מכחישים: אחרי שפורסם כי ביצעה ניסוי בטיל עוצמתי ומתקדם מתחת לאף של האמריקנים, משרד החוץ הסיני טוען היום (שני) כי כלל לא היה מדובר בשיגור טיל היפרסוני (שנע במהירות גבוהה בהרבה ממהירות הקול) אלא בניסוי של רכב חלל.

"זו הייתה בדיקה שגרתית לרכב חלל שבודקת את הטכנולוגיה שלו", אמר דובר משרד החוץ, ג'או ליג'יאן, בתדרוך לעיתונאים בבייג'ין. לדבריו, סין מפתחת "שיטה זולה ונוחה לבני אדם לנסוע בבטחה לחלל ולחזור ממנו".

דובר משרד החוץ ניסה לשלוח מסרים מרגיעים והדגיש כי הניסוי שבוצע דומה לניסויים אחרים שעושות בימים אלה חברות רבות בעולם. עוד הוא ציין כי בניגוד לפרסומים על כך שהניסוי נערך בחודש אוגוסט, למעשה הוא נערך כבר בחודש יולי.

בסין מבקרים את ארה"ב על כך שהיא אחראית להפצת שמועות נגדה. במאמר מערכת שהתפרסם בכלי התקשורת הממלכתי הסיני "גלובל טיימס", ארה"ב מואשמת בכך שהיא מפיצה בכוונה את הידיעות שלפיהן סין מפתחת את הנשק האסטרטגי שלה, זאת "כדי להצדיק את הוצאות הצבאיות הגוברות שלה".

טילים בליסטיים מסוג DF-26 בסין, 2019 (צילום: רויטרס_)
צילום: רויטרס_

על פי הדיווח של "הפייננשל טיימס" בסוף השבוע, סין שיגרה טיל היפרסוני ייחודי שיכול לשאת ראש נפץ גרעיני. שיגור הטיל התבצע כבר במהלך חודש אוגוסט האחרון, ועל פי הדיווח הוא גרם להפתעה גדולה בקרב בכירי המודיעין ומערך ההגנה בארה"ב.

על פי הדיווח, הטיל החטיא את המטרה בכמה עשרות ק"מ, אך הניסוי הוכתר בהצלחה והוכיח כי סין עברה כברת דרך בפיתוח כלי הנשק העל-קוליים - ובמיוחד ברמה מתקדמת בהרבה מזו שהעריכו בקהיליית המודיעין האמריקנית. בעקבות הניסוי התעוררה ביקורת רבה סביב השאלה מדוע ארה"ב ממשיכה לזלזל בתהליך הפיתוח הצבאי שעוברת סין בשנים האחרונות. "אין לנו שום מושג כיצד הם עשו זאת", אמר אחד ממקורות המודיעין האמריקניים לפיננשייל טיימס.

הפנטגון לא הגיב על הדיווחים על הניסוי, אך הביע לאחרונה דאגה בנוגע לקצב ההתחמשות הסיני. "הבהרנו את הדאגות שלנו באופן ברור בנוגע להמשך פיתוח היכולות הצבאיות של סין, שרק מביא להגברת המתיחות באזור ובכלל", אמר ג'ון קירבי, דובר הפנטגון. "זו רק סיבה אחת מדוע אנו משמרים את סין כאתגר מספר 1 שלנו". שגרירות סין בארה"ב דחתה את הטענות על ביצוע הניסוי: "אין לנו אסטרטגיה גלובלית ותוכניות למבצעים צבאיים כמו לארה"ב".