מערכת Precision Strike Missile - PrSM (טיל תקיפה מדויק) של צבא ארה"ב שנמצאת בפיתוח, שברה את שיא הטווח שלה במהלך ניסוי בקליפורניה. חברת לוקהיד מרטין, המוכרת ממטוסי החמקן, היא מפתחת ראשית של הטיל העתידי ודיווחה על ניסוי מוצלח במהלכו הגיע לטווח הארוך ביותר שלו, אותו השיגו בחמישה שיגורים.

בארה"ב לא פרטו לאיזה טווח הצליח להגיע, אולם היעד המקורי עליו הוצהר בפיתוח הטיל עומד על 499 קילומטרים, כאשר הערכה היא שהטווח אליו הטיל מגיע ארוך הרבה יותר.

מדובר בטיל חדש, על בסיס דגם שנמצא בשירות ואותו ניתן לשגר ממשגרים רב קניים, כמו MLRS המשרת בצה"ל וצבאות רבים בעולם.

בכוונת האמריקאים להחליף את הטילים הטקטיים של צבא היבשה במערכת טילי PrSM ובכל להגדיל את הטווח והדיוק שלהם. במידה ולא יהיו שינויים המערכת הראשונה אמורה להיכנס לשירות מבצעי בשנת 2023.

המערכת החדשה אמורה להעניק למפקדי השדה ברמת החטיבה והדיביזיה, יכולות חדשות לתקיפה ונטרול של יעדי אויב. הכניסה של הטיל החדש תעניק להם עצמאות נוספת מול חיל האוויר בהשמדת מטרות רחוקות שמאיימות עליהם, למשל מפקדות, סוללות טילים וארטילריה של האויב, ועוד.

בעזרת הטילים החדשים מפקד חטיבה יוכל לנהל קרב אש מרחוק ביעדים הנמצאים במרחק של מאות קילומטרים מהכוחות שלו. בכך גדוד ארטילרי הופך עבורו לזרוע ביצועית ולא רק גורם מסייע. בצבא ארה"ב מעריכים בשל כך כי הטיל החדש ישפר את היכולות שלהם בשדה הקרב ואת הקטלניות.

מעבר לטווח המבצעי, מרבית יכולות הטיל נשמרות בחשאי אבל בארה"ב מדברים על דיוק גבוה ועל יכולות לחמוק ממערכות ההגנה וגילוי של האויב. צבא ארה"ב מתכנן לרכוש 1,018 טילים כבר בתקציב 2021 וחימושים ישנים צפויים לפנות את המקום עבורו.

נזכיר שגם בישראל מפתחים קונספט דומה, מה שמכונה "חיל הטילים", כאשר כבר היום חטיבות האש של התותחנים מסוגלות לנהל קרבות אש מרחוק, אם כי בטווחים קצרים מאלה שמדברים עליהם בארה"ב, עם כוונה להגיע לשם.

החטיבה (צילום: דובר צה"ל)
בעתיד בחטיבות האש של צה"ל? תותחנים באימון | צילום: דובר צה"ל