דופקים את הראש בקיר

דיירי הבניין שקרס בחולון מאשימים: העירייה שכחה אותנו. בשכונה סמוכה המבנים הישנים מתפוררים, אבל תוכנית פינוי-בינוי תקועה שנים. אז מה למדנו מהאירוע ברחוב סרלין?

: הזנחה מסוכנת במתחם הר הצופים

השבוע יצאו דיירי רחוב סרלין בחולון, שנשארו בלי בית, להפגין מול העירייה על אוזלת יד. ״נזרקנו לרחוב״, הם טוענים, "העירייה מורחת אותנו כבר חודש״.

האם מקרה חולון יהפוך למקרה בוחן ארצי? לפי ההצעה של משרדי השיכון והפנים שתקודם בכנסת במסגרת חוק ההסדרים (במידה ותאושר) יידרש רק רוב של 51% עבור ביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית במבנים מסוכנים, בין אם פינוי-בינוי או תמ"א 38. זאת בניגוד לרוב הנדרש כיום בכל פרויקט של 80% בלי קשר למסוכנות המבנה.

ביקור במתחם לא רחוק משם, הר הצופים בחולון, מגלה שכלום לא השתנה. דיבורים ותוכניות לחוד ומעשים לחוד. בניגוד לבניין ברחוב סרלין, מתחילת שנות ה-70, פה השיכון כולל בניינים מתפוררים משנות ה-60.

ראש עיריית חולון מוטי ששון אמר לאחר הקריסה בעירו: "אין לי הערכה אם יש מבנים מסוכנים נוספים בעיר. אני לא יכול להיכנס לכל בניין ולבדוק את מצבו״. אבל לסייר כאן קל מאוד. ישנם בניינים עם היפרדות קירות, ואפילו לא נעשתה בדיקת מהנדס. רוב הבניינים נבנו בבנייה טרומית, לוחות שחוברו עם ברגים. הברגים התעייפו. שבוע שעבר עפה קורה בהר הצופים 12. בנס לא היו נפגעים.

הפרויקט ממוקם בשכונת קריית שרת. סך הכל קיימות 687 יח"ד + 7 יחידות מסחר. האור בקצה המנהרה: תוכנית פינוי-בינוי בתכנונו של אחד האדריכלים הבולטים והיצירתיים בישראל, גיל שנהב, שהינו שותף במשרד כנען שנהב אדריכלים ומביא עמו ניסיון של 25 שנים בתכנון אדריכלי. שנהב נתפס כאוטוריטה בתכנון מגדלי יוקרה ופרויקטים של התחדשות עירונית ומכהן כיו"ר הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה עירונית.

מתוכננים כאן כעת כ-2,200 דירות של חברת בוני התיכון. הפרויקט גובל בפארק פרס וימית 2000. קווי מטרו 1+2 אמורים לעבור בעתיד בגבולות המתחם.

המעקה מאסבסט ואין כסף להחליף. צילום: דורון סהר,

לא חושבים על התעשרות

הדיירים התארגנו ופנו אלינו. 8 שנים הם מנסים לקדם פינוי-בינוי ולפני 5 שנים כבר סגרו עם חברה מובילה שהבינה את הפוטנציאל. אבל כלום לא זז. לטענתם, מאז הקריסה הם חווים סיוטים. ״הילדה שלי מתעוררת בלילה בצרחות פחד שהמבנה יקרוס״, מספרת אחת האמהות.

"אנחנו לא ישנים בלילה", אומרת שולמית בבא, שגרה כאן מ-1979. היא מספרת שהעמודים של הבניין עברו שיפוץ קוסמטי עם "קצת טיח וצבע", לאחר שהופיעו בהם בקעים.

השכנים מאשימים את העיריה שהיא מושכת אותם באף במשך שנים. מקבלים הרגשה של חוסר איכפתיות מצד העירייה, לטענתם. ״נפגשנו עם קבלנים״, מספרת בבא, ״יש לנו צוות דיירים מצויין שרץ המון שנים לקידום הפרויקט. אבל ההרגשה היא כאילו דופקים את הראש בקיר. מסתכלים על פארק פרס מעבר לכביש. דוגמה לאירופה. ופה כלום. לא יכולים לדרוך על המדרכות כי הכל שבור. תמרורים נפלו ככה סתם. ביוב קרס כי מתפוררות אבנים לתוכו. המעקה בחדר המדרגות מאסבסט, כי אין כסף להחליף. החלפתי כבר פעמיים צנרת בבית, ויש עדיין טפטפת קבועה. יש פחד מקריסה. אני קודחת בקיר בקוטר 5 ומקבלת 15. אי אפשר לתלות כלום. קרס לי וילון ב-3:00 לפנות בוקר. מצב המבנים לא מעניין אף אחד, עד שיקרה אסון״.

לדברי הדיירים, סוף סוף נמצאה חברת בנייה רצינית, בוני התיכון, שמוכנה לקחת הכל על עצמה. "העירייה צריכה להצטרף בהשקעה מינורית, ואנחנו לא מקבלים מענה״, אומרת בבא. "למה זה מגיע לנו? לא חושבים על התעשרות וחזירות. רק התחדשות עירונית".

שכן אחר מספר שבמלחמה בעזה האחרונה נפל טיל מאחורי ימית 2000 וכל הבית רעד. ״לרגע חשבנו שיקרוס הבניין. אין ממ"ד רק חדר מדרגות נוראי שלא מחזיק מים״.

אילן באומן, איש עסקים ובעל דירה: ״מדובר בפרויקט גדול שמתחיל ברחובות מפרץ שלמה, חלק ממשה שרת, אלופי צה"ל והשדרה שחותכת את קריית שרת באמצע. העניין נסחב כבר שנים. בתחילת הדרך אף יזם לא רצה את זה. משנכנסה חברת בוני התיכון היא הולכת על הפרויקט בכל הכוח. לצערי, עיריית חולון וראש העיר מערימים קשיים אדירים. אם לא יהיו אחוזי בנייה של 1 ל-3 לא יזוז כלום, כי לא ישתלם לאף יזם לבנות כאן״.

הבניין שקרס ברחוב סרלין. צילום: מערכת נדל"ן היום,

הדיירים ממתינים לסיוע

נחזור למקרה הבוחן של סרלין, הבניין הקורס. בעקבות הפגנת הדיירים השבוע, משרד הבינוי והשיכון הודיע לעיריית חולון: ״קדמו את פרויקט פינוי-בינוי במתחם. הסיוע על סך מיליון השקלים שהבטחנו לתכנון הבניין החדש ממתין להעברה כבר מספר ימים״.

נזכיר כי יום למחרת קריסת המבנה, שר הבינוי והשיכון ומנכ"ל משרדו אביעד פרידמן ערכו פגישת עבודה עם עיריית חולון, במהלכה סוכם מתווה סיוע לפיו העירייה והמשרד יעבירו יחד 2 מיליון שקל (כל צד מיליון) עבור מימון לתקצוב תב"ע לבניין שקרס וסיוע בשכר דירה לדיירים. עם סיום הפגישה, אנשי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון החלו בהכנת הקרקע עבור העברת כספי הסיוע לעיריית חולון, והכספים מוכנים להעברה מזה מספר ימים.

ומה עם הסיוע היומיומי לדיירים? הדיירים יצאו קרחים מכאן ומכאן: לפי משרד השיכון, ״בעקבות בקשת עיריית חולון התבצעה על ידי המשרד בדיקה משפטית חשבית להיתכנות מימון הסיוע בשכר דירה לדיירי הבניין דווקא מתקציב שיעביר המשרד ולא מהחלק של העיריה, אך לצערנו הרב, החשב הכללי במשרד האוצר אסר על המשרד לממן תשלומי שכר דירה, ואישר העברת התקציב רק למימון התכנון״.

לפי משרד השיכון, עם תום הליך בחירת צוות התכנון למבנה החדש על ידי העירייה, ולאחר הגשת הבקשה יעביר המשרד את המימון לעבודות התכנון. ״משרד הבינוי והשיכון מוכן לממן באופן מלא את התכנון של המבנה החדש עבור הדיירים בהיקף של מיליון שקל", נמסר מהמשרד. "אנו קוראים לעירייה להקצות את מיליון השקלים שהובטחו מהצד שלה למימון שכר דירה. כמובן שהמשרד לא יעביר את הסיוע שהובטח במצב שבו עיריית חולון תמשיך להתחמק".

בקיצור, מקרה בוחן? אל תבנו על זה.

כך אמורה להיראות השכונה בעתיד. הדמיה: Viewpoint,

"להתאים את התכנון"

מעיריית חולון נמסר:

במינהל ההנדסה מופתעים מטענות הדיירים, שאינן משקפות את המציאות. במקום מקודמת יוזמה על ידי חברת בוני התיכון, ואגף תכנון העיר בעיריית חולון נמצא בקשר שוטף עם האדריכל מטעם היזם. לקשר זה קדמו ישיבות וסיורים רבים שנעשו במקום על ידי אנשי המקצוע והנהלת העיר.

מאחר שיוזמה זו אינה תואמת את תוכנית ההתחדשות לעיר המופקדת בימים אלה, נתבקשו מגישי התוכנית להתאים את התכנון ולהכין תוכנית נקודתית.

יש להדגיש כי נפילתה של קורה מחייבת בדיקה על ידי איש מקצוע מטעם הדיירים, כדי להסיר סכנה אפשרית, ואין לכך קשר לתוכנית לפינוי-בינוי.

עיריית חולון עדיין ממתינה להעברת הכספים שהובטחו לה אישית על ידי שר השיכון זאב אלקין, לטובת שכר דירה לדיירים והוצאות תכנון בסך מיליון שקל. זאת בנוסף לסכום זהה שעליו התחייבה העירייה, התחייבות שבעינה עומדת.

ראש עיריית חולון מוטי ששון קרא לשר אלקין: "אני מצפה ממך לעמוד בהבטחתך האישית ולהעביר בהקדם את התקציב שעליו התחייבת לטובת הדיירים שביתם קרס".

יודגש, כי מייד לאחר הקריסה הנחה ראש העיר את מינהל ההנדסה ואת החברה הכלכלית לפיתוח חולון ללוות את הדיירים כדי לקדם תוכנית בניין עיר, שתאפשר תהליך מהיר של פינוי-בינוי, בהתאם למדיניות העירונית. תקציב עירוני בסך 3 מיליון שקל לטובת הנושא כבר אושר במועצת העיר. המטרה שיוקם בניין חדש ושהדיירים יוכלו להיכנס לדירות משלהם כמה שיותר מהר.

המינהלת להתחדשות עירונית בחולון נפגשה לפני כשלושה שבועות עם נציגי הדיירים, הציגה בפניהם את התהליך הצפוי לשינוי תב"ע, הוצאת היתר ותחילת ביצוע במקביל של דיפון, חפירה ומרתפים לקיצור הזמן. הדיירים טרם חתמו על הסכמתם לתהליך. ברגע שיקבלו החלטה תפעל העירייה לפיה.

ב"כ הדיירים עו"ד רון סמוראי ועו"ד ליאת דישון אומרים: ״מאז האסון  מתקשרים אלינו דיירים ברמה היום יומית, השבוע נפלה קורה באחד הבניינים , במזל זה לא נגמר באסון. הדיירים נמצאים במלכוד. זו אוכלוסייה מוחלשת   רובם אין 50 ש"ח לשלם לוועד בית והם מפחדים לדווח על מה שקורה בבניינים המתפוררים, כדי שלא יפנו אותם ומצד שני הם חוששים לחייהם. הבניינים שם במצב רעוע מאוד  בחלק מהבניינים שעשו בעבר תוספות, יש היפרדות של קירות, באחרים סדקים לאורך הבניין, התשתיות קורסות.  חלק מהדיירים הולכים להתקלח בבריכה כי אין זרם של מים. המצב שם שם לא פשוט והעירייה מצד אחד אומרת שהיא מאוד חיובית בעניין קידום הפרוייקט אבל  אלו אמירות   לא מבוססות. העירייה מערימה קשיים ולא מקדמת את הפרוייקט. יש להם חזון של בניינים של 9 קומות מה שמפיל כל פרוייקט מבחינה כלכלית . יש יזם ענק כמו בוני התיכון שהגיש תוכניות לפינוי בינוי. במקום ללכת עם היזם בשתי ידיים ולקדם את הפרוייקט, הם דוחקים אותו למצב בלתי אפשרי״. 

ובינתיים ברעננה...

שקע ביסודות. הורסים כאמצעי זהירות מונעת. צילום: יח"צ,

בשבוע שעבר במהלך עבודות תמ"א 38/1, בפרויקט הגליל-מכבי ברעננה, התגלה שקע קונסטרוקטיבי באחד היסודות של המבנה. צוות העבודה במקום פינה באופן מיידי את הדיירים.

החברה הקימה חמ"ל משותף עם צוותי ההנדסה של עיריית רעננה וצוותי ההצלה. חוות דעת הנדסית אומנם לא המליצה על הריסה, אבל למען הזהירות המונעת החברה החליטה להרוס סלונים ומטבחים ב-3 דירות בבניין. כל הדיירים קיבלו מענה מלא של לינה בבית מלון, אוכל, ביגוד ושכר דירה לדירה חילופית.

מהנדס העיר רעננה וגורמי המקצוע החליטו שהבניין ברחוב מכבי לא יוגדר כמבנה מסוכן, ולכן אין כל מניעה לחזור לגור בו. בעלי הדירות קיבלו גישה להיכנס באופן בטוח ולהוציא את רכושם.

בהערכת המצב שהתקיימה בעירייה לאחר בחינה מדוקדקת של המצב ולאור חוות הדעת ההנדסית, הוחלט להקים מחדש את החלק שנהרס ולהמשיך בעבודות התמ"א כרגיל, עד לסיום הפרויקט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר