מכה לארגון חיזבאללה: אתמול (ראשון) פורסם כי ארה"ב הצליחה להניח סוף סוף את ידיה על אחד מהאנשים המבוקשים ביותר בשנים האחרונות. אותו מבוקש, אלכס סעב, תואר כמי שמקורב לנשיא ונצואלה ניקולס מדורו וכמי שבמשך שנים ארוכות סייע לו לנהל ולקיים שורה ארוכה של מערכת משומנת להלבנת כספים והעלמת מיסים, תוך שהוא נחשד כי הוציא מוונצואלה יותר מכ-350 מיליון דולר באופן לא חוקי, כולל לארה"ב. בין היתר מואשם סעב, שהוסגר לארה"ב לאחר מעצר של יותר משנה בקייפ ורדה (שאינה מחזיקה בהסכם הסגרה עם ארה"ב), כי ניהל "מכבסת כספים" גדולה במסגרת תוכנית הסיוע וההזנה המיוחדת הבין-לאומית לאזרחי ונצואלה הרעבים.

למרות כל זאת, המעניין במיוחד הוא כי מעבר לסיוע לנשיא ונצואלה, היה אלכס סעב, או בשמו האמיתי, חסן, אחד מבכירי אנשי הכספים של ארגון חיזבאללה בדרום אמריקה. על פי דיווחים שונים, ניהל סעב את עיקר הפעילות הכלכלית הבלתי חוקית של חזבאללה באזור דרום אמריקה, ובין היתר גם לקח חלק בניהול מערכת היחסים בין משטרו של מדורו למשטר האייתוללות באירן. כך לדוגמה, עולה כי סעב תיווך בביצוע עסקאות למכירת נשק מאירן לוונצואלה. למעשה, הוא נעצר בקייפ ורדה כבר בחודש יוני 2020, כאשר שהה שם בין טיסות בין ונצואלה ואירן.

סעב, בן 49, הוא קולומביאני ממוצא לבנוני ומוכר בכמה שמות שונים כמו אלכס, אלכסיי, עלי חסן וראשיד. בשנת 1996, כשהיה בן 24, הצטרף לארגון חזבאללה. משימתו הראשונה במסגרת הארגון הייתה בלבנון, שם הוא ביצע עבודות תצפית ומעקב אחר פעילות כוחות צה"ל ששהו ברצועת הביטחון בדרום המדינה באזור הכפר יארון, סמוך לקיבוץ יראון. בשנת 1999 הוא כבר לקח חלק בסדרת אימוני השטח של חיזבאללה, שם התאמן בירי במגוון סוגי נשק, אולם כשנה לאחר מכן עבר הסבה ליחידה אחרת בחיזבאללה, המתמחה בארגון וביצוע פעולות ברחבי העולם.

נשיא ונצואלה ניקולס מאדורו (צילום: רויטרס, חדשות)
צילום: רויטרס, חדשות
צעדה של חיזבאללה (צילום: Salah Malkawi/Getty Images)
צעדה של חיזבאללה | צילום: Salah Malkawi/Getty Images

במסגרת פעילותו ביחידה החדשה התמחה סעב בביצוע משימות רכש ולוגיסטיקה, והתמקצע במיוחד בסחר בנשק. בנוסף לכך גם התמחה בחבלה וכך הצליח ללמד את אנשי הארגון ברחבי העולם לייצר ולהפעיל מטעני חבלה מאולתרים ברמה גבוהה. בשנים 2005-2004 ביקר שוב בלבנון, שם עבר השתלמות חבלה מיוחדת. באותן שנים הגיש סעב בקשה רשמית לקבלת אזרחות אמריקנית, לאחר שעד אז נכנס לארה"ב באמצעות דרכונו הלבנוני. לבסוף, בשנת 2008 זכה סעב לקבל את הדרכון האמריקני המיוחל.

בחן אתרים פוטנציאליים לביצוע פיגועים בארה"ב

במהלך מגוריו בארה"ב היה סעב לאחד מאנשי הקשר החשובים ביותר של חיזבאללה שם, והמשיך לבצע פעילות תצפית וריגול אחר גורמים שונים – במיוחד בניו יורק. על פי משרד המשפטים האמריקני, סעב ביצע תצפיות חשודות באתרים כמו מטה האו"ם, פסל החירות, מרכז רוקפלר, כיכר טיימס, בניין האמפייר סטייט וכן שורה ארוכה של נמלי תעופה, מנהרות וגשרים ברחבי העיר ופרבריה. על פי החשד, הוא הוא העביר דיווחים מפורטים על אותם אתרים, כולל תצלומים, לאנשי הקשר שלו בחיזבאללה – ככל הנראה מתוך כוונה לתכנן בהם פעולות טרור.

עוד נטען על ידי משרד המשפטים כי סעב התמקד בדיווחיו בכל נקודות התורפה של אותם אתרים, וכיצד מתקפה עליהם תוכל להיות הקטלנית ביותר. בין היתר נטען שהוא פירט את חוזק המבנים והחומרים שמהם הם עשויים, כולל מה שכונה "נקודות חלשות". ה-FBI ציין כי הוא ביצע פעולות דומות גם בעיר הבירה וושינגטון ובערים נוספות, לאחר שהצליחו ליירט חלק מההודעות והמסרים שהעביר סעב. בנוסף, סעב נחשד כאחראי לארגון פגישות ואסיפות של חיזבאללה באיסטנבול שבטורקיה.

פסל החירות בניו יורק (צילום: Sean Pavone, shutterstock)
פסל החירות בניו יורק | צילום: Sean Pavone, shutterstock
אמפייר סטייט בילדינג (צילום: thinkstock​)
צילום: thinkstock​

בנוסף לכל החשדות הרבים נגדו, דוח מיוחד של משרד המשפטים האמריקני קובע כי במהלך השנים האחרונות, מבלי שצוין מועד מדויק, ניסה סעב לחסל אדם שהוא חשד בו כי הוא מרגל ישראלי. מהדיווח עולה כי מדובר באדם שסעב היה עימו בקשר, ובמקביל חשד כי הוא סוכן ישראלי. על פי הדיווח הוא כיוון אליו נשק מיוחד מטווח קרוב וניסה לחסל אותו. סעב לחץ על ההדק פעמיים, אך מסיבה שאינה ברורה הנשק לא ירה.

מעבר לאישומים הכבדים שלהם צפוי סעב בגין חלקו הגדול במערכת הלבנת הכספים של מדורו, הוא צפוי להיות מואשם גם בחברות בארגון טרור זר. במסגרת אישום זה יעמוד סעב לדין על קשירת קשר לתכנון פיגוע טרור, סיוע במימון ארגון טרור, קבלת אימונים צבאיים מארגון טרור ועוד עבירות נוספות, כמו נישואים לאזרחית זרה תוך הונאה למען קבלת אזרחות עבורה, ועוד. על פי דיווחים, גם באיטליה ובקולומביה הוא מבוקש בשל עבירות של שחיתות והלבנת כספים. ככל הנראה הוא צפוי לעונש של עשרות שנות מאסר.

ג'פרי ברמן, התובע הכללי של מנהטן, אמר עליו בשנים האחרונות: "סעב היה חבר בכיר בארגון חיזבאללה וניהל את תוכניות פיגועי החוץ שלו. בין היתר הוא אומן לרגל ותצפת אחר היעדים הפוטנציאליים הטובים ביותר לביצוע פיגוע. למרות שהוא מחזיק באזרחות אמריקנית, אין כל ספק שהנאמנות האמיתית שלו נתונה לארגון הטרור חיזבאללה, האחראי לרציחתם של מאות, כולל אזרחי וחיילי ארה"ב".