והטלוויזיה, יותר מהקולנוע, סלחנית יותר לנשים מזדקנות", אמרה פונדה בראיון ל"הארפרס באזאר" לפני חצי שנה. "בגילי אני טובה יותר בלהבין דברים ולסדר אותם בראש. ובכלל, בחדר מלא אנשים אני תמיד מרגישה הצעירה והירוקה ביותר, חסרת הניסיון. אני ממשיכה להיות תלמידה".

• • •

ומה תגידו על קלינט איסטווד, שבגיל 91 ממשיך לביים ולשחק? "כל הרעיון ללכת לבימוי היה כדי שיהיה לי מה לעשות כשאתבגר", סיפר איסטווד לאחרונה בראיון ל"לוס אנג'לס טיימס". "אני תוהה לעיתים למה לעזאזל אני עדיין משחק. האם בקרוב יתחילו לזרוק עלי עגבניות?". על פי קצב העבודה שלו, והאופן שבו מתקבלים סרטיו, נראה שהעגבניות נשארות בינתיים עמוק בארגז.

איסטווד החל לשחק ב־1955 ופרץ במערבונים "בעבור חופן דולרים", "הצלפים" ו"הטוב, הרע והמכוער", שהפכו אותו לאייקון קולנועי. ב־1992 ביים ושיחק ב"בלתי נסלח", שזיכה אותו בשני פרסי אוסקר לסרט הטוב ולבימוי. על אותו הישג חזר ב־2004 עם "מיליון דולר בייבי", בכיכובה של הילארי סוואנק, ואז גם הפך רשמית לבמאי המבוגר ביותר שזכה באוסקר, בגיל 74, שיא שבו הוא אוחז עד עצם היום הזה.

לפני שבע שנים עלה איסטווד שוב על הרדאר ההוליוודי הודות לדרמת המלחמה "צלף אמריקני" שביים, בכיכובו של בראדלי קופר. הסרט הפך עד מהרה לקופתי ביותר בקריירה של איסטווד, עם קרוב ל־550 מיליון דולר בקופות ושש מועמדויות לאוסקר, כולל לסרט הטוב ב־2014. מאז הוא ביים, בין השאר, את "סאלי: נס על ההדסון", עם טום הנקס, ואת "הפרד", שבו כיכב בעצמו כקשיש שמסייע לסוחרי סמים בהברחות בגבול ארה"ב־מקסיקו.

בחודש שעבר עלה בארה"ב בהפצה מוגבלת, ובעלייה משולבת בשירות הסטרימינג HBO מקס, סרטו החדש "Cry Macho", שכונה "ניאו־מערבון", ובו הוא מגלם כוכב רודיאו נשכח שעוזר לאַחד בין צעיר מקסיקני לאביו בארה"ב. הסרט לא קודם באופן נרחב, והכניס עד כה 11.5 מיליוני דולר, כנגד תקציב הפקה של 33 מיליון.

"צילמנו את הסרט בניו מקסיקו במשך תשעה שבועות, בזמן הקורונה. כשחזרתי הביתה חשבתי לעצמי שאני בר מזל שאני עדיין כאן", אמר איסטווד בראיון למגזין "Parade", "הקריירה שלי התבססה ברובה על מזל, על דברים שקורים בתזמון הנכון. המוטיבציה שלי לקום בבוקר היא שאני באמת אקום בבוקר. אני לא מרגיש בן 91, כי אני לא יודע איך בן 91 אמור להרגיש. אמי הלכה לעולמה בגיל 97".

למרות שאדם בגילו רשאי בהחלט לנוח ולסכם את חייו, איסטווד הבהיר בראיון שאין לו מחשבות על פרישה, אף שטרם הכריז רשמית על הפרויקט הבא שלו. "אני כל הזמן נמצא במחשבות מה הדבר הבא שארצה לעשות. יש אנשים שרוצים לעשות סרטים ואז לפרוש, וזה נהדר בשבילם. אולי יש להם דברים אחרים שמעסיקים אותם. לי אין כאלה.

"אני אוהב סרטים ונהנה לעשות אותם, ואני יודע איך לשמור על רוח חיובית ולעבוד, לא לוותר בקלות. בבסיס שלי אני אדם חיובי, אוהב להביט בדברים ולחשוב איך לתקן אותם. תמיד יש משהו לעשות".

• • •

למראה השחקנים שממשיכים לתזז מול המצלמות גם בעשורים המתקדמים של חייהם, עולה השאלה: מה פשר העדנה שחווים כעת המבוגרים בתרבות? מלבד העובדה שהוותיקים יכולים להציג תצוגות משחק משובחות ששחקנים ינוקות יכולים רק לחלום עליהן, עיקר התשובה טמון בעלייה הטבעית בתוחלת החיים העולמית, הודות לרפואה המתקדמת ולמודעות הרחבה יותר לאורח חיים נכון ובריא, שמביאה לאולמות - ובמקביל גם לערוצי התוכן - קהל מבוגר שזוכר לכוכביו הוותיקים את חסד עלומיהם. בעידן שבו הצעירים מחוברים בווריד לטיקטוק ומושפעים מיוטיוברים שבשבילם האייטיז הן פרהיסטוריה, הקהל המבוגר יותר מחפש להזדהות עם הדמויות שעליהן ואיתן הוא גדל בעצמו.

אמנם קהל "מזדקן" לא נחשב באופן מסורתי לפלח דמוגרפי נחשק, ונתוני הצפייה בטלוויזיה ובקולנוע עדיין מתייחסים לצופים עד גיל 49 - אבל המפרסמים וערוצי התוכן הפנימו בשנים האחרונות שגם צופים מבוגרים נרשמים לשירותי סטרימינג, בזכות הנכדים, וגם הם למדו איך לזפזפ בין סדרות בנטפליקס. במצב זה משתלם לכוון למבוגרים הפקות ייעודיות, כאלה שלא היו מקבלות בהכרח אותה במה ברשתות השידור הארציות הגדולות, דוגמת CBS ו־NBC.

כך, למשל, "גרייס ופרנקי", שכבר הזכרנו, או "שיטת קומינסקי", סדרה קטנה ומתוקה בנטפליקס, עם מייקל דאגלס בן ה־77 כמורה מזדקן למשחק ואלן ארקין בן ה־87 כחברו הטוב, שרצה שלוש עונות וקנתה לעצמה קהל צופים אדוק ונאמן. שלא לדבר על "Only Murders in the Building", שעלתה כעת בהולו ומקמבקת את סטיב מרטין בן ה־76 עם כוכבת הדור הצעיר סלינה גומז, כדיירי בניין מגורים יוקרתי במנהטן שעמלים על פתרון חידות רצח בלשיות.

• • •

גם ג'ין סמארט בת ה־70 זכתה לפני חודש באמי על הופעתה בסדרה "Hacks", שבה היא מגלמת בדרנית מזדקנת בלאס וגאס - עוד הוכחה לכך שבעוד תעשיית הטלוויזיה מתקשה לייצר סדרות קומיות רעננות ונמצאת בפיגור לעומת טרנד דרמות האיכות הרציניות, דווקא קומדיות בכיכובם של שחקנים ותיקים גונבות יותר ויותר את ההצגה ומחזירות לז'אנר הקומי את הצבע ללחיים.

וכמובן, שום רשימה של שחקנים בני גיל הזהב לא תהיה שלמה בלי מורגן פרימן בן ה־84, שממשיך לככב במותחני אקשן ולהוביל סדרות תיעודיות בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק; או דיים ג'ודי דנץ' בת ה־86, שמככבת בסרטו החדש של קנת' בראנה "בלפסט", שזכה בחודש שעבר בפסטיבל הסרטים בטורונטו, בתקווה להתברג לעונת הפרסים הקרובה; או ריטה מורנו בת ה־89, שזכתה באוסקר לשחקנית הטובה ב־1961 על תפקיד מריה במחזמר "סיפור הפרברים" ותופיע בגרסה המחודשת שביים סטיבן ספילברג - שתעלה לאקרנים בדצמבר (בשנים האחרונות היא כיכבה במשך ארבע עונות בסיטקום "כל יום מחדש" בנטפליקס); או ג'יימס ארל ג'ונס בן ה־90, שבשנים האחרונות מבליח בתפקידי דיבוב (הרימייק של דיסני ל"מלך האריות" מ־2019, ו"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"), ואף שיחק בסרט ההמשך לקומדיה של אדי מרפי "מגלים את אמריקה 2".

"אני נהנה להתבגר ולהחכים, אני מרגיש צעיר בליבי, ובכוונתי להמשיך לשחק כל עוד אני יכול", אמר ג'ונס בראיון לאתר "AOL" בשנה שעברה. "אני שחקן, ושחקנים יכולים להמשיך לעבוד עד היום שבו יקרסו סופית מהרגליים. כל עוד אתה מגיע לסט, לא מפיל בטעות את התפאורה וזוכר את הטקסט - אתה בסדר".

הלאה. מייקל קיין בן ה־88 משחק בסרט קומדיה "רבי מכר", שעלה בהפצה מצומצמת לפני שבועיים בארה"ב, ויככב גם בדרמה ההיסטורית "ימי הביניים", שתעלה בקולנוע בשנה הבאה; ג'ואן קולינס בת ה־88, לעד אלקסיס מהסדרה "שושלת", עתידה להופיע בסדרת דרמה תקופתית ובעיבוד קולנועי למחזמר "מחר בבוקר"; דונלד סאת'רלנד בן ה־86, שבשנה החולפת היה מועמד לגלובוס הזהב על תפקידו במיני סדרה "היית צריכה לדעת" לצד ניקול קידמן, יככב בסרט אסונות מדע בדיוני בשם "Moonfall" עם האלי ברי, ומצטלם גם לסדרת דרמה בשם "לשחות עם כרישים"; אגדת המסך האיטלקייה סופיה לורן בת ה־87 זכתה לשבחים בשנה החולפת על הופעתה ב"כל החיים לפניו", ובמקביל יצא בנטפליקס סרט תיעודי על חייה; ולשירלי מקליין בת ה־87 יש שני סרטי דרמה שמתוכננים לצאת בשנה הבאה.

"אני אומרת לאנשים את האמת בפנים, אבל אני לא דיווה", הסבירה מקליין לפני שנה בראיון ל"וראייטי", "אני בתעשייה כל כך הרבה זמן בלי שאי פעם חשבתי לפרוש, כי תמיד אני רוצה כסף שיהיה לי כדי לממן איתו כרטיסי טיסה. כשאני חושבת על חיי, ייתכן שכל המסעות בעולם היו חשובים לי יותר מאשר השואו ביזנס עצמו".

פטריק סטיוארט בן ה־81, שלפני כמה שנים היה נדמה שהוא נמצא על סף פרישה כשהפציע בסרט הישראלי "לצוד פילים", חזר אל אחת הדמויות המוכרות שלו בסדרת המדע בדיוני "מסע בין כוכבים: פיקארד", שעלתה בשנה שעברה ובקרוב תעלה בעונה שנייה; וגם זוכה האוסקר ג'ון ווייט בן ה־82 זכה להצלחה טלוויזיונית הודות לסדרת הדרמה "ריי דונובן", ששודרה במשך שבע עונות, ובקרוב יעלה סרט טלוויזיה לסיום העלילה. זאת, לצד תפקיד בסרט הביוגרפי על נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן, שיעלה בשנה הבאה.

והדובדבן שבקצפת: האריסון פורד, שיחזור לדמות השנייה הכי מזוהה איתו (אחרי האן סולו מ"מלחמת הכוכבים") ויככב בסרט החמישי בסדרת "אינדיאנה ג'ונס" רגע אחרי שימלאו לו 80 ביולי 2022 - ואחרי שבהוליווד הרימו ידיים בניסיונות למצוא לו מחליף צעיר.

אינדיאנה ג'ונס בבית אבות. האריסון פורד, צילום: אי.פי

 

רוצים הוכחה נוספת למגמה? באפריל האחרון הפך אנתוני הופקינס בן ה־83 לזוכה המבוגר ביותר בתולדות האוסקר, כשזכה בפרס לשחקן הטוב על הופעתו בסרט "האב", אחרי שגבר במפתיע על מי שנחשב לפייבוריט, צ'דוויק בוזמן המנוח, שמת מסרטן שבועות אחדים לפני צאת הסרט "הבלוז של מא רייני" בכיכובו בנטפליקס.

כשהופקינס, שקטף אוסקר ראשון לפני 30 שנה על "שתיקת הכבשים", הוכרז כזוכה השנה, הוא בכלל ישן עמוק בביתו שבוויילס. "בוקר טוב, בגילי לא ציפיתי שאקבל את הפרס", אמר בסרטון שהעלה למחרת לאינטרנט.

בראיון למגזין "GQ" הבריטי הסביר הופקינס: "אז ישנתי בזמן שהכריזו שזכיתי באוסקר, וסירבתי לטוס במיוחד לטקס בלוס אנג'לס כדי לשבת ולמחוא כפיים מתוך הקהל. אז מה? הטקסים הללו הם עסק נחמד, אבל בסופו של דבר הם חסרי ערך. מה עם האחיות והמנתחים והרופאים בבתי החולים? איפה הפרסים שמגיעים להם? בניגוד אלינו, הם מצילים חיים".

כמו כן, השחקנית הקוריאנית שהיתה די אנונימית בהוליווד עד לשנה האחרונה, יא ג'אנג־יון בת ה־74, זכתה באוסקר לשחקנית משנה על "מינארי", סרט עצמאי בהפקה אמריקנית אך דובר קוריאנית. מש"ל.

• • •

אבל רגע. לפני שפותחים יותר מדי שמפניות וחוגגים את פריחת גיבורי התרבות המזדקנים, צצו לאחרונה כמה אינדיקציות שעשויות לאותת שהתעשייה לא תתמיד ביחסה החיובי לבני השנתונים המתקדמים.

רק השבוע נפוצה בהוליווד הידיעה שעקב מגיפת הקורונה פחות קהל "בוגר", כלומר כזה שמוגדר בתעשייה כבן 35 ומעלה, חזר לפקוד את האולמות אחרי שנפתחו מחדש. התוצאה הישירה מנתון זה היא שסרטים שלא משתייכים לז'אנר האימה או לז'אנר גיבורי העל (שמזוהים עם שחקנים צעירים ופונים לקהל יעד עול ימים), נוטים לאחרונה להתרסק יותר בקופות.

גם למבוגרים יש ביט. אבבא, צילום: יח"צ

 

לידיעה דרמטית שכזאת יש השלכות עסקיות מיידיות: בתגובה דחתה השבוע חברת דיסני שורה של סרטים מתוכננים, ובכללם את יציאת "אינדיאנה ג'ונס" החדש עם האריסון פורד - שזז קדימה בלא פחות משנה תמימה, וייצא לאקרנים רק ביוני 2023. עד אז מקווים בהוליווד שהמבוגרים יחזרו גם הם לאולמות ויצדיקו את הפרויקטים החדשים מבחינה כלכלית.

אז כל מה שנותר הוא לחכות ולראות אם המבוגרים ימשיכו להפציץ בזמן הקרוב בעוד סרטים וסדרות - או שחוקי השוק יעשו בסופו של דבר את שלהם, ויאלצו את בני גיל הזהב להפסיק לשחק מול המצלמות ולעבור לשחק במקום זה בבית, עם הנכדים.

dcaspi@goldenglobes.org

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר