נתקלתם בחזיר בר? זה מה שאתם צריכים לעשות

בעקבות תקיפת אזרח על ידי חזיר בר בחיפה, הווטרינרית והזואולוגית הראשית של גן החיות התנ"כי בירושלים, ד"ר נילי אבני, מציעה דרכים להתמודדות עם מפגש פתאומי מול חיות בר • בתור התחלה: יש לאפשר לחיה פתח מילוט - ולא לאיים עליה • והכי חשוב: אין ליצור כל מגע עם חזירי הבר

חזיר משוטט ברחוב בחיפה (ארכיון), צילום: מישל מכול

איך להתמודד עם חזירי בר – המדריך המלא: התקיפה מצד חזיר בר בחיפה, במסגרתה נפצע דודו סוחוי (69) בעת שטייל בעיר - העלתה את הסוגיה של התמודדות עם חיות בר במרחב העירוני. לטובת הבנת הסוגיה, שוחחנו עם ד"ר נילי אבני, הווטרינרית והזואולוגית הראשית של גן החיות התנ"כי בירושלים.

דודו סוכוי, תושב חיפה שנפגע מחזיר בר, צילום: צילום מסך מדוברות רמב"ם

"מפגש עם חיית בר שאינה במקומה הטבעי הוא נדיר", מספרת ד"ר אבני, "גם כיום - מאחר שבעלי חיים כאלה יימנעו לרוב מעימות עם בני אדם. צריך לסייג זאת בשלושה מצבים: הראשון, הוא כשמדובר בחזירה עם גורים, שאז האינסטינקט הראשוני שלה הוא להגן עליהם. השני הוא כשהחיה עצמה מרגישה מאוימת, ואין לה פתח מילוט. המצב השלישי הוא כשחזיר הבר התרגל לאכול בפח או באזור מסוים בעיר, ומבחינתו הוא רואה במקום כטריטוריה שלו. בשלושת המקרים הללו אנחנו באמת בבעיה בעת מפגש - ולמרבה המזל בחיפה בדרך-כלל זה לא המצב".

ואם בכל זאת אני מוצא את עצמי במפגש עם חזיר בר?

"חשוב להישאר כמה שיותר קר רוח, ולחשוב כמו החיה. תמיד נשאיר לה מרחב פתוח שדרכו ניתן לברוח. חזיר בר בדרך כלל יעדיף להימלט ולא להגיע לעימות. אם אתה מול חזיר בר עם הכלב שלך, תיסוג אחורה ותן לחיה להימלט. לרוב היא תבחר לברוח אם אין לה גורים. גם אם ירדת להוריד את הזבל ומצאת את עצמך מול חזיר בר - תמיד צריך לנתק מגע ולאפשר מסדרון מילוט לבעל החיים".

מה לעשות כשהחיה נראית תוקפנית ומאיימת?

"מדובר במציאות מאוד נדירה, גם בימינו. אם נטפס למקום גבוה או נתרחק, בדרך כלל בעל-החיים ימשיך לדרכו. נכון שחזירה עם גורים או חזיר שהתרגל לפח מסוים עלולים לתקוף ולא לברוח - אבל למרבה המזל עד היום בחיפה לא הגענו למצב כזה. בכל מקרה חשוב להדגיש שלא יוצרים קשר עם בעל חיים פראי, כי זה רק מסכן אותנו. ותמיד לנתק מגע - זו העצה הכי חשובה".

מעבר לעצות הללו, אומרת ד"ר נילי אבני מגן: "כדאי שדיירים שיכולים לגדר את הפח בחוץ כך שחזירים לא יגיעו אליו יעשו כן, בעיקר באזורים כמו חיפה. ברור שכל תחום הסניטציה הוא גם באחריות העירייה, אבל אם בניין יכול להפוך את השטח שלו לנקי ממזון - הרי שכך אנחנו מקטינים את הסיכוי שהחזיר יתקרב אל האזור הזה".

בסיום דבריה, ציינה ד"ר אבני מגן: "ברגע שלא יהיה אוכל זמין בתוך העיר, חזירי הבר מעצמם לא ייכנסו פנימה - וכך לא נחווה מצבים מסוכנים כאלו".

ד"ר בעז שחם, זואולוג וביולוג מתמחה בזוחלים ובכניסה של בעלי חיים למרחב העירוני, הוסיף: "בעל החיים בדרך כלל לא רוצה קשר עם האדם, ולכן הכי טוב להשמיע רעש ואף להאיר על בעל-החיים עם פנס. במקרה של חזירה עם גורים - היא עלולה להגיב באגרסיביות, אם היא תרגיש מותקפת, לכן יש להרעיש ולהאיר מרחוק. אם בעל-החיים נותר לעמוד, יש לנתק מגע ולסגת".

מה קורה אם החיה תוקפת?

"חזירי בר הם בעל-חיים חזק, אגרסיבי וחכם - אבל הוא לא יודע לטפס לגובה, למרות העוצמה שלו. לכן, יש לעלות מיד למקום גבוה. במקרה של תקיפה - מומלץ אפילו לטפס על העץ הקרוב ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר