סדקים בבלוק: מאז שהחל כנס החורף של הכנסת, האופוזיציה מפוזרת, לא מופיעה בהרכב מלא להצבעות - וסכסוכים פנימיים בין מרכיביה השונים החלו לצוף. חוץ מהבלגן שמתחולל בליכוד על רקע הכרזתו של יולי אדלשטיין שיתמודד מול נתניהו בפריימריז, מתברר שקיימים סדקים גם בבלוק נתניהו והחרדים, שמפגינים יותר ויותר אי שביעות רצון מהתנהלות מפלגתו לאחרונה.  

בכנס הקודם, החליטה האופוזיציה להחרים את עבודת ועדות הכנסת על רקע מה שהם טענו "חלוקה לא הוגנת" שהציעה להם הקואליציה. אמש (חמישי) פרסמנו ב"המהדורה המרכזית" כי חלק מחברי הכנסת של יהדות התורה - ובעיקר מדגל התורה - החליטו להציב אולטימטום לליכוד על הרקע הזה. לדבריהם, החרם עליו הוחלט בעבר היה מוצדק לשעתו - אלא שעכשיו הם מעוניינים לעבוד ולהשפיע בוועדות, והם לא יכולים לעשות זאת עקב הימשכות החרם. 

נתניהו עם נציגי יהדות התורה, הערב
נתניהו בישיבת הסיעה של יהדות התורה. ארכיון | צילום:



הח"כים של יהדות התורה ידועים בפעילות הפרלמנטרית הענפה שלהם, אלא שבעקבות החרם לא מונו חברים קבועים לוועדות - ונציגי האופוזיציה שנמצאים בהם יכולים רק להשתתף בדיונים אבל לא להצביע ולנקוט צעדים פרלמנטריים אחרים, מה שמביא בפועל למצב שבו האופוזיציה רק נוכחת אבל לא באמת מתפקדת ומשפיעה. בליכוד עדיין לא ממהרים למנות חברים קבועים מהאופוזיציה לוועדות כיוון שמחכים שם להכרעה סופית של בג"ץ בעניין, שייתכן שתפעל לטובתם - זאת למרות שבג"ץ כבר קיבל את הצעת הפשרה של הקואליציה. 

יו"ר יהדות התורה משה גפני נואם בכנסת (צילום: יונתן סינדל, פלאש/90 )
אולטימטום לליכוד. ח"כ משה גפני | צילום: יונתן סינדל, פלאש/90

אלא שלחלק מהח"כים החרדים זה הספיק - וחה"כ משה גפני, יעקב אשר ואחרים ביהדות התורה הציבו אולטימטום למרכזי האופוזיציה הח"כים יריב לוין ודוד ביטן, ודורשים שעד יום שני תתקבל ההכרעה על זהות החברים הקבועים בוועדות מטעם האופוזיציה. אם הנושא לא יוסדר עד אז - הם ימנו את עצמם לחברים קבועים, גם ללא הסכמת האופוזיציה.