פרטים מוכמנים? לא ערובה להרשעה

עם פתיחת המשפט החוזר לזדורוב, הודיעה התביעה כי תסתמך על פרטים מוכמנים שזדורוב ידע • אולם עיון בראיות מלמד שמשקלם הראייתי קלוש

זדורוב בדיון במשפטו החוזר, צילום: דוד כהן-ג׳יני

בפתיחת משפטו החוזר של רומן זדורוב, הצהירה נציגת התביעה כי תסתמך בין השאר על פרטים מוכמנים שזדורוב ידע. המונח "פרטים מוכמנים" נראה כקלף מנצח כאשר מייחסים לו את משמעותו המקורית - הוא כביכול מיוסד על היסק לוגי שאינו ניתן להפרכה. אם פרט כלשהו יכול להיות ידוע רק למבצע העבירה, הרי ידיעתו על ידי הנאשם מוכיחה בוודאות את עובדת היותו המבצע.

אלא שבמציאות המשפטית, הדברים אינם כה פשוטים. בזמן שחולף מביצוע העבירה ועד החקירה, יכול המבצע להעביר את המידע לחשוד כדי שיפגין את ידיעתו עליה ובכך יפליל את עצמו, ובמקרים מסוימים הפרטים נמסרים לחשוד במכוון או שלא במכוון על ידי החוקרים. אפשר שהפרטים נודעו לציבור ובכך הגיעו לידיעת החשוד, ולעיתים גם מדובר בפרטים שקל לנחשם. ולבסוף, קורה שהפרט המוכמן מצוי במחלוקת ולכן לידיעתו אין ערך רב. 

הנה כמה מן הפרטים המוכמנים שעליהם מתבססת התביעה במשפט זדורוב: (א) היציאה מהתא בקפיצה מעל לדלת: אין ביטחון שכך יצא זדורוב מהתא, שכן נמצאו עקבות נעל במסלול יציאה לתא הסמוך (מחלוקת); (ב) ידע לכאורה על פגם ייחודי במנעול דלת תא השירותים: אין הודאה ברורה של זדורוב שידע על תקלה במנעול, זולת "לא יכולתי לנעול מבחוץ", אולי בהתייחס לכך שכל תא שירותים לא ניתן לנעילה מבחוץ? (שוב, מחלוקת); (ג) ידיעת תנוחת המנוחה בשעת הרצח: בחקירה הראה החוקר לזדורוב את כיוון העמידה ביחס לקיר המערבי, וזדורוב אישר את עמידתו לפי הממצאים (הדרכת חוקר). יתרה מכך, הוא לא העיד היכן עמדה המנוחה ביחס לקיר או לדלת, אלא ביחס אליו. ייתכן שכוונתו שעמדה מחוץ לתא ולא בתוך התא (מחלוקת); (ד) השיחה עם ראובן ג'נאח, שבה מיוחסת לזדורוב ידיעה כי המנוחה נמצאה בשירותים: ג'נאח העיד שבאותה שיחה לא ידע כי המנוחה נמצאה בשירותים, אך הוא מסר פרטים שידוע שאינם נכונים, ולכן זיכרונו מוטל בספק (סכנת הדרכה לא מודעת מהציבור); (ה) הפגיעה בצוואר: בשחזור ובהדגמה בחקירה, זדורוב לא הדגים שתי משיכות סכין בהתאם לממצאים. ההדגמה למדובב היא הדגמה מספר שקרא זדורוב (מחלוקת); (ו) הפגיעה בחזה: ידוע כי זדורוב שמע שמועות על פגיעה בלב (הדרכה מהציבור), אשר היתה שונה בפועל מכפי שתיאר (חשש לניחוש ביחס לפרט כולו); (ז) תא השירותים (השני מתוך ארבעה) שבו נמצאה המנוחה: חברתה של המנוחה ידעה פרט זה, והדבר נרמז בכתבת טלוויזיה שזדורוב צפה בה (הדרכה מהציבור). נוסף על כך, זדורוב הסביר שמניסיונו, רוב התלמידים משתמשים בתאים השני והשלישי, ודבריו קיבלו חיזוק מתלמידות בית הספר (פרט שניתן להסבירו כניחוש).

יש לציין עוד שזדורוב טעה פעמים רבות גם בפרטים שעל פניו היו אמורים להיות ידועים לו, כמו העובדה שניתן לנעול את תא השירותים מבחוץ, שבתא השני יש פלסטיק לבן במנעול, ששיערה של המנוחה בלונדיני, או שהיא לבשה חולצה בצבע הדומה לג'ינס.

עיון בראיות מלמד אפוא שידיעת הפרטים המוכמנים מצד זדורוב היא חלשה מאוד, ומשקלה הראייתי קלוש.

פרופ' דורון מנשה ואיל גרונר הם מחברי הספר "אולי נפלה טעות? התיאוריה של המשפט החוזר וניתוח פרשת זדורוב" (נבו, 2021)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר