מס רכישה – מס הרכישה המוטל בישראל על דירות, מורכב ממדרגות שקובעות מה שיעור המס על-פי שווי הדירה הנרכשת. על-פי נתוני רשות המיסים המעודכנים לשנה הנוכחית, רוכשי דירה בשווי של עד 1,747,865 שקל יהיו פטורים מהמס. החל מסכום זה רכישה תחויב במס רכישה על-פי מדרגות שונות, כאשר המיסוי חל רק על חלק השווי מעל הסכום הפטוּר ובין המדרגות השונות. מדרגות המס הן 3.5%, 5%, 8% ו-10%. כדי לדעת לאיזה שווי דירה מתייחסת כל מדרגה, כדאי להיכנס לאתר רשות המיסים באינטרנט. חשוב לציין, שיש הבדל במיסוי בין רכישת דירה יחידה לרכישת דירה להשקעה (דירה נוספת). רכישת דירה נוספת אינה כוללת פטור כלל, ושיעורי המס גבוהים יותר.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תשלום למתווך – אין חובה להשתמש בשירותי מתווך, אבל מי שעושה כן, צריך לזכור שלאחר השלמת העסקה מדובר בתשלום שיש לשלם. שיעור התשלום למתווכים יכול לנוע בין פחות מאחוז ועד 2 אחוזים בדרך כלל משווי העסקה כולה. מדובר בסכום משמעותי, ולא כדאי להיות מופתעים בסוף התהליך, אלא לשמור את הסכום בצד.
תשלום לעורך הדין – גם עורכי הדין מעורבים בעסקה, בעיקר בחוזה שבין הצדדים. עורכי הדין יגבו תשלום על השירות - בדרך כלל אחוז מסוים משווי העסקה. גם כאן מדובר בסכום ידוע מראש, ולכן יש לשמור אותו בצד ליום שאחרי העסקה.
ביטוח משכנתה ופתיחת תיק – חלק מהליך רכישת הדירה כולל הלוואת משכנתה. אחרי שביררתם את התנאים, את סכום המשכנתה וההחזרים החודשיים, חשוב לזכור שיש לשמור גם כסף לפתיחת התיק בבנק, לעלות שמאי שמעריך הנכס וגם לביטוח המשכנתה. אף שלא מדובר בעלויות גבוהות, יש לקחת זאת בחשבון.
הובלה, סיוד ותיקונים לדירה הישנה והחדשה – עוזבים דירה ישנה? חלק ניכר מהחוזים מחייב את הדייר שעוזב לצבוע מחדש את הדירה. מדובר בעוד הוצאה הרלוונטית לתחשיב הכולל. במקביל גם הכניסה לדירה שרכשתם תחייב לא פעם סיוד, ניקוי ואולי אף שיפוצים שטחיים. חשוב לזכור שאת הדירה רואים בדרך כלל עם כל הריהוט של הדיירים הקודמים, ולאחר שהיא מפונה, יש לא מעט דברים שפתאום מתגלים. גם הובלה היא עסק לא זול, ומדובר במרכיב נוסף בחבילה השלמה.