לפיד על איראן: "ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול"

את הדברים אמר בפסגה המשולשת עם מזכיר החוץ האמריקני ושר החוץ של איחוד האמירויות, הנערכת בין היתר לציון שנה להסכמי אברהם וכחלק מביקורו המדיני של לפיד בוושינגטון

זמן צפייה: 01:44

שר החוץ יאיר לפיד נפגש היום (רביעי) בוושינגטון עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד. הפסגה המשולשת בוושינגטון, נערכה לכבוד ציון שנה לחתימה על הסכמי אברהם, עליהם חתמה ישראל עם איחוד האמירויות ובחריין. בין הנושאים עליהם צפויים השלושה לדון: הגרעין האיראני, השאיפות הגלובליות של סין ומלחמת האזרחים בסוריה.

במסיבת העיתונאים ציין בלינקן כי הסיבה שהפגישה חשובה היא על מנת לדון בנורמליזציה ושיתוף פעולה במספר נושאים. בין היתר, התייחס לסוגיה הפסטינית ואמר כי "נורמליזציה צריכה להתקיים גם בין ישראל לפלסטינים. לפי ביידן, פתרון שתי המדינות הוא הפתרון הטוב ביותר". עוד הוסיף: "ישראל הסכימה כבר לשתף פעולה במספר נושאים, למשל באקלים - להגיע לנט זירו עד 2050".

שר החוץ לפיד ועמיתו מאיחוד האמירויות
שר החוץ לפיד ועמיתו מאיחוד האמירויות | צילום: שלומי אמסלם/ לע''מ

אחריו עלה לפיד לדבר וציין כי "במרכז הביקור שלי כאן עומדת הדאגה מהמירוץ של איראן ליכולת גרעינית. כל גרירה נוספת של המשא ומתן מקרבת את איראן לפצצה. ישראל שומרת לעמה את הזכות לפעול". בהתייחס להסכמי אברהם הוסיף: "אנחנו כותבים פרק חדש בהיסטוריה. זו ברית של מתונים שעוסקת בחיים בתקווה באופטימיות בלהסתכל קדימה. אני מודה לשניכם על הברית הזו, על החברות, היא מעוררת תקווה בכל העולם".

שר החוץ האמירתי בן זאיד בירך את עמיתיו והודה להם על שיתוף הפעולה. "המאמצים שלנו לעבר העתיד צריכים להתבסס על איך אנחנו יכולים להפוך את התושבים שלנו למכבדים ולבעלי קשר טוב. אני מאמין שצריך לעודד את העולם לאמץ את הידידות עם ישראל. אנחנו מתרשמים מהיחסים ההולכים וגדלים שלנו עם ישראל ותמיד נהיה חברים של ארצות הברית ושותפים. הנם יעזרו לנו לעשות את הדברים בצורה טובה".

Whatsapp Image 2021 10 13 At 1
לפיד במסיבת העיתונאים | צילום: שלומי אמסלם/לע''מ

לשאלת כתבים מה יקרה אם המשא ומתן ייכשל אמר לפיד כי "ישנן אפשרויות אחרות על הפרק". בלינקן הוסיף: "מה שאנחנו רואים מטהרן רומז על כך שהם לא מתקדמים למשא ומתן והזמן הולך ואוזל. אנחנו מגיעים לנקודה שבה חזרה להסכם כבר לא תהיה מספיקה כי איראן ניצלה את הזמן הזה על מנת להתקדם בתכנית הגרעין שלה ולהעשיר אורניום ברמה גבוהה - אנחנו נבדוק כל אופציה להתמודד עם האתגר הזה".

בן זאיד העלה גם הוא את הסוגיה הפלסטינית ואמר כי "הפלסטינים הם הנושא הכי חשוב להצלחת בניית הגשרים בין המדינות. אי אפשר לדבר רק על שלום בלי השכנים הפלסטינים". הוא הוסיף כי בקרוב יבקר בישראל.

כמו כן, מזכיר המדינה בלינקן ייפגש בארבע עיניים עם לפיד, ובמסגרת זו הוא צפוי להזהיר את שר החוץ מפני השקעות סיניות בכלכלה הישראלית - כך לפי גורם רשמי במחלקת המדינה האמריקנית. בלינקן ייפגש בפרטיות גם עם בן זאיד, כאשר לאחר מכן השלושה יישאו הצהרה משותפת ויכריזו על שיתוף פעולה בנושאים: דו-קיום דתי, מים ומשברי אנרגיה.

שר החוץ לפיד ועמיתו מאיחוד האמירויות
שר החוץ לפיד ועמיתו מאיחוד האמירויות | צילום: שלומי אמסלם/ לע''מ

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד נפגש אמש עם סגנית נשיא ארה"ב, קאמלה האריס בוושינגטון. לפיד אמר להאריס כי "גם כשיש בינינו חילוקי דיעות, אני יודע שהמטרה שלנו משותפת - לראות את ישראל חזקה, בטוחה, משגשגת. אנחנו גם מאמינים שהפלסטינים זכאים לאיכות חיים, כלכלה, חינוך ותקווה". הוא הוסיף כי "מרכז הביקור שלי הוא נושא הגרעין האיראני, אבל הוא עוסק גם בעוד דבר: בחיזוק הקשר, חוצה המפלגות, עם הדור הבא של אמריקאים צעירים".