אז כמה עולה מילקי בגרמניה? את ההשוואה הזאת למחיר בישראל עשו מחוללי המחאה החברתית הגדולה ב-2011 ואחר כך יוצרי "מחאת המילקי" בשנת 2014. ולמה דווקא מילקי? כיוון שזהו מוצר עממי מאוד אהוב על הישראלים ובדיקה העלתה בשנים ההן שבמחיר מילקי אחד בישראל (3 שקלים), אפשר היה לקנות ארבעה מילקי בברלין (0.19 יורו לאחד). ומכאן ההיקש לכל נושא יוקר המחיה המשתולל זה שנים בישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחרונה פורסמו מחקרים אחדים שבהם נבדק אם חל שינוי מהותי במחירי מוצרי המזון ומוצרים חיוניים אחרים בישראל ובמדינות אירופה. מחד נמצאו עדיין פערים, לרעת ישראל, אך לפי אחד מהמחקרים חל צמצום של עד 3% בחלק מהמוצרים.
3 צפייה בגלריה
כמה זה עולה לנו? מוצרי המזון בישראל עדיין יקרים יותר מאשר באירופה
כמה זה עולה לנו? מוצרי המזון בישראל עדיין יקרים יותר מאשר באירופה
כמה זה עולה לנו? מוצרי המזון בישראל עדיין יקרים יותר מאשר באירופה
(צילום: Gettyimages)
מחקרים אחרים טענו שהפערים מגיעים במוצרים רבים ל-10%-30%, אולם זאת דווקא לא במוצרי מזון ומחיה בסיסיים, אלא למשל במכשירי חשמל. הפער ברכישת מכונית חדשה מגיע אף ל-100%, בשל מיסים בשיעור הזה, כולל מע"מ, המוטלים על רכב מיובא.
בסופ"ש האחרון פרסמה הלמ"ס שני נתונים כלכליים שצריכים להדאיג מאוד את הממשלה - הזינוק במחירי הדירות שמתחיל להזכיר במימדיו את המספרים שהובילו למחאת 2011, והאינפלציה שהגיעה לשיא של 10 שנים. במצב הזה מהלך של העלאת ריבית על ידי בנק ישראל מובטח, והוא הולך ומתקרב.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט. סיבות רבות לדאגה
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)

זה לא רק יוקר המחיה, אלא גובה השכר

לצד כל אלה, סיבה נוספת לכך שלהרבה משפחות בישראל קשה לגמור את החודש, נעוצה לאו דווקא בצד ההוצאות של המשפחה, אלא בהכנסות. השכר הממוצע והשכר החציוני בישראל נמוכים מאשר ברוב המדינות המתקדמות בעולם, וכעת מתברר שהפערים יגדלו בפרמטר נוסף: שכר המינימום בעולם יעלה בקרוב בעשרות אחוזים, בזמן שבישראל מתווכחים המעסיקים וההסתדרות כבר זמן רב על עלייה של כ-13% בלבד.
אז הנה כמה נתונים:
בארה"ב שכר המינימום לשעה נתקע במשך שנים על 7.5 דולר, אולם בד בבד ליוזמת הנשיא ג'ו ביידן להעלותו בתוך חודשים ספורים, בבת אחת ב-100% ל-15 דולר לשעה, לא המתינו 30 ממדינות ארה"ב וכבר העלו את שכר המינימום ל-12-15 דולר. בתרגום לשקלים מדובר בשכר של 39-48 שקל לשעה.
3 צפייה בגלריה
לזימי + מחאת שכר המינימום של עובדי מקדונלדס בפלורידה,בארה"ב
לזימי + מחאת שכר המינימום של עובדי מקדונלדס בפלורידה,בארה"ב
לזימי בישראל ומחאת שכר המינימום של עובדי מקדונלדס בפלורידה
(צילום: AP)
בסוף השבוע פורסמה טיוטת ההסכם הקואליציוני החדש המוצע כעת בגרמניה, אחרי עידן אנגלה מרקל. שכר המינימום יעלה בממשלת השמאל המתגבשת מ-9.4 יורו לשעה ל-12 יורו, שהם כ-45 שקל לשעה.
באוסטרליה שכר המינימום הוא 7,175 שקל בחודש, והשכר לשעה כ-40 שקל. גם בלוקסמבורג ובצרפת מגיע שכר המינימום כמעט ל-40 שקל. אולם במקסיקו, מדינה שסוגרת את רשימת מדינות ה-OECD בנחשלותה, שכר המינימום עומד רק על 682 שקל בחודש, לעומת 5,300 שקל בישראל.
מתברר שישראל, שבה עודכן שכר המינימום לאחרונה לפני ארבע שנים, מצויה כיום מעל לאמצע הדירוג. מבין 36 מדינות ה-OECD (ארגון המדינות המפותחות בעולם), ישראל תופסת את המקום ה-15. הבשורה המאכזבת היא שבקרוב ישראל צפויה להידרדר לפחות ב-5 מקומות, עם עדכון שכר המינימום בחלק ממדינות הארגון, בראשן ארה"ב.

40 שקל לשעה? האוצר לא אישר גם 33

בישראל מתקיימים בנושא כבר חודשים ארוכים דיונים בלתי נגמרים בין אנשי משרד האוצר, המעסיקים וההסתדרות. לפי שעה ללא תוצאות. זאת, כאשר בצד ההוצאות, כלומר יוקר המחיה, חלה התייקרות משמעותית - בעיקר במחירי הדירות, הדלק ומוצרים חיוניים רבים לבית, כמו מכשירים חשמליים למשל.
בימים האחרונים הציעו תשעה חברי כנסת, בחיבור מאוד לא שגרתי של נציגי הקואליציה והאופוזיציה כאחד, להגדיל את שכר המינימום בישראל מ-29 שקל ל-40 שקל לשעה, עלייה שתזניק את ישראל לעשירייה הראשונה של המדינות בגובה שכר המינימום.
לפי שעה, משרד האוצר מערים קשיים על הצעת ההסתדרות, שמבקשת להעלות בשלוש פעימות תוך שנתיים, את שכר המינימום החודשי מ-5,300 שקל ל-6,000 שקל, בערך ב-13.5%. כך יעלה השכר לשעה בארץ מ-29.12 שקל לכ-33 שקל. זאת, כאשר כאמור שכר המינימום בארה"ב ובאירופה יהיה גבוה בהרבה מ-40 שקל לשעה, תעריף הצעתם של חברי הכנסת.
במצב של היום כדאי לרה"מ נפתלי בנט ולשר האוצר אביגדור ליברמן לשאוב כמה שיותר הצעות ומידע כי הקירות הכלכליים מתחילים להיסגר מהרבה כיוונים שונים - ונדרשות פעולות מהירות. וטיפ אישי לחברי הממשלה: ההסכם הקואליציוני המתגבש בברלין בימים אלה הוא מקום טוב להתחיל - ולא רק בעניין ההעלאה המוצעת בשכר המינימום.