אוקטובר השיכור: הכירו את הבירות הבוואריות

הגל הרביעי של נגיף הקורונה פגע באירופה והביא פעם נוספת לביטולו של פסטיבל הבירה הגדול בעולם - האוקטוברפסט • עם זאת, זה לא מונע מאיתנו לחגוג כאן בארץ עם שפע של בירות גרמניות

חגיגות באוקטוברפסט, צילום: רויטרס

מאמצע שנות ה־40 של המאה הקודמת (1946), למעט הפסקות בודדות, נערך במינכן בירת בוואריה בכל סתיו הפסטיבל הגדול בעולם - האוקטוברפסט. הגל הרביעי של הקורונה, שלא פסח על אירופה, גרם לכך שגם השנה בוטלו אירועי הפסטיבל המקורי, שאליו נהגו לנהור מיליוני מבקרים כדי ללגום בירת חיטה מקומית בספלים אימתניים (אין שליש - מתחילים בליטר ומתקדמים), להתנסות במאכלי רחוב בוואריים מסורתיים וליהנות ממופעי מוזיקה מגוונים במהלך שלושת השבועות שבו הוא מתקיים.

אוהלי הענק שבהם נמזגת הבירה מיועדים לאלפי חוגגים סובאים, הישובים בצפיפות ומשיקים ספלי בירה בגרון ניחר משירי עם גרמניים, מה שיכול לשמש אחלה תנאים לדגירת הנגיף. עם זאת, מסורת זו מסורת, וגם אם נבצר מאיתנו לחגוג בחוצות מינכן, נוכל לפחות לקיים זכר לפסטיבל כאן בישראל.

אמת היא שבשנים האחרונות, לפחות בישראל, הועם במקצת זוהרה של הבירה הגרמנית, והדיבור עבר אל בירות ה־IPA הטרנדיות, הבלגיות המתקתקות או הסקנדינביות החמוצות, וחבל. הבירות הגרמניות, ובעיקר בירות החיטה שבהן גרמניה מפורסמת, מתאימות לנו כל כך - הן מרוות מאוד, לא כבדות במיוחד, בעלות טעמים פירותיים נעימים, ולרוב אף בעלות גיזוז קל של בועות קטנות. במילה אחת - כיף. אגב, גם התמחור שלהן הרבה יותר שפוי. מי צריך יותר?

אז גם אם השנה אנחנו נאלצים לציין את הפסטיבל הזה מרחוק, לפחות בואו נעשה את זה כמו שצריך. הנה היכרות קצרה עם כמה מהמבשלות הבוואריות היותר מוצלחות והמלצות על הבירות שלהן, שזמינות גם אצלנו בישראל.

בירות בוואריות,

פאולנר אוקטוברפסט - המבשלה אולי הכי מפורסמת וגדולה בבוואריה, שמזוהה יותר מכל עם הפסטיבל. ממנה לגמנו בירת לאגר בהירה בעלת 6% אלכוהול, העשויה לתת שעורה בווארית מובחרת. תהליך הבישול שלה איטי במיוחד ונמשך ממארס ועד אוגוסט, והיא מבושלת פעם אחת בכל שנה במיוחד עבור האוקטוברפסט. היא קלה לשתייה, טעימה ומרווה במיוחד. כזה! (15-12 ש', 500 מ"ל)

שפאטן אוקטוברפסט - מבשלת שפאטן (SPATEN), אחת משש המבשלות היחידות שמשתתפות באוקטוברפסט שבמינכן, פחות מוכרת בישראל, וחבל. יש לה מגוון בירות נהדרות, ומהדורת האוקטוברפסט החגיגית מבושלת באופן מסורתי לקראת הפסטיבל. זו בירת לאגר זהובה עם גוף בינוני, גיזוז נעים וטעם קרמלי עשיר, לצד רעננות פירותית וניחוח לתת מודגש, והסיומת מרירה ועדינה. אחלה. (12 ש', 500 מ"ל)

מייזל'ס וייס - מבשלת מייזל מייצרת בעיר ביירוית (Bayreuth) בבוואריה, והיא אחת המבשלות האחרונות הנמצאות עדיין בבעלות משפחתית. היא ידועה בזכות השמרים הנדירים שלה, ששמורים ומתרבים במרתפי המבשלה מאז הקמתה, בשנת 1887. זו שטעמנו היא בירת חיטה קלאסית, המיוצרת מתערובת לתת ייחודית, המעניקה לה צבע אדמוני יפהפה, גוף קרמי עשיר ועומק טעמים עשירים כמו מייפל וקפה. (10 ש', 500 מ"ל)

שלנקלה (Schlenkela) סמוק ביר - מבשלת הלר (Heller) הוקמה בשנת 1673 בעיר באמברג בבוואריה, והיא אחראית למותג הבירות המעושנות החשוב - שלנקלה. המבשלה המשפחתית מנוהלת כבר שישה דורות על ידי משפחת טרום, והיא מתמקדת בייצור בירות מעושנות (ראוך־ביר). הבירות של המבשלה מיוצרות עם לתת שנקלה בעשן פתוח ומקבלות טעמים מעושנים עמוקים. חלק מהבירות מיושנות בחביות עץ, הנשמרות במרתפים בני מאות שנים. זוהי בירת לאגר מוזהבת בסגנון דרום־גרמני, בעלת רמת אלכוהול נמוכה יחסית (4.3% בלבד), טעמים עדינים של עישון וקלייה המגיעים מהשמרים שבהם היא הותססה, ולצידם מתקתקות נעימה. עדינות היא שם המשחק. (15 ש', 500 מ"ל)

בירות בוואריות,

קרומבאכר PILS - המבשלה הוותיקה (נוסדה ב־1803 על ידי משפחת שאדברג) שוכנת בעיר קרוצאל־קרומבאך, ועדיין מופעלת על ידי בני משפחת המייסדים. בעצם מדובר במבשלת הבירה הפרטית הגדולה ביותר בגרמניה, והנמכרת ביותר בקטגוריית הפרימיום. הפילס היא בירת לאגר גרמנית בצבע זהוב בוהק, המיוצרת ממי מעיינות טבעיים. יש לה ארומה פירותית ופרחונית רעננה, גוף חלק ונעים, טעמי מאלט קריספיים וכשותיים ואפטר־טייסט ארוך. מהטובות שטעמנו. (10 ש', 500 מ"ל)

סבאלדוס הלס, טוכר - מבשלת טוכר (TUCHER) ממוקמת בעיר נירנברג שבמדינת בוואריה מאז הקמתה בשלהי המאה ה־17, ומייצרת עשרות סוגי בירה. לצד המסורת, זו מבשלה מודרנית בעלת טכנולוגיה מתקדמת, ששומרת על סטנדרטים קבועים וגבוהים במוצריה. הסבאלדוס היא בירת חיטה מעוננת, בעלת מראה צהבהב. באף שמרים ופירות הדר, בלגימה מורגשים טעמי לימון ובננה וסיומת דובדבנית מרעננת. מיוחדת. (12 ש', 500 מ"ל)

באז'ובאטור, טוכר - עוד בירה מהמבחר של מבשלת טוכר, אך זו כבר בירת לאגר כהה בסגנון דופל־בוק. תערובת הלתת הייחודית יצרה בירה כהה, בעלת גוף מלא ועשיר וטעמי קרמל קלוי וסוכריית קפה. שיעור האלכוהול שבה גבוה (7.5%), והיא יכולה להתאים בהחלט גם ללגימה הגונה בימות החורף שלנו. (12 ש', 500 מ"ל)

ריגלה אוגוסטוס 8 - ריגלה היא מבשלה ותיקה, שנוסדה במאה ה־14 וממוקמת באוגוסטבורג שבבוואריה. זוהי מבשלה משפחתית, העוברת מאב לבן, תוך שמירה על המסורת הבווארית, המקצועיות והתשוקה לייצר בירה מעולה. האוגוסטוס היא בירת חיטה חזקה בסגנון וייצן־בוק, בעלת צבע ענברי יפהפה ומעונן, ארומה פרחונית ופירותית מתקתקה של בננות מקורמלות וטעמי מאלט עשירים. גוף עשיר וקרמי וסיומת מרירה משהו. שמה ניתן לה לכבוד הקיסר אוגוסטוס, שהקים את העיר שבה שוכנת המבשלה, והספרה 8 מרמזת על רמת האלכוהול שבה. נפלאה. (35 ש', 660 מ"ל)

ארקוברואו וייסביר הלה - מבשלת בירת פרימיום פרטית, שנמצאת בעיר מוס שבבוואריה, מבשלת כחצי מיליון ליטר בירה בכל שבוע ומשווקת בבלעדיות ברשת בנא משקאות. הווייסביר היא בירת חיטה קלאסית, בעלת ארומות עמוקות של פרי הדר, שמרים, בננה ומעט ציפורן, טעמים פירותיים ומעודנים ורמזים לקרמל ולטופי. גוף עגול וסיומת ארומטית. נהדרת. (12.9 ש', 2 יחידות ב־19.9 ש')

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר