רע"ם תמכה – וחוק הקנאביס אושר בקריאה טרומית

הצעת החוק של ח"כ השכל, להסדרת השימוש בקנאביס, אושר במליאה בקריאה טרומית. מפלגתו של מנסור עבאס הצביעה בעד לאחר שהבהירה כי ההסדרה היא למטרות רפואיות בלבד

זמן צפייה: 02:21

בתמיכת מנסור עבאס ורע"ם: הצעת החוק להסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות של חברת הכנסת שרן השכל עברה היום (רביעי) במליאה בקריאה טרומית כאשר 54 הצביעו בעד מול 42 שהתנגדו, וכעת ההצעה תועבר לוועדת הכנסת. יש להזכיר כי לפני כמה חודשים נפל החוק לאחר שרע"מ סירבה לתמוך בו בשל התנגדותה להסדרת הקנאביס.

בקואליציה ידעו כי החוק צפוי ליפול, אך השכל העלתה אותו להצבעה בכל זאת. 16 חברי כנסת לא נכחו בהצבעה, בהם חלק מחברי הליכוד שנעדרו, כולל יו"ר האופוזיציה נתניהו. החוק שיזמה השכל נועד להסדיר את שוק הקנאביס לשימוש למטרות רפואיות ולהתיר גידול, ייצור הפצה והחזקה של קנאביס, לצורך רפואי, בכפוף לרישיון שיינתן ממשרד הבריאות ולהוראות החוק המוצע.

קנאביס
קנאביס | צילום: רויטרס

ההצעה קובעת כי ניפוק של תכשיר קנאביס יעשה על ידי רוקח במתחם מורשה בכפוף למרשם שייתן רופא מומחה ואריזתו של התכשיר תכלול סימון של הרכיבים ושל ריכוז החומר הפעיל. כמו כן, מוצע להעביר את האחריות על סל שירותי בריאות הנפש לגמילה מהתמכרויות לאחריות קופות החולים. כן מוצע לתקצב את ביצוע החוק המוצע בסכום שנתי של 50 מיליון שקלים חדשים, שיעוגנו בסעיף תקציבי נפרד.

יו"ר סיעת תקווה חדשה, חברת הכנסת שרן השכל אמרה בתגובה: "אני מודה לכל חברי הקואליציה שהתגייסו לחקיקה. אני רוצה להודות לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר המשפטים גדעון סער, לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולכל שותפי הקואליציה שעבדו כדי שהצעת החוק הצודקת הזאת תעבור. זו בשורה אדירה למעל מאה אלף מטופלים, חולים קשים ביותר כאשר רובם חיים מקצבת נכות שכולה מבוזבזת על תרופה שהם זקוקים לה על מנת לחיות חיי שגרה". עוד הוסיפה השכל: "הקנאביס הרפואי כבר מזמן אינו משמש רק לשיכוך כאב ובישראל כיום ישנם 102,000 מטופלים בקנאביס רפואי, הסובלים כולם ממחלות קשות וחשוכות מרפא חלקן סופניות או מסכנות חיים".

ח"כ מנסור עבאס דיבר בשפה הערבית ואמר: "לפני שלושה חודשים הוצג בכנסת חוק המתיר שימוש חופשי בקנאביס. למרות שאנחנו בתוך הקואליציה הצבענו נגד מכיוון שיש לנו עמדה דתית בנושא. היום יש לנו חוק אחר שמדבר על שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. ניתן הזדמנות לחוק הזה רק למען שימוש רפואי, אם לא נצליח להכניס שינויים אחרי הקריאה הטרומית, נצביע נגד"

שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר הבריאות ניצן הורוביץ: "הגיע הזמן לשחרר את העניין הזה שכבול יותר מידי שנים במגבלות בירוקרטיות מיותרות, וצריך לעשות כאן רפורמה אמיתית שתשחרר את השימוש בקנאביס ואני אומר את זה מעבר להצעת החוק ואני תומך בלגליזציה של קנאביס. הצעת החוק תוחזר לוועדת השרים לענייני חקיקה לפני הקריאה הראשונה".

ח"כ יואב קיש שהתנגד: "החוק הזה מיותר ולא צריך אותו, וכולם יודעים שזה רק כדי שלשרן השכל כאילו יהיה הישג. את כל החוק הזה אני כבר העברתי במשרד הבריאות, היא לקחה את מה שאני כסגן שר הבריאות עשיתי. אין שום צורך בחוק הזה, הצורך היחיד זה לחזק את תקווה חדשה שלא עוברת את אחוז החסימה בסקרים".

 

ח"כ דוד אמסלם מהליכוד: "תקווה חדשה קיבלו ערבויות מאדם שיש לו חברת קנאביס ולכן הם הכניסו את זה להסכמים הקואליציוניים. יש פה עסקת שוחד שלא הייתה כדוגמתה." עוד תקף אמסלם את עבאס: "אתה עלק דתי, גם האלסאם זה שאלה של סחר. כנראה נתנו לך עוד כמה לירות והבטיחו לך כמה ג'ובים ופתאום האסלאם מאפשר את זה - אתה לא מתבייש? פעם הערכתי אותך. אני מבין שנהיית בדיוק כמו כל אלה כאן בשמאל שדורכים על הדת היהודית, אז בגלל שאתה בקואליציה - גם את האסלאם לא רואים".