"נאתר את כל מי שקיבל מענקים שלא הגיעו לו על פי חוק הקורונה". כך אמר היום (ב') מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, בכנס יועצי המס באילת בתשובה לשאלות נשיא הלשכה, ירון גינדי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יעקב הצדיק את דרישת כספי המענקים בחזרה מעצמאים שקיבלו מענקים אף לא עמדו בדרישות שנקבעו בחוק ואמר כי כדאי מאוד שמי שקיבלו את המענקים שלא הגיעו להם ידווחו על כך ביוזמתם: "אני פונה לציבור בקריאה, כי היום יש אפשרות להיכנס בצורה פשוטה מאטד דרך האזור האישי באתר רשות המיסים למי שיודע שיקבל מענקים ביתר, והם יודעים את זה, ושידווח לנו. ממילא נבקש להחזיר אותם".
1 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)
גינדי שאל את מנהל רשות המיסים: "שלחתם להם הודעות? מה יקרה למי שלא ייכנס?"
בתגובה ענה יעקב: "כן, אנחנו פונים אליהם. בעניין המענקים נמשיך ונתמודד מתוך הסתכלות של עלות-תועלת. יש לנו משאבים מוגבלים ויכולות מוגבלות".
יעקב, שנשאל עוד על ידי יועצי המס על הנושא שמטריד את העצמאים שמצבם הכלכלי הורע במשבר הקורונה ונדרשים כעת להחזירם, ביקש להדגיש: "ננהג בעניינם בדיוק כמו בעניין מי שלא משלם מיסים כדין. ננהג כך גם מול אלה שבחרו לקחת את המענקים לא על פי דין. גם אליהם נגיע וגם הם ישיבו את הכספים לאזרחי מדינת ישראל, כי זה הכסף של אזרחי ישראל. יש רבים אחרים שלא ביקשו מענקים, למרות שירדו בהיקפי העסק וכן יכולים היו לקבלם.
"צריך להבין שאותם אנשים נורמטיביים מצפים שאנחנו נאפשר החזרה של הכספים לכל אלה שביקשו אותם לא לפי החוק, ונשלם כמובן למי שמגיעים המענקים".
עוד אמר מנהל המיסים, כי "סדר העדיפויות שלנו כיום הוא כזה, שנתמודד ונמשיך להתמודד עם מי שלא משלמים מיסים כדין. אנחנו פועלים כעת בתחום מסוים מאוד, בין השאר, במטבעות הקריפטו ומה שנעשה בצ'יינג'ים. ואני רוצה לומר כאן, שאלה שעוסקים במטבעות הווירטואליים ושמחביאים את החשבונות בשוויץ ושחושבים שאנחנו לא יודעים כי הם סגרו את החשבונות - אני יודע מי הם וכמה כסף היה להם ולאיפה הוא הלך. נגיע אליהם".
יעקב הוסיף כי "נגיע גם לאותם אלה שהמידע שאנחנו מקבלים בצ'יינג'ים, לפי חוק, על מיליארדים רבים שלא משולמים ולא מדווחים לרשות המיסים. זה תחום שאנחנו מטפלים בו בעדיפות כעת".
בהקשר ישיר לכך, ח"כ קרן ברק (ליכוד) צפויה לעלות היום הצעת אי-אמון נגד הממשלה בנושא פגיעה בעסקים הקטנים והבינוניים. "האינטרס הלאומי הוא שמירת העסקים פתוחים, חיים ונושמים, לצד שמירה על בריאות הציבור. בצל ההגבלות על העסקים הקטנים והבינוניים, מחובתנו לספק עבורם מעטפת סיוע מקיפה", אמרה.
ברק המשיכה לתקוף את הממשלה הנוכחית: "למרות שהעצמאים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית, משלמי המיסים העיקריים ואמונים על שגשוגה של מדינת ישראל, הממשלה ממשיכה לגבות מהם מחיר כבד, ומותירה אלפי בעלי עסקים חסרי אונים אל מול הפגיעה הקשה בפעילותם העסקית ובחוסר היכולת שלהם לפרנס באופן ראוי את משפחתם".