View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Lee Zohar - לי זוהר (@leezoharr)

אני מדגמנת מגיל 19. כשהתחלתי את קריירת הדוגמנות שלי, בתחום התייחסו אליי ואל הקולגות שלי (דוגמניות במידות גדולות) כנישה או כטרנד שיחלוף. המשכתי לעבוד קשה ולהוכיח את עצמי: צוינתי כדוגמנית השמנה הראשונה שנבחרה לסגור את לוח השנה הנחשק של מגזין הגברים בלייזר, צעדתי על מסלולים בתצוגות האופנה הגדולות והמדוברות בתל אביב וההתמודדתי על תואר דוגמנית השנה 2021 של ישראל בידור. אבל דבר אחד היה מחוץ לתחום עבורי ועבור נשים במשקל שלי: תחרויות יופי. שם מעולם לא היה לי את הביטחון להתמודד. 

פעם, כשהגעתי לפגישה עם סוכן שעבד כדי להניע את קריירת הדוגמנות שלי, שמעתי שהוא שלח כמה מהבנות לתחרות מלכת היופי. הצעתי להתמודד בעצמי, אמרתי שזה יכול לשבור תקרת זכוכית מסוימת, ובתגובה הוא ענה לי "די להיות גרידית, תגידי תודה על מה שנותנים לך ותשתקי". הוא התכוון לומר שיש דברים שמתאימים עדיין רק לבחורות רזות, ושמוטב שלא אבקש לעצמי את כל מה שמוצע להן. התגובה הזו שלו שיתקה אותי להרבה זמן.

תחרות "מלכת היופי 2021" עדיין מתקיימת בישראל, וכל הנשים שמתמודדות בה מייצגות את אותו מודל יופי: צעירה, חלקה ורזה. בלי שום גיוון. אפשר לדון אם תחרויות יופי בעידן של היום הן מיותרות או לא, אבל הבעיה שלי איתן היא דווקא הקריטריונים להשתתפות. עד כמה שמתפרסם באתר התחרות, המתמודדות צריכות להיות בנות 18-23, בגובה 1.70 ומעלה ורווקות. לא מצוין משקל מקסימלי, אבל בפועל, מעולם לא התמודדה בתחרות בחורה מעל מידה 38. הרזון של המתמודדות הוא מין חוזה שקט; גם אם לא מצוין שהתחרות אינה מיועדת לנשים שמנות, מבחן התוצאה מוכיח שהן לא יכולות להתקבל. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Lee Zohar - לי זוהר (@leezoharr)

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Lee Zohar - לי זוהר (@leezoharr)

התחרות, שקיימת בישראל משנת 1950, מציגה מדי שנה רק מתמודדות רזות מאד. באופן זה היא גורמת לילדות, נשים ונערות בעלות מידות ומבני גוף שונים לנסות להתאים את עצמן למציאות המעוותת שהיא משווקת להן. אנורקסיה, בולמיה, חוסר ביטחון והלקאה עצמית הן רק חלק מהתופעות להן גורמת תחרות מלכת היופי.

"מן הראוי שישראל תתקדם ברוח התקופה ותאפשר גם לנשים בוגרות ומלאות יותר להתמודד על התואר הנחשק"

למה דוגמנית מעל גיל 23 לא יכולה להתמודד על הכתר, ולמה דוגמנית שלובשת מכנסי ג'ינס מעל מידה 38 לא תוכל להיבחר למלכה? הרי המדינה שלנו מלאה בנשים צבעוניות ומגוונות כל כך. מן הראוי שישראל תתקדם ברוח התקופה ותאפשר גם לנשים בוגרות ומלאות יותר להתמודד על התואר הנחשק. התחרות הזו צריכה לייצג אידיאל יופי שבו כולנו יכולות להרגיש טוב עם עצמנו.

אולי במקום להמשיך ולשלוח את המתמודדות להצטלם עם תכשירי שיער או כשהן ב"יום התנדבות משותף", מישהו יבין שאנחנו צריכים אופציות מגוונות יותר. בשנת 2021 מלכת היופי לא צריכה להתמודד מול חבורת נשים שנראות בדיוק כמוה. מפלגים אותנו לפי גיל ומשקל, במקום לאפשר לכולנו פשוט להיות. זו לא המידה הקטנה שקובעת אם את יפה או לא, את יכולה להיות מי שאת ועדיין להיות מלכה.