עלתה על אוטובוס ונדרשה לרדת ולעבור לחלק האחורי – רק בגלל היותה אישה: הדס שרבי נסעה היום (חמישי) יחד עם אחייניתה בת ה-5 בתחבורה הציבורית בבית שמש ונתקלה בסיטואציה לא נעימה ומנוגדת לחוק. לאחר שהתמקמה בחלק הקדמי של האוטובוס, לדבריה אחד הנוסעים החל לצעוק עליה ודרש שתעבור לחלק האחורי של האוטובוס - שנחשב "מהדרין". הנהג, לטענתה, "נכנע" לצעקות וביקש ממנה לרדת ולעלות שוב מהדלת האחורית. 

"נסעתי היום בבוקר בקו 16 שמפעילה חברת 'בית שמש אקספרס' יחד עם אחייניתי בת החמש בדרך לגן שלה", כתבה שרבי בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק "פוליטיקלי קוראת". "ליד הנהג היה צפוף, אך שם היה מעט מקום לעמוד. אחד הגברים שעמד בסמוך אליי החל לצעוק 'תרדו', 'תעלו מאחורה' - עד שהנהג אמר לי שזה 'קו מהדרין'".

לדבריה, היא לא חשבה לרגע לרדת מהאוטובוס, אך אותו אדם המשיך לצעוק. "קלטתי שאני מוקפת רק בגברים ואין לי דרך לדעת אם הם גם רוצים שארד, אם הם מסכימים בשקט עם האיש הצועק, ואם הם אלימים", שחזרה.
"כשעצרנו בתחנה הנהג אמר לי שאני יכולה לרדת ולעלות מאחורה, ושהוא יחכה ולא ייסע עד שיראה שאני עולה".

בית המשפט העליון בירושלים (צילום: Yossi Zamir  Flash 90)
בג"ץ פסק: הפרדה בין גברים לנשים איננה חוקית אם היא נעשית בכפיה | צילום: Yossi Zamir Flash 90

שרבי הסבירה למה נענתה לדרישה המקוממת: "תוך כדי שירדתי - הצטערתי על כך שאני יורדת, והבנתי שאני יורדת משתי סיבות: הראשונה היא שפחדתי, השנייה היא שהייתי עם ילדה בת חמש, וגם אם אני מוכנה להסתכן ולשלם את המחיר של הישארות במקום (מעשה פרובוקטיבי לכל הדעות), היא לא צריכה לשלם מחיר ולהרגיש אי נעימות".

"מה שמפריע לי זאת הכניעה של הנהג לגילוי האלימות הזה, והסיבה שבגללה הוא נכנע", היא הדגישה. "העובדה שיש מקום במדינת ישראל שבו גבר יכול להכריח אישה לרדת מקדמת האוטובוס ולעלות מאחור, ונהג חברת האוטובוסים שבמסגרתה מופעל 'קו מהדרין' משתף פעולה עם האלימות הזו, כנראה מתוך פחד".

פסיקת בג"ץ ב-2011 קבעה שהפרדה בין גברים לנשים איננה חוקית אם היא נעשית בכפיה. ד"ר יופי תירוש, חברת סגל בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב ומומחית לדיני איסור הפליה, אמרה ל-N12: "פסק הדין הסתמך על מציאות מדומיינת, שמתעלמת מלחצים חברתיים ונורמות קהילתיות". היא התייחסה גם לשלטים שנתלים לעתים באוטובוסים שבהם נכתב כי לנשים אסור לשבת קדימה. "תופעת השלטים באוטובוסים, שמתחזים לשלטים רשמיים ומאיימים כאילו אי ישיבה מאחור היא עבירה פלילית או הטרדת גברים, היא תופעה שנמשכת כבר שנים והרשויות לא מטפלות בה ברצינות". 

ד"ר תירוש הוסיפה: "הטענה שלחרדים וחרדיות יש חופש בחירה נטענת גם בהקשר של לימודים בהפרדה באקדמיה או הצעה לזמני רחצה נפרדים במעיינות. גם במקרים האלה, ברגע שיש אפשרות ללמוד או לבלות בהפרדה - קשה מאוד גם למי שאינם מעוניינים בכך, לצאת נגד המוסכמות של קהילתם".

במוקד הטלפוני של חברת "בית שמש אקספרס" ענו במענה על שאלת N12: "לפי החוק את יכולה לשבת איפה שאת רוצה, אין חוק כזה אצלנו. יכול להיות שאחד הנוסעים תלה (את השלט, ע.ט.) - אבל זו לא המדיניות שלנו".