הסנגורים

הסדר הטיעון ומפגן הבורות
הליגה (שאותה אף נבחרת לא תיקח לנו) חוזרת, וחשוב להיזכר בנקודת הרתיחה בה הופסקה: איתי שכטר סידר להפועל באר־שבע ניצחון חוץ על מכבי חיפה. בדקות הסיום, כששכב על הדשא, מקהלה ירוקה ביציע צעקה לו: "יא ניאו־נאצי". אחד מחבריה אף פירסם קטע וידיאו של מופע הנאצה, ובמקביל קיבלו השחקן ורעייתו הדרן של הכפשות ברשתות החברתיות. אותן הרי אפשר לזעזע גם אחרי שהמשחק נגמר.
"במדינת ישראל לקרוא לשחקן ניאו־נאצי, אני מתבייש", הגיב שכטר, ומכבי חיפה מיהרה לגנות ולהתנצל. "לשימוש בביטוי הנורא אין מקום לא בביתנו, לא במגרשי הכדורגל, ובכלל", נאמר בהודעת המועדון. "אנו קוראים להימנע מקריאות הפוגעות בזכר הנספים והשואה, ורואים בנושא חשוב זה ערך עליון".
7 צפייה בגלריה
איתי שכטר חוגג יחד עם שחקני הפועל ב"ש
איתי שכטר חוגג יחד עם שחקני הפועל ב"ש
גם מכבי חיפה גינתה. שכטר בסמי עופר אחרי הניצחון
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
יעקב שחר ודולב חזיזה
יעקב שחר ודולב חזיזה
יעקב שחר ודולב חזיזה
(איור: אופיר בגון)
ואכן, ימים ספורים קודם לכן ניצל נשיא המועדון את משחק הקונפרנס ליג מול אוניון בברלין ולקח את שחקניו לביקור באנדרטת השואה. "עצם העובדה שאנחנו משחקים כשווים לאלה שמארחים אותנו אומרת שאנחנו ניצחנו", אמר להם יעקב שחר. למחרת הם הובסו 3:0, קשה לומר ששיחקו כשווים, אבל לבעלים באמת מגיע כל הכבוד על השיעור החשוב בהיסטוריה.
76 שנים אחרי סיום המלחמה ההיא יהיו אמנם מי שיגידו כי לא כל ביקור של ספורטאי ישראלי בגרמניה הוא סגירת חשבון עם הרייך השלישי. רלף קליין ז"ל, יליד ברלין שאביו נרצח באושוויץ, אימן את הנבחרת שלהם, בקבוצת הכדורסל המקומית משחקים כיום שני ישראלים, ואפילו שכטר עצמו שיחק בבונדסליגה. אבל כשביציעים בארץ ובאירופה עדיין נשמעים שירי שואה, שחר כנראה צודק. כל ביקור ואזכור חשובים.
מצד שני, חשוב לזכור גם מה שקרה רק לפני כארבעה חודשים: במהלך חגיגות האליפות תועד קשר הקבוצה דולב חזיזה, בתוך המון משולהב, כשהוא שר על מכבי ת"א: "יא גרמנים, יא ניאו־נאצים". מהנבחרת השעו אותו כמתבקש, אבל בקבוצה – שגינתה את השירה גם אז – מיהרו להגיע להסדר טיעון מרוכך: הרחקה ממשחק אחד בלבד ו־2,000 שקל קנס. על המסר לחברי להקת הליווי ההמונית שלו – שחלקם בטח שר גם לשכטר – אף אחד לא חשב. חוץ מבית הדין של ההתאחדות, שביטל את הנחת הסלב.
הדיין נעם ליובין הרחיק את הזמיר חזיזה לשלושה משחקים, העלה את הקנס ל־5,000 שקל, והגדיר את שירתו: "בורות לשמה". נוסח שמיץ' גולדהאר בטח היה חותם עליו, ואולי מוסיף עונש חמור משלו. אבל במכבי חיפה, שמתגאה בסיסמה "האדם לפני השחקן", זעמו. "נדהמנו מהעונש הקשה", צוטט גורם בקבוצה. "נמנעה היכולת של השחקן והמועדון לייצג את עצמם", טען פרקליט מטעמה ועירער לבית הדין העליון. את הערך העליון הם לא הזכירו.
7 צפייה בגלריה
חגיגות האליפות של מכבי חיפה
חגיגות האליפות של מכבי חיפה
זוכרים מה קרה רק לפני כארבעה חודשים? חזיזה בחגיגות האליפות
(צילום: עוז מועלם)
העתירה, כיאה לעבירה הדוחה, נדחתה. נשיא ביה"ד, אמנון סטרשנוב, אפילו ציין בפסיקתו: "העונש נוטה מעט לקולה, לטעמי". מעניין אם מישהו במועדון הסביר לנאשם שהדיין לא התכוון לדיאט קולה.

המטופחים

פסטיבל מספרי תספורות בגלזגו
בשלל תמונות שהופצו בתקשורת לפני משחק סיום קמפיין מוקדמות המונדיאל בסקוטלנד, נראים כוכבי הנבחרת במלון בגלזגו כשצמד ספרים חביב שהוטס מישראל עמל על תסרוקתם – החל מהבלורית של ערן זהבי, דרך הקוקו של עופרי ארד, ועד זיפי זקנו של אופיר דודזאדה. "גם המאמן וילי רוטנשטיינר יקבל לוק חדש", נמסר בהודעת היחצן.
מכיוון שהכל בראש, הפרפקציוניזם הזה מחייב בדיקה: של מי היו היוזמה והמימון? "הספרים מלווים את הנבחרת כבר ארבע שנים לערך, ומעניקים לשחקנים שירות במהלך ההתכנסויות הארוכות", נמסר לי מההתאחדות. "הם אינם ממומנים ע"י ההתאחדות, ובמשחק האחרון חזרו איתנו במטוס החכור ללא עלות".
7 צפייה בגלריה
הלוק החדש לא עזר לנבחרת
הלוק החדש לא עזר לנבחרת
הספר שניר אהרון וערן זהבי בגלאזגו
(צילום: באדיבות אור גפן יחסי ציבור)
איך נבחר צמד המקצוענים לא נמסר, אבל גוגל מגלה שהם באו מחדרה, שיש להם ניסיון רב עם כדורגלנים, ושבעברם אפילו סיפרו את שחקני סביליה הספרדית, כנראה בהשראת האופרה המפורסמת. האם ועדת האיתור של ההתאחדות בחנה גם מועמדים אחרים? לא ברור, אבל סביר להניח שגם בה נכלל אלי אוחנה, שמנוסה מאוד בשמפו.
במוקדמות מונדיאל 2002, אחרי שהנבחרת של ריצ'רד נילסן ניצחה בשיניים את ליכטנשטיין 0:2 בתצוגה חלשה באצטדיון ר"ג, הגה כובש השער הראשון אלון מזרחי את המשפט: "עדיף לחיות מכוער מאשר למות יפה". שני עשורים חלפו, ולפחות בעניין הזה המוטו של הנבחרת התהפך.
7 צפייה בגלריה
מקטומיניי חוגג, וייסמן וזהבי מאוכזבים
מקטומיניי חוגג, וייסמן וזהבי מאוכזבים
גם התספורות החדשות לא עזרו
(צילום: getty images)

המעקף

עמיר תורג'מן מייעץ בתשלום
דרכו של עמיר תורג'מן כמאמן בוגרים לא הייתה סוגה בשושנים: דשדוש בתחתית עם מ.ס אשדוד, דעיכה עם בני־סכנין, שקיעה עם העולה מנס־ציונה, וצלילה עם הפועל כפר־סבא. בכל המקרים זה נגמר בפיטורים, שהובילו עכשיו לסטארט־אפ.
הנה, כך הוא כתב השבוע בפייסבוק: "לבקשת מספר מאמנים אשר ביקשו ממני לנתח את הקבוצה שלהם, אני פותח את אפשרות הניתוח הקבוצתי לכולם. אבוא לראות משחק של הקבוצה, אנתח הגנתית והתקפית, התנהלות וגישת המאמן במשחק, אשב ביחד עם המאמן וננתח פרמטרים שקבענו, נעשה רשימת דברים לשימור ולשיפור". רק שני פרטים חסרו: כמה זה עולה, והאם יש אחריות?
שלום עמיר, פנו אליך גם מאמנים מליגה העל? "פנו, אבל יותר ממקום חברי. ברמת הכסף לא".
אתה לוקח פר משחק? "פר ניתוח. מדבר עם המאמן לפני, כמובן בא לראות את המשחק, ואחרי זה מנתחים אותו".
מה התעריף? "זה לא קבוע. משהו בין 350 ל־400 שקל למשחק ולניתוח".
ואם יפנו אליך שני מאמנים שמשחקים זה נגד זה? "לא, אי אפשר, מי שבא ראשון".
כשאתה בפוזיציה כזאת והקבוצה מפסידה, אי אפשר לפטר אותך, כמו שחווית על בשרך. "נכון. כשאתה מאמן בפרונט האחריות עליך, ויש לפעמים בעלים שפחות אוהב את הדעה שלך. כרגע זה הכדורגל שלנו, וצריך ללכת עם זה".
זהו, עד כאן הפורמט החדש, ועכשיו נצטרך לחכות ולראות מה יקרה יותר: האם למאמנים שיעבדו עם תורג'מן יקראו "תתפטר, תתפטר", או שלאלה שלא שכרו את שירותיו יצעקו: "תתייעץ, תתייעץ". התעריף, חשוב לומר, הגון בהחלט, אך במקרה של כישלון רק אתם תשלמו את המחיר.
7 צפייה בגלריה
עמיר תורג'מן
עמיר תורג'מן
סטארט-אפ. עמיר תורג'מן
(צילום: ראובן שוורץ)

הנספח

גרנט משווע לתשומת לב
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו הגיע לביקור בארץ, ובדיוק כשהתיישב לצד ראשי ההתאחדות, הסלולרי שלו רטט. "דרישת שלום לכולם מאברם גרנט, הוא בדיוק שלח לי הודעה", עידכן את מארחיו. זו הייתה מצגת מאלפת לדפוס עבודתו של מאמן העבר, שספג כנראה מכה אנושה ביום הארור ההוא, בו הושבתו הפייסבוק והווטסאפ.
שלשום אפילו פורסמה באחד האתרים תמונה של גרנט לצד דיק אדבוקאט, מאמנה ההולנדי של נבחרת עיראק, במלון בו השתכנו בדובאי לקראת מפגש מוקדמות המונדיאל עם נבחרת איחוד האמירויות. בדיווח עצמו נמסר כי המאמן הישראלי, שמתגורר כיום באמירויות (לא סתם קוראים לזה "הסכמי אברם"), "הוזמן למלון ושוחח עם אדבוקאט ואנשי צוות נוספים". איך הגיעה התמונה לישראל ומי הזמין את מי, כל אחד מוזמן לנחש בעצמו, אבל אם תשמעו בקרוב שגרנט מועמד לאמן את נבחרת עיראק – תזכרו איפה הכל התחיל.
בינואר האחרון, כשפורסם שהוא מועמד לנבחרת פולין, הוזכרה כמובן העובדה שברשותו דרכון פולני. כך היה גם ב־2009, כשהסוכן פיני זהבי ניסה לשדכו לפולנים, וסיפר להם כי גרנט מחובר רגשית לארץ הולדתו של אביו, ושחבריו אפילו מכנים אותו "הפולני". לא מן הנמנע שבשיחות עם העיראקים השבוע הם עודכנו בחיבור הרגשי שלו למדינה שבה נולדה אימו, ושמעו שהחברים שלו מכנים אותו "העיראקי".
ובלי קשר, הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה ויקדיש לקריירה המטלטלת של מאמן צ'לסי לשעבר פרק בסדרה "אבודים".
7 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
"הפולני"? או אולי בכלל "העיראקי"? אברם גרנט
(צילום: AP)
"סמכתי על עומר ניראון בשתי ידיים, ואפילו יותר"
מאמן הנבחרת הצעירה אלון חזן מחמיא לשוער שלו, וכנראה גם ליד הגורל