"נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו יעמוד לדין באשמת רצח בגין מספר ההרוגים האסטרונומי במדינה מקורונה", כך הציעה טיוטת דוח הסנאט, שעסקה במשבר הקורונה בברזיל. הדוח, שמאגד בתוכו יותר מ-1,000 עמודים, פורסם אתמול (שלישי) אחר הצהריים בתקשורת הברזילאית. מהטיוטה עולות טענות קשות על ההזנחה, חוסר יכולת התמודדות וההכחשה אנטי-מדעית מצד נשיא ברזיל. רבים במדינה אף סבורים כי התנהגות זו הגדירה את תגובת ממשלתו למקרה החירום הבריאותי ובכך גרמה למותם של יותר מ-600 אלף תושבים.

טיוטת הדו"ח מאשימה את מנהיג הימין הקיצוני של ברזיל ב -11 פשעים, לרבות פשעים נגד האנושות, הסתה לפשע ושרלטנות. עוד נכתב בדוח שקידם בעקשנות תרופות לא יעילות. נראה כי הטענה החמורה ביותר היא התעלמות מהצעות יצרני החיסונים בשנה הראשונה למגפה והסתכמה לרצח.

נשיא ברזיל בולסונרו (צילום: ADRIANO MACHADO, רויטרס_)
נשיא ברזיל בולסונארו | צילום: ADRIANO MACHADO, רויטרס_

"ההחלטה המכוונת והמודעת של בולסונארו לעכב את קניית החיסונים נגד קורונה הייתה גזרה מיותרת של אלפי אזרחים שמתו בטרם עת", טוען הדוח. “המתמטיקה של המצב הייתה ברורה: ככל שיותר תחלואה, כך יהיה יותר מוות. ידענו שללא חיסונים התמותה תהיה אסטרונומית - וכך התברר". עוד נכתב בתחתית המסמך, לפני הסיום: "לעולם לא נשכח".

הדוח פורסם כחצי שנה לאחר תחילת התחקיר של הקונגרס הברזילאי על התפרצות הקורונה בברזיל בפרט ובדרום אמריקה בכלל. תחקיר זה נועד לפענח מדוע בשונה ממדינות רבות בעולם, ברזיל לא הצליחה להשתלט על התחלואה מפברואר 2020.

קורונה בברזיל (צילום: Photocarioca / Shutterstock.com)
הקורונה משתוללת בברזיל: עד כה מתו יותר מ-600 אלף בני אדם | צילום: Photocarioca / Shutterstock.com

לואיז הנריקה מנדטה, שר הבריאות של ברזיל, מתח ביקורת חריפה על התנהגותו המזלזלת של בולסונארו במגפת הקורונה ואמר בריאיון לטלוויזיה הלאומית בתחילת השבוע כי איומיו החוזרים ונשנים של הנשיא לפטר אותו מדאיגים את מומחי בריאות בברזיל, שמזהירים מכאוס שלטוני. בשונה מנשיא ברזיל, שר הבריאות מנדטה הציע להחיל הגבלות של ריחוק חברתי ולפעול ביתר שאת למיגור התחלואה.