איראן: "נקנה מטוסי קרב ומסוקים מרוסיה"

הרמטכ"ל האיראני, המבקר במוסקבה, הודיע כי שתי המדינות נמצאות במשא ומתן על מכירת מטוסי סוחוי-30 ומסוקי קרב מתוצרת רוסיה עבור חיל האוויר של הרפובליקה האסלאמית • אמברגו הנשק של האו"ם על איראן הוסר בשנת 2020 אך המדינה טרם הצטיידה במטוסי קרב חדישים

מטוס סוחוי 30 מתוצרת רוסיה, צילום: Carl Brent, ויקיפדיה

רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד בגרי, הודיע היום (שלישי) על עסקת נשק גדולה הנרקמת בין ארצו ובין רוסיה, במסגרתה תרכוש איראן מטוסי קרב ומסוקים חדישים מתוצרתה של מוסקבה. 

בגרי אמר את הדברים במהלך ביקורו ברוסיה ואמר כי צפויים להתקיים דיונים נוספים על רכישת כלי הנשק והעברתם לידי איראן. בין כלי הנשק אותם מעוניינת איראן לקנות, לפי דיווח בסוכנות הידיעות טאסנים, נמצא מטוס הקרב החדיש סוחוי-30, וכן מסוקי קרב ומטוסי אימונים מתוצרתה של רוסיה. 

חיל האוויר האיראני סובל מציוד מיושן מאוד, חלקו הגיע למדינה עוד בשנות השישים תחת שלטונו של השאה האיראני. איראן מחזיקה ב-24 מטוסי מיג-29 מתוצרתה של רוסיה, שהתקבלו לאחר מלחמת איראן עיראק. בשנת 2017 העבירה רוסיה לידי איראן כמה סוללות של מערכת ההגנה האווירית S-300 זאת לאחר מסע לחצים קשה מצדה של טהרן.

אמברגו הנשק של האו"ם על איראן הוסר בשנה שעברה ובטהרן קיוו להצטייד באופן מהיר במטוסי קרב חדישים, זאת במטרה להגן על המרחב האווירי שלה מפני תקיפות המסוגלות לפגוע במתקני הגרעין במדינה. עם זאת, גם רוסיה וגם סין סירבו עד כה למכור מטוסי קרב מתקדמים לטהרן, זאת מתוך חשש לפגוע ביחסים עם ארצות הברית. 

לא ברור בשלב זה אם ברוסיה אכן שוקלים להעביר נשק מתקדם לידיה של טהרן, אך ייתכן שבקרמלין בוחנים אפשרות זו כאמצעי להפעיל לחץ על ממשל ושל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. שדרוג משמעותי של חיל האוויר האיראני עלול להקשות על תקיפת מתקני הגרעין באיראן במקרה והשיחות על הסכם הגרעין ייכשלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר