בנט בטקס האזכרה לרבין: "בשום מצב אסור לקרוע את העם"

ברחבי הארץ מציינים 26 שנה לרצח רה"מ. בנט בהר הרצל: "הנחמה היחידה ברצח הנורא הזה היא שהצלחנו להתעשת ולתקן". יונתן בן ארצי, נכדו של רבין: "אחרי שנים חשוכות - שלטון העם ניצח את היחיד"

זמן צפייה: 03:50

26 שנה לרצח: ברחבי הארץ מציינים היום (שני) את יום השנה העברי (יב' בחשוון) לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, ובבית הנשיא נערך מוקדם יותר טקס הזיכרון הממלכתי. בשעה זו נערכת האזכרה הממלכתית בהר הרצל, וב-16:00 יצוין יום הזיכרון במליאת הכנסת, שם ינאמו ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו.

בנט קרא בנאומו לפיוס ואמר: "בשום מצב אסור לקרוע את העם ולשרוף את הבית. הכאב עדיין נוכח, יש מקום לכאב של כולם - למי שחלם על שלום וחלומו התנפץ ברעש גדול ולמי שחשב שהוא מגן על ישראלי וקוטלג כקיצוני. הנחמה היחידה ברצח הנורא הזה היא שהצלחנו להתעשת ולתקן. הדור הצעיר הרבה יותר גמיש מחשבתית, הרבה יותר פתוח להשמיע ולשמוע. משהו טוב קורה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הנרצח ה-100 בחברה הערבית: בן 44 נורה למוות בדיר אל-אסד

בפעם השנייה תוך שבוע: אדם נורה למוות בקמפוס בלואיזיאנה

הודו: לפחות 25 הרוגים בעקבות גשמים עזים שהובילו לשיטפונות

בנט הוסיף כי "זו לא הייתה הפעם הראשונה שסיכנו את הריבונות היהודית בארץ ישראל בגלל קרע בינינו. הבית הלאומי הראשון שלנו החזיק כמעט 80 שנה, כישות ריבונית ומאוחדת. בפעם השנייה החזקנו בערך 75 שנה. מעולם לא צלחנו את העשור השמיני מאוחדים וריבונים על ארצנו. זאת הפעם השלישית בהיסטוריה שבה היהודים מקבלים הזדמנות להיות אדונים לגורלם: לחיות על אדמתנו, לחוקק את חוקינו, לשמור על אמונתנו. פעמיים נתנו להזדמנות הזאת להישמט מידינו. ולכן, על כל אחד מאיתנו מוטל צו פנימי - לא נאבד את מדינתנו בשלישית".

עוד אמר ראש הממשלה: "יש דור ישראלי שלם שהוא פוסט-טראומטי, שרצח רבין טילטל את חייו ועיצב את תפיסת עולמו. מימין ומשמאל, ביקשנו חשבון נפש. הקולות הנבונים, האמיצים, בכל מחנה, היו אלה שבדקו לא איפה האחר טעה, אלא היכן אנחנו טעינו ומה צריך לעשות מעתה ואילך כדי לתקן".

יונתן בן ארצי
יונתן בן ארצי

נכדו של רבין, יונתן בן ארצי, נשא דברים בבית הנשיא, ואמר כי השנים האחרונות היו קשות במיוחד. "השנאה שוב הציפה את הרחובות", אמר בן ארצי, "הפילוג שקרע את החברה הישראלית לגזרים אז, ערב הרצח, הרים את ראשו המכוער, ואיים שוב לשסע את העם".

"אחרי שנים חשוכות של פחד ושיתוק, עם ישראל זקף את הגב, ולאחר מלחמה ארוכה על חירותו ועל דמותה של הדמוקרטיה - עם ישראל ניצח", הוסיף בן ארצי, "מול גילויי אלימות מילולית ופיזית, מול תרבות של עריצות ושקר - הרוח הישראלית ניצחה. שלטון העם ניצח את שלטון היחיד".

מוקדם יותר נערך בשב"כ טקס זיכרון לרצח רבין. רונן בר, ראש שב"כ החדש, אמר בטקס: "זוהי קודם כל תזכורת עבורנו, המופקדים על שמירת המוסדות, ביטחון המנהיגים וחופש השיח, לרצינות ולחרדת הקודש בה אנו נדרשים לקחת את תפקידנו".

רונן בר בטקס שב''כ לזכר רבין
רונן בר בטקס שב''כ לזכר רבין | צילום: תקשורת שב''כ

"רבין לימד אותנו מהי מנהיגות ומהי אנושיות, כיצד משלבים הגנה על הארץ והגנה על המשפחה ובשתי הזירות – התייצב תמיד בראש הכוח – כמצופה ממפקד וכדוגמא אישית של מנהיג", הוסיף בר, "רבין לימד אותנו על הסכנות שבתרבות "הסמוך", על חשיבות הירידה לפרטים, על הצורך לראות כל אחד בגובה העיניים ועל משמעותם של ערכים".

"בנימה אישית, אני ונוספים שנמצאים כאן היום, עדיין זוכרים את אותו הלילה", סיכם בר, "זו הייתה תחושה של כשל ארגוני, כשל ציבורי ערכי, ומעל לכל הרגשנו שהעולם כפי שהכרנו אותו השתנה. שאין גבולות לאסור ולמותר. במובן מסוים, תחושה של מעבר לשלב חדש באבולוציה של עם ומדינה".

לחיצת היד המפורסמת בטקס חתימת הסכם אוסלו א' בין ישראל והפלסטינים ב-13 בספטמבר 1993 על מדשאת הבית הלבן בוושינגטון. יו''ר אש''ף יאסר ערפאת וראש הממשלה יצחק רבין לוחצים יד וביניהם הנשיא ביל קלינטון
יצחק רבין לצידם של יו''ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת ונשיא ארה''ב ביל קלינטון, בעת חתימת הסכמי אוסלו בבית הלבן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין, מפקד חטיבת הראל במלחמת העצמאות והרמטכ"ל השביעי של צה"ל, עליו פיקד במלחמת ששת הימים, נורה למוות על ידי יגאל עמיר ב-4 בנובמבר 1995 בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, ששמה שונה לכיכר רבין.