עם ליצן ולבבות: הדרך לעודד בדיקות לסרטן השד

יותר מ-5,000 נשים מאובחנות מדי שנה בסרטן השכיח ביותר בקרב נשים. במרכז הרפואי הדסה בחרו גישה הומוריסטית וקלילה כדי לפנות לנשים להגיע ולהיבדק תחת הכותרת "סרטן השד זה לא צחוק"

חודש מודעות סרטן השד שד מחלת הסרטן ליצן הדסה
דרך מצחיקה לעודד להיבדק לסרטן השד | צילום: שלי מארקס

השיטה המיוחדת כדי לעודד נשים להיבדק לסרטן השד: במסדרונות המרכז הרפואי הדסה נרקמת בימים אלה גישה קצת שונה לעודד נשים להגיע להיבדק. בשיתוף עם עמותת רופאי חלום לליצנות רפואית החליטו לעורר מודעות ולהעביר את המסר בגישה קצת יותר אופטימית.

מרבית פעילות הליצנים היא מול ילדים בבתי החולים, אך בעמותה רואים את מקומם במערכת הבריאות בישראל בצורה רחבה יותר, ובמסגרת כך, נרתמים השנה להעלאת המודעות לסרטן השד במסגרת חודש המודעות שמצוין מדי שנה באוקטובר.

ביוזמה משותפת של ד"ר תמר סלע, מנהלת היחידה לדימות השד בהדסה ויו"ר החוג לדימות השד של איגוד הרדיולוגים בישראל ודויד (דוש) בראשי, הליצן האחראי על פעילות הליצנים בהדסה ומוותיקי הליצנים הרפואיים בארץ, נפתח החודש קמפיין תחת הסלוגן: "סרטן שד זה לא צחוק".

במסגרת הקמפיין יצטלמו ליצנים רפואיים מכל הארץ עם אנשי צוות בריאות השד במוסדותיהם ויעלו את התמונות ברשתות החברתיות במטרה להגיע לכמה שיותר נשים עם המסר להגיע להיבדק.

עמותת רופאי חלום היא עמותה ישראלית המשלבת ליצנים רפואיים טיפוליים כחלק מהצוות הפארא-רפואי בבתי החולים. העמותה פועלת זה כ-20 שנה באמצעות כ-100 ליצנים וליצניות רפואיים הפועלים ביותר מ-30 מוסדות רפואיים בארץ.

חודש מודעות סרטן השד שד מחלת הסרטן ליצן הדסה
צילום: צילום: שלי מארקס

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בעולם המערבי ובישראל והגורם השכיח ביותר לתמותה מסרטן אצל נשים. יותר מ-5,000 נשים מאובחנות מדי שנה בישראל עם סרטן השד. עם פרוץ מגיפת הקורונה, חלה ירידה משמעותית במספר הנשים המגיעות להיבדק.

אחד הממצאים הבולטים בדו"ח מבקר המדינה הציג ירידה של 17-14 אחוזים בבדיקות ממוגרפיה, דבר העשוי להביא לגילוי המחלה בשלבים מתקדמים יותר. מחקר בריטי מבוסס מודל מעריך שבעקבות הירידה בבדיקות לגילוי מוקדם, בעוד כ-5 שנים צפויה עליה בתמותה מסרטן השד בסדר גודל של 9-7 אחוזים.

בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד
בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד | צילום: רויטרס

לפי דו"ח משרד הבריאות שפורסם החודש, במדינת ישראל כ-69% מהנשים שהתגלו עם סרטן השד אובחנו בשלב מוקדם בזכות תוכנית הסקר הלאומי. כ-28% אובחנו בשלב מחלה מתקדמת מקומית וכ-3% אובחנו עם מחלה גרורתית. גם לנשים שאובחנו עם מחלה מתקדמת יותר, ישנם טיפולים חדשים רבים בתחומי הכירורגיה, הרדיותרפיה והטיפול האונקולוגי התרופתי.

כיום ישנם גם חידושים בהערכה גנטית ומחקרים הבוחנים שילובים של תרופות כימותרפיות, ביולוגיות ואימונותרפיות מביאים לתוצאות טיפוליות טובות בהרבה מהעבר, גם בסוגי סרטן שד אלימים יותר. הטיפול במרכזי בריאות שד משולבים, שבהם יש שיתוף פעולה רב תחומי של כירורגים, אונקולוגים, פתולוגים ורדיולוגים בתכנון הטיפול, מאפשר לבנות לכל מטופלת מסלול טיפול מותאם אישית, תוך הסבר ושיח עם המטופלת על האפשרויות הפתוחות בפניה.

"אל תתנו לפחד לשתק. בואו להיבדק, למענכן ולמען יקיריכן, כי גילוי מוקדם ישמור עליכן", אומרת ד"ר סלע. "אנחנו יודעים שהפחד הוא אחד הדברים המונעים מנשים מלבוא להיבדק. אנחנו מנסים להעביר את המסר בצורה קצת קלילה יותר, קצת אופטימית יותר, באמצעות הליצנים".