המשרד לשוויון חברתי, שמתכלל את תכנית החומש הממשלתית לחברה הערבית, והמשרד לביטחון פנים, פירסמו היום (חמישי) את עיקרי תוכנית העבודה בתחום הכבאות וההצלה ביישובים ערביים, זאת במסגרת תכנית החומש החדשה לחברה הערבית לשנים 2022-2026.

נכון לשנת 2020, קיימות בישראל רק 7 תחנות כיבוי בערים ערביות, שמהוות 10% בלבד מסך התחנות במערך הכבאות וההצלה, וזאת על אף שחלקה של החברה הערבית באוכלוסיה בכללית עומד על כ-20%. במסגרת התוכנית שגובשה, יתקצב המשרד לשוויון חברתי 60 מיליון שקלים והמשרד לביטחון פנים יקצה כ-25 מיליון לטובת הקמתן של 8 תחנות כיבוי ו –4 תחנות מתנדבים ביישובים ובערים ערביות.

בר לב: "לקשיים הרבים שחווה המגזר הערבי יש גורמים רבים, מעל כולם - ההזנחה המתמשכת"

עוד סוכם על גיוסם של כ-140 לוחמי ולוחמות אש וכוח אדם תומך מהחברה הערבית, שיצטרפו לשירותי הכבאות וההצלה במהלך 5 השנים הקרובות, ויגדילו את שיעור לוחמי האש הערבים במערך הכיבוי וההצלה בכ–50%. הממשלה צפויה לדון ולאשר את תכנית החומש בשבועות הקרובים, במהלך חודש אוקטובר.

השר לביטחון הפנים עמר בר לב מסר: "כשנכנסתי לתפקידי, הכרזתי שיעד-העל של כהונתי נוגע לטיפול באלימות ברחוב הערבי. אך באותה נשימה הכרזתי כי המשטרה אינה הרגל היחידה שעליה יישענו תוכניות המשרד לביטחון הפנים. לקשיים הרבים שחווה המגזר הערבי יש גורמים רבים, ומעל כולם, ההזנחה המתמשכת על ידי ממשלות ישראל לדורותיהן".

לא הגיע בגלל לו"ז. ח"כ בר-לב (צילום: יח"צ)
השר לביטחון הפנים עמר בר לב | צילום: יח"צ

"ללא מחויבות מלאה ושוות-תנאים מצד מדינת ישראל אל תושביה הערביים, אנו יכולים לדרוש, אך איננו יכולים לצפות להשתתפות מצידם", הוסיף השר בר לב. "זהו הרגש, וזוהי המחשבה שעומדות מאחורי הקצבת המשאבים להקמת התחנות האלו ולגיוס לוחמי האש מקרב המגזר הערבי. מטרתנו העיקרית, שבאה לידי ביטוי בתחנות הללו שתקומנה, היא לקצר את זמן התגובה ולתת מענה יעיל ושירות טוב לאזרח. לכל אזרח".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן (צילום: אלעד גוטמן )
השרה לשוויון חברתי מירב כהן | צילום: אלעד גוטמן

השרה לשוויון חברתי מירב כהן הוסיפה: "לקחי השריפה בכרמל מ–2011, כמו גם השריפות הרבות אשר מדינת ישראל חווה בתדירות גבוהה בשנים האחרונות, מחייבים אותנו להשקיע בתחנות כיבוי אש ובכוח אדם איכותי אשר יסייעו בכיבוי השריפות. לדליקות אין גבולות גזרה ועלינו לדאוג כי תחנות הכיבוי וההצלה יהיו זמינות בישובים הערביים, כפי שהן זמינות ביישובים היהודיים, שכן מדובר בפעולה מצילת חיים".