"קופה ראשית", הסדרה הקומית מבית כאן 11, זכתה בשנים האחרונות לקהל מעריצים גדול - כשרבים מצופיה מהללים את הבחירה בדמויות מכל גווני החברה הישראלית, כולל יהודים וערבים, אשכנזים ומזרחים, ישראלים מלידה ועולים מברית המועצות ואתיופיה. אך בפרק ששודר אמש, "ראמזי טהור לעד", הסדרה הצליחה להכעיס רבים מצופיה, הן בקרב החברה הערבית והן בקרב אוהדי קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים.

הפרק האחרון הציג את הגעתו לסופר "שפע יששכר" של אלירן מוצפי (השחקן האורח אור בן מלך) - עובד חדש, אוהד בית"ר ירושלים וחבר ארגון האוהדים לה פמיליה - שמוצא חן בעיניו של העובד הערבי ראמזי עבד ראמזי (אמיר שורוש). באחת מהסצינות, אלירן מגלה שהעובד שמנסה להתחבב עליו הוא ערבי, וצועק "איכס, והוא עוד נישק אותי, העמלק הזה". המשך הפרק מציג עוד מדמותו של אלירן, וסירובו לשתף פעולה עם מחוותיו של ראמזי, עד שאותו ראמזי מציל את אלירן מהסתבכות פלילית. השניים מתחילים להתקרב, עד שחבריו הגזענים של אלירן מגיעים לסופר ומגלים שהוא מיודד עם העובד הערבי. הם לא מקבלים את זה בעין יפה, וראמזי מחליט לקחת את העניינים לידיו: הוא מתחיל להכות את עצמו ולפגוע בעצמו, ולאחר מכן מספר לאותם חברים כי אלירן היה זה שהרביץ לו. בסוף הפרק השניים שרים ביחד את שיר האוהדים "שישרף לכם הכפר", כשאלירן דואג להבהיר פעם אחר פעם: "לא שלך".

"הסטריאוטיפיזציה בטלוויזיה ממשיכה ומעצימה ומציפה על הדרך שאלה חשובה - מי הוא ומה הוא אוהד בית"ר ירושלים ואיך צריך להתייחס לאלמנטים השונים המייצגים אותו", נכתב אתמול לקראת שידור הפרק בעמוד המעריצים "רדיוס לבית"ר", לצד תיאור המאפיינים השונים של הדמות בגילומו של בן מלך: "שם משפחה מזרחי כמובן; שחקן עם חזות מזרחית; כובע שחור עם הלוגו של לה פמיליה (...) השפה וצורת הביטוי תהיה נמוכה, 'יא מונגול'; האסוסיאציה היא שעשה משהו, לכן הוא מתגונן ואומר שלא יגיד עוד מילה אחת בלי עו"ד (...) בפוסט המקדם את הקטע עשו טייק אוף על השלט ההוא וכתבו: 'ראמזי טהור לעד'".

"תראו כמה השקעה בטקסטים, בדמויות, באלמנטים ויזואליים - כדי לומר לכולם מי הוא אוהד בית"ר", נכתב בפוסט, "הוא מזרחי, עבריין, עם תיקים פליליים, שמדבר מלוכלך, שמקעקע על גופו 'כהנא צדק', שמכיר היטב את חדר החקירות וכמובן חובש כובע של ארגון האוהדים ומנשק את הסמל שעל מכשיר הטלפון כדי להביע שייכות". "השאלה היא למה צריך להנמיך ולמתג את כל אוהדי בית"ר ככאלה? מה יעשה ילד בן 10, נניח, אוהד בית"ר, שיגיע מחר לבית הספר וכל החברים שלו יקראו לו גזען. ערס. עבריין. האם מישהו מהתסריטאים חושב על זה לפני שהוא מוסיף עוד ועוד אלמנטים, עוד ועוד סטריאוטיפים לסצנה?".

גם אוס עומרי מכפר סנדלה צפה בפרק ששודר אמש, ולא אהב את מה שהוא ראה. הוא החליט להעלות פוסט לקבוצת הפייסבוק "כאן קופה ראשית", שצבר מאז מאות תגובות. "כערבי אני מאוד אוהב את הסדרה", כתב שם, "אבל מאוד נפגעתי מהפרק, פרק נוראי וגרוע ביותר".

"זה היה לא נעים לראות את הפרק הזה", סיפר היום עומרי בשיחה עם tvbee, "הרגשתי שיש שם משהו - אני לא רוצה להגיד שזה נגד המגזר הערבי, אבל כן הרגשתי שזה מוציא אותי בחוויה לא נעימה. אני לא יודע אם לקחתי את זה יותר מדי אישית, אבל הרגשתי שזה לא מתאים. זה מוציא את הערבים בצורה לא ממש טובה. הדמות של ראמזי מנסה להתחבר עם הדמות של אלירן, שהוא אוהד בית"ר וחבר לה פמיליה, ואת יודעת מה הם חושבים על ערבים. הם היו יכולים לעשות את זה אחרת, שיהיה סוף טוב ושהם יהפכו לחברים. אבל השיר שהם שרו בסוף, 'שיישרף לכם הכפר', זה צרם לי". 

אור בן מלך, "קופה ראשית" (צילום: כאן 11, צילום מסך)
"לקחו סטריאוטיפים וניפחו אותם". אור בן מלך ב"קופה ראשית" | צילום: כאן 11, צילום מסך

"מדובר בתופעה שקיימת בחברה הישראלית", הוסיף עומרי, "אני נחשפתי לגזענות, אני מכיר את זה באופן אישי. הרגשתי שהפרק הזה מנסה להפוך את הדעה של המגזר הערבי בקשר לתופעה הזאת, וזה לא משקף את המציאות. יצא לי להיתקל בגזענות בעבודה, באוניברסיטה. רק בשבוע שעבר רציתי לנסוע בתחבורה ציבורית ולהיכנס לתחנה המרכזית בעפולה. ומכל הנוסעים שהיו שם, השומר בחר להעמיד דווקא אותי בצד ולחפש בתיק, כאילו אני מישהו חשוד. וזה למרות שאין לי רקע או עבר פלילי, בחיים לא הייתי בתחנת משטרה. התרגלתי לזה כבר". 

"הייתי בהלם כשראיתי את התגובות, את כל השיח שזה עורר. ממש נדהמתי, אבל אני שמח שזה מציף את זה לשיח, את התופעה של הגזענות. אני לא מתייחס לכל התגובות שאמרו שזו סתם סאטירה ושאין לי מה להיפגע. אני מבין שזו סאטירה, אבל הם לא יכולים להבין את זה כמו שאני מבין את זה. היו שם גם עוד מגיבים ערבים שכתבו שהם מתחברים למה שאמרתי". 

אביאל ויצמן, צופה אחר של סדרה, סיפר: "אני אוהד בית"ר מ-2008 בערך, מעורה בכל הפרטים ויודע הכל. הייתה לי תחושה לא נעימה. אני יושב ליד אשתי, שרואה את הדברים האלה ומסתכלת עליי פתאום בצורה שונה. זה היה ממש קיצוני, לקחו סטריאוטיפים וניפחו אותם בצורה שאי אפשר להאמין. כי מה זה להיות אוהד בית"ר? אלה כמעט 200-300 אלף אוהדים. לקחו כמה קיצוניים, שאני לא מסכים עם הדרך שלהם ואני נגד גזענות ואני מוקיע את הדבר הזה. להציג דווקא אותם בתור אוהדי בית"ר... אני לא אוהב את זה, אלה לא באמת אוהדי בית"ר. זו לא הדרך".

"אני יודע שבית"ר ממותגת ככזאת, לצערי, אבל זה לא נכון", הוסיף ויצמן, "ולנפח את זה שאוהדי בית"ר שמחים שמרביצים, ושערבים תמיד בסדר, ומנסים להוציא אותם באור כל כך יפה - זה ממש לא נכון. זה קיצוני ברמה לא נחמדה, זה לא היה סבבה. אני לומד תקשורת שנה שלישית, יצאתי מקורס אתיקה בתקשורת. זה לא אתי לדעתי. זה גזעני בכל צורה שהיא, לקחת קיצון בקבוצה כלשהי ולהשליך את זה על כלל האוהדים. אם לוקחים עכשיו אוהד בית"ר ממוצע זה לא זה. אוהד ממוצע לא הולך עם צעיף וכובע לה פמיליה. אף אחד לא ימות מהפרק הזה, אבל היום אני כן מסתובב עם תחושה לא נעימה".

יוצרי "קופה ראשית", יניב זוהר ונדב פרישמן, מסרו בתגובה: "אנחנו מקבלים המון תגובות חמות ומרגשות לפרק, וגם מבינים שיש כאלה שפחות התחברו. מדובר בתוכנית הומוריסטית, עם דמויות מוקצנות, וכשאנחנו ניגשים לכתוב אנחנו לא חושבים איזו סאטירה אנחנו רוצים להעביר, או על מי להעביר ביקורת. יש רק דבר אחד שעומד לנגד עינינו - ואלה הדמויות שלנו. מה הדבר הכי מעניין או מצחיק שיכול לקרות להן. משם נולד הרעיון של אלירן מוצפי, דמות שלראמזי יהיה הכי קשה להתחבר איתה, ללא קשר לדעה פוליטית כזו או אחרת שניסו להדביק לנו". בנוסף, גורמים בהפקת הסדרה ביקשו לציין כי בין אוהדי בית"ר ירושלים נמנה גם אמיר שורוש, השחקן מאחורי דמותו של ראמזי.