יממה לפני שהיה אמור להתייצב בפני הוועדה לבחירת היו"ר, שר המודיעין אלעזר שטרן הודיע היום (שלישי) כי הוא פורש מההתמודדות לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית. "באווירה שנוצרה, איני מוצא לנכון להעמיד את עצמי כרגע לבחירה לראשות 'הסוכנות היהודית'", כתב שטרן בפוסט שפרסם בפייסבוק. "אני עושה זאת בידיים נקיות ובלב שלם ויודע שכל שנותיי, עברי ומעשי מעידים על דרכי".

החלטתו לפרוש מהמרוץ הגיעה לאחר ימים של סערה ציבורית בעקבות דבריו על כך שבעת שהיה ראש אכ"א נהג לגרוס תלונות אנונימיות של חיילות על הטרדות מיניות שחוו במהלך שירותן הצבאי. "הגיעו תלונות אנונימיות, המגרסה עבדה מהר מאוד", אמר בריאיון לרדיו 103FM.

אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
אלעזר שטרן | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

"אני לא תמיד פוליטיקלי קורקט ולא תמיד מתנסח היטב. אבל תמיד נאמן לאמת, לערכיי ולעשיית טוב", כתב שטרן בפוסט בפייסבוק. כך גם כאשר יצאתי בראיון נגד העוול שנגרם בתהליך מינויו של ראש השב"כ הנכנס".

שטרן המשיך: "בחרתי להתמודד לראשות הנהלת הסוכנות היהודית, כדי לתת ביטוי נוסף לשני עמודי היסוד עליהם חונכתי בבית הורי: האחד הבטחת ה'לעולם לא עוד' והשני לעולם לא לעשות הבדלים בין בני אדם, לא לפי דת, גזע, מין או העדפה מינית. לאור ערכים אלה חינכתי והכשרתי אלפים רבים של קצינות וקצינים, חיילות וחיילים שאני גאה בהם. בכל מקום בו הייתי פעלתי לשוויון, לשמירה על כבוד האדם ולמרחב המאפשר גם תלונות וטיפול מעמיק בהן. תמיד גיליתי אפס סבלנות כלפי הטרדות מיניות ופגיעה בכל בת ובן אדם".

את הודעתו חתם בהתנצלות: "אני מתנצל בפני מי שנפגעה או נפגע מהמילים שנאמרו ומן הפרשנות שניתנה להן ומתנצל בפני משפחתי, שעומדת איתן איתי על אף הקושי. אמשיך לפעול ככל יכולתי, בכל מקום בו אהיה, להבטחת עתיד טוב יותר למדינת ישראל ולעם היהודי".

פרישתו של שטרן מגיעה יממה לאחר ששר החוץ יו"ר מפלגתו יאיר לפיד הודיע כי הוא מגבה אותו באופן מלא. מיש עתיד נמסר אז כי בשיחה שהשניים ערכו שטרן אמר כי הוא מעולם לא גרס תלונות על הטרדות מיניות וכי "כל תלונה על הטרדה שהגיעה לשולחנו טופלה מיד בחומרה יתרה". על האמירה של שטרן שגרס תלונות אנונימיות נאמר כי "דבריו התייחסו אך ורק לתלונות שקצינים הגישו אחד על השני במהלך מאבק על תפקידים".

אלעזר שטרן ויאיר לפיד (צילום: Tomer Neuberg / Flash90)
פרש מהמרוץ למרות הגיבוי שקיבל מלפיד | צילום: Tomer Neuberg / Flash90

שלשום התייצב שטרן באולפן המהדורה המרכזית והבהיר כי הוא גרס "תלונות אנונימיות אבל לא על הטרדות מיניות". עם זאת אמר כי "לצערי הרב בתוך החברה שלנו נותנים משקל יתר לאנונימיות". שטרן עומת עם דבריו והשיב: "המגרסה עבדה... כן, גרסתי מסמכים של תלונות אנונימיות, לא של הטרדה מינית - בחיים לא גרסתי תלונה על הטרדה מינית וישנם עיתונאים שבדקו את זה היום ואני מזמין כל אחד לבדוק. אני אומר את האמת שלי, בדקו את זה עיתונאים, לא נמצאה תלונה אחת שגרסתי".

כעת, בעקבות פרישתו, המרוץ לתפקיד יו"ר הסוכנות מתחמם עוד יותר: השרה לשעבר עומר ינקלביץ', המקורבת לגנץ, תנסה להפוך למועמדת הקואליציה, אירנה נבזלין מקווה להרוויח קולות בארה"ב בין היתר על רקע היריבות של משפחתה עם פוטין - והיו"ר הזמני יעקב חגואל ינסה להישאר עוד בתפקיד.