הסוד שתלוי על הקיר

במסגרת ציון 55 שנים למשכן הכנסת, נחשף סיפורם המפתיע של ציורי השמן במבואת לשכת היו"ר, אשר נתרמו על ידי הברונים רוטשילד • ואיך "הכתר" של נטפליקס קשור לזה?

מאחורי יצירות המופת מסתתר סיפור מפתיע, צילום: אורן בן חקון

משכן הכנסת, שבנייתו התאפשרה הודות לתרומה ממשפחת רוטשילד, בן 55. במסגרת החגיגות, ייערך סיור זום מיוחד וחד־פעמי, שיחשוף את הסיפורים המיוחדים על בניית המשכן. בסיור יספר ד"ר משה פוקסמן, מנהל מרכז המבקרים של הכנסת, כיצד שתיים מיצירות האמנות החשובות שתלויות במשכן הוכנו עבור בני משפחת רוטשילד בתיווך של מרגל סובייטי - ללא ידיעתם. אם עד כה לא הסתקרנתם, תוסיפו לזה שסדרת הדגל של נטפליקס "הכתר" אף היא לוקחת חלק בעלילה, ועל כן כדאי מאוד לסיים את הצפייה בה לפני הסיור, על מנת שלא להיחשף לספוילרים.

ספוילר משנות ה־70

שני ציורי שמן של הברונים, שנתלו בשנות ה־70 בפינת הנצחה לזכרם במבואת לשכת יו"ר הכנסת, מסתירים סיפור מתח מרתק. מאחורי יצירות המופת שניתנו לכנסת על ידי משפחת הנדבנים מסתתר סיפור שייחשף במלואו בהרצאה "רבותיי, ההיסטוריה חוזרת".

מאחורי יצירות המופת מסתתר סיפור מפתיע, צילום: אורן בן חקון

"מי שצייר את התמונות הללו הוא הצייר הבריטי אריק הבורן, שנרצח במכת פטיש באחורי ראשו ברומא לפני כ־25 שנים", סיפר ד"ר פוקסמן. ג'יימס דה רוטשילד השאיר בצוואה שלו סכום של שישה מיליון לירות לבניית משכן הכנסת. "אלמנתו דורותי דאגה להקמת פינת ההנצחה שבה הוצבו בתחילה שני תצלומים של הברון ובנו. בספטמבר 1972 החליפו ציורי השמן את התמונות בכנסת", הסביר פוקסמן. מי שתיווך בין הצייר לבין הברונית הוא סר אנטוני בלאנט. "כאשר חיפשה הברונית דה רוטשילד בשנות ה־70 צייר מוכשר לצורך הפרויקט, הכיר לה אנתוני בלאנט, מומחה להיסטוריה של האמנות, את הבורן", מסביר מומחה האמנות ד"ר דורון לוריא.

לצופי סדרת הדגל של נטפליקס "הכתר", השם בלאנט ודאי מוכר מאוד מהעונה השלישית. "בלאנט היה במשך שנים רבות אוצר האמנות של המלכה אליזבת השנייה, וראש מכון קורטו היוקרתי לאמנות בלונדון במשך 27 שנים. הוא היה בשעתו אחד המומחים לתולדות האמנות ולאוצרות המוערכים ביותר באנגליה", מסביר ד"ר לוריא. לזכותו של סר אנטוני ייאמר שהוא הוריש במותו מאוספו הפרטי תמונה חשובה של ניקולא פוסן לגלריה הלאומית בלונדון, "בני ישראל מרקדים סביב עגל הזהב".

סר בלאנט מ"הכתר", צילום: נטפליקס

האדם החמישי

כיום אנו יודעים מדוע הוא תרם תמונה יקרה זו לאומה. ד״ר לוריא: "ב־15 בנובמבר 1979, הציג חבר פרלמנט בריטי שאילתה מפתיעה לראשת הממשלה, מרגרט תאצ'ר: 'מי היה 'האדם החמישי' בכנופיית הריגול אשר כונתה חמישיית קיימברידג'?', והיא ענתה בפשטות: 'סר אנטוני בלאנט'. למחרת שלל ממנו ארמון בקינגהאם את תואר האצולה שקיבל".

מעשיו של סר אנטוני נחשפו כבר ב־1964, אולם בתמורה להודאתו ולשיתוף פעולה מצידו, וגם כדי לחסוך בושה מן הארמון, הדבר נשמר בסוד. "התרומה למוזיאון היתה סוג של 'כפרה' על מעשיו. התברר שבמשך עשרות שנים הוא ריגל עבור בריה"מ הקומוניסטית, במסגרת הכנופיה שכללה גם את המרגלים גאי ברג'ס, דונאלד מקלין, קים פילבי וג'ון קיירנקרוס".

כל מי שמעוניין להצטרף לסיור המיוחד, להתרשם מהסיפור שכמו נלקח ישירות מספר מתח, ולקבל הצצה לרגעים משמעותיים ב־55 שנות קיומו של משכן הכנסת בקריית הממשלה - מוזמן להתעדכן במועד ההרצאה באתר הכנסת, בפורטל מרכז המבקרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר