לבדוק מה מתוכנן להיבנות מסביב – כולנו מכירים את מגרשי החול או מחבואי החנייה הפיראטיים הפזורים בערים השונות. לפעמים הם ממוקמים ממש בסמוך לבנייני מגורים, מה שמוביל לכך שליד הבניין יש שטח פתוח, וממרפסת הדירה או החלון נשקף נוף נהדר. ככל שהעיר צפופה יותר, יודעים להעריך את השטח הפתוח הזה עוד יותר, אולם אין ודאות שהוא יישאר פתוח תמיד. ואז, לא רק שהנוף או המרווח ייעלם, ייתכן אף שתזכו לאתר בנייה חדש ממש מתחת לאף (או לחלון). מסיבה זו כדאי תמיד לבדוק מה ייעוד השטח המדובר - האם פרטי או ציבורי, והאם מקודמת תוכנית כלשהי במקום. ניתן לבדוק זאת באתר ההנדסי של העירייה או במחלקת מהנדס העיר. צאו מנקודת הנחה, ששטחים פתוחים בלב הערים לא נשארים כאלו לאורך זמן.
1 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינו הגדול בצפון, שהתאכלס ב-2019. יזם: סלע בינוי
פרויקט פינוי בינו הגדול בצפון, שהתאכלס ב-2019. יזם: סלע בינוי
פרויקט פינוי בינו הגדול בצפון, שהתאכלס ב-2019. יזם: סלע בינוי
(צילום: יח"צ)
קניות ושירותים במרחק הליכה – הקורונה חידדה בקרב כולנו את חשיבות מוקדי המסחר והשירותים השונים הממוקמים במרחק הליכה מהבית. אחד מהדברים שכדאי לעשות אחרי שראיתם דירה שמוצאת חן בעיניכם, זה טיול רגלי קצר בסביבתה. מה ממוקם ליד הבניין שהרגע יצאתם ממנו? היכן החנויות הכי קרובות? הפיצוצייה או הכספומט הכי קרובים? אם הדברים הללו אינם במרחק הליכה, אולי זה לא ימנע מכם לקנות את דירת חלומותיכם, אבל אם יש התלבטות – מדובר בשיקול שכדאי להוסיף לרשימה לפני קבלת ההחלטה.
נגישות התחבורה הציבורית – התנועה בכבישים הולכת ומחמירה. נכון, העבודה מהבית הולכת ומתרחבת, אבל לא אצל כולם, ויציאה מהעיר עשויה להיות הרפתקה ארוכה ומתישה. תחבורה ציבורית היא פתרון מצוין במקרים רבים, אבל נקודת התורפה המרכזית שלה היום היא נקודות המעבר. כלומר, אם אתם גרים בעיר שיש בה תחנת רכבת זה מצוין, אבל אם התחנה ממוקמת בקצה השני של העיר, בלי תחבורה ציבורית נגישה אליה, ומגרש החנייה בתחנה קטן, זה לא ממש יעזור. אחד מהמשפטים השגורים אצל משווקי דירות או בעלי דירות יד שנייה העומדות למכירה יכול להיות – "יש כאן תחנת רכבת לא רחוק". בדרך הכלל המשפט הזה יהיה נכון, אבל שווה לבדוק עד כמה התחנה נגישה. לא מן הנמנע שככל שהזמן יעבור - התחבורה הציבורית תתפוס נפח משמעותי יותר בחיי כל אחד מאיתנו, וזו סיבה מספיק טובה לבחון היטב את הנושא עוד לפני רכישת דירה באזור כזה או אחר.